10 vragen aan Ivan Van Den Broeck

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

10 vragenDe komende maanden zal deze site op regelmatige basis tien dezelfde vragen stellen aan ex-GP rijders.  Tien vragen over het verleden, het heden en de toekomst van de motorcross.  Tien vragen over hun teleurstellingen en hun hoogtepunten.  De namen die de revue zullen passeren zijn niet van de minste.  Vorige week was de wereldkampioen 125cc van 1978 Akira Watanabe aan de beurt en deze keer vuren we diezelfde tien vragen af richting Ivan Van Den Broeck. 

Ivan Van Den Broeck

Ivan Van Den Broeck

Dat onze landgenoot een straffe crosser was hoeft geen uitleg.  Het palmares spreekt boekdelen.  Drie keer Belgisch kampioen (BMB) waarvan twee bij de Inters, tweemaal lid van de winnende ploeg in de Motorcross der Naties.  En dat in een tijdsperiode met kleppers als Georges Jobé, Jaak van Velthoven, André Vromans, Gaston Rahier en André Malherbe!  De immer goedlachse nummer 7 dook een paar jaar geleden plots op in de oldtimercross, natuurlijk op een Maico met datzelfde nummer 7 en won bij de Twinshocks nagenoeg alle reeksen.  Ondanks de leeftijd bleef de stijl van Ivan dezelfde en was het weer genieten langs de omloop zoals vroeger.  Helaas kwam aan dit mooie verhaal abrupt een einde toen hij eerder dit jaar een zware val maakte op de BK wedstrijd in het Waalse Moresnet.  Ivan heeft in de dagen daarna de beslissing genomen om te kappen met de cross.  Voor de oldtimercross was Ivan een aanwinst en naar eigen zeggen beleefde hij daar zijn leukste motorcrossjaren.  Gelukkig blijven we hem terug zien op de cross als toeschouwer.  Hier zijn de tien vragen aan Ivan Van Den Broeck.

1) Wie was in uw carrière uw sterkste tegenstander en waarom? André Vromans en Jaak Van Velthoven , met deze twee grote piloten heb ik om de Belgische titels gestreden en ik heb nog steeds veel respect voor deze twee heren! (+ André Malherbe verdient mijn eindeloos respect!)

2) Welk was uw favoriete omloop?  Ik heb er verschillende, maar als ik één met stip moet aanduiden, Sittendorf in Oostenrijk, heb hier de openingsmanche van het GP seizoen 500 in 1979 gewonnen.

3) Welke motor had op u de grootste indruk en waarom?  De fabrieks- Suzuki 500 waar ik in 83 voor het team van Sylvain Geboers heb mee gereden , met deze motor kon ik echt een “tand” bijsteken, maar spijtig was dat jaar een superzwaar jaar in de 500cc met vele kandidaten op de overwinning zoals: Malherbe, Carlqvist, Noyce, Bruno, Vromans, Van Velthoven, Everts, Thorpe, Rond, Sintonen, Carlsson enz…

4) Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser?  Een fabriekscontract met Suzuki weigeren in mijn beginjaren (1972) , ik zou toen voor hen het Japans kampioenschap moeten rijden hebben en na mij is de inmiddels overleden Gaston Rahier op de kar gesprongen met alle successen als gevolg.

5) Tweetakt of viertakt?  TWEETAKT !!!!!!!

6) Hebben elektrische crossmachines de toekomst?  Mijn inziens niet en er is helemaal geen charme of nostalgie aan het voorbij zoemen van een elektrische motor!

7) Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meeste bij gebleven?  Toen ik de eerste keer kampioen van België werd in de 500cc Inters, na een kopstart ben ik in de laatste proef  ten val gekomen na de eerste halve ronde in de tweede reeks, mijn stuur was helemaal krom en aangezien niemand mocht helpen in een kampioenschapsproef, heb ik de uitgereden paal van de omheining genomen, in mijn stuur gestoken, stuur min of meer terug recht gewrongen en dan als laatste ver achter de anderen terug vertrokken en heb weliswaar de reeks niet meer gewonnen, doch als derde geëindigd, wat net voldoende was om destijds (1978) de titel binnen te halen. En wat op mij de meeste indruk  heeft gemaakt, was dat bijna alle toeschouwers op de baan stonden en ik telkens door een ware mensenhaag die mij aanmoedigde moest rijden!

8) MXGP of Supercross?  MXGP! Persoonlijk hou ik niet van Supercross omdat het telkens keren en draaien is, meer in de lucht hangen dan rijden, blockpasses (vind ik persoonlijk verschrikkelijk), en nog maar te zwijgen over het aantal ongevallen hier.

9) Welke overwinning was de strafste uit uw carrière?  Twee GP zeges 125cc in 1973 op twee weken tijd ( ik had hiervoor drie maanden in de gips gelegen en met een drietal weken terug op de motor voor deze GP’s Finland en Zweden).

10) Wat moet er volgens u gebeuren om de populariteit van de motorcross weer aan te scherpen?  Cross is en zal altijd een volkssport zijn, en een volkssport moet betaalbaar blijven plus volgens mij moet men trachten terug naar natuurlijke parcours te gaan (dat Supercross gedoe in gewone cross is overbodig!). De cross-circuits tegenwoordig zijn veel te gevaarlijk geworden en ik begrijp goed dat er nu ouders zijn die tegen hun zonen zeggen: stop ermee!  Ook palmt de huidige GP organisator (Youthstream) te veel  data in welke voordien beschikbaar waren voor echte klassiekers, welke ondertussen niet meer voorkomen op de crosskalender.  Ten slotte , wat is er mis met categorieën 125cc, 250cc, 500c, nu moet het MX2, MX1, dan weer MXGP,……. wat binnen een paar jaar, maar de cilinderinhoud blijft toch bestaan ????   En het allerbelangrijkste voor onze mooie sport is : parkoers vinden om te trainen!!   Zolang er geen politiekers zijn die ECHT hun nek durven uit te steken, zal onze geliefde sport blijven achteruitgaan, triest!

Uw reacties

More MX Vintage news