Update! De BOTC Oldtimers pilotenvergadering: Dit werd er gezegd.

De belangrijkste beslissingen voor het BK Oldtimers op een rijtje.

De jaarlijkse BOTC pilotenvergadering in Westmeerbeek is het moment om alle belangrijke beslissingen wereldkundig te maken voor het nakende seizoen 2018.

De kalender bestaat uit 18 wedstrijden en elke deelnemer wordt geacht zicht te houden aan de reglementen. Daarom dat we de belangrijkste punten hier nog eens oplijsten.

  • De trainingen starten voortaan met de klasse 50-125cc zowel in de VMCF- als de JMS-wedstrijden.
  • Er wordt geen toelating meer gegeven aan de piloten om een derde reeks te rijden.
  • Er was voorafgaand en tijdens deze vergadering onduidelijkheid over de regel die 175cc motoren al dan niet zou toelaten in de klasse Pré 80 125cc. De werkgroep heeft tijdens de pilotenvergadering hierover duidelijkheid geschapen. Motoren die uitgerust zijn met een 175cc cilinder zullen worden gedoogd tijdens het seizoen 2018 en ook dat van 2019. Bij de aanvang van het seizoen 2020 zullen ze definitief worden geweerd uit deze reeks. Deze klasse zal voortaan als naam Pré 80 125cc dragen.
  • De vergunningen van AMC Genk en MC Lille zijn geen geldige vergunningen om deel te nemen aan het BK Oldtimercross. De vergunningen afgesloten bij de VMCF of VLM/JMS zijn dat wel. Ter verduidelijking: Vergunninghouders van AMC Genk en MC Lille kunnen deelnemen aan de wedstrijden maar worden niet opgenomen in de rangschikking van het Belgisch kampioenschap.
  • De keuze van de klasse waarin je als piloot aantreed in het BK wordt bepaald tijdens de eerste wedstrijd en kan nadien niet meer worden gewijzigd.
  • Net als voorgaande jaren zijn er vier schrapreeksen. Dat betekent dat je vier slechtste resultaten niet worden weerhouden in de eindstand van het BK. Zo heeft iedereen de mogelijkheid om op vakantie te gaan zonder verlies van punten.
  • Het inkombedrag blijft 13€ zowel bij VMCF als JMS.
  • Een vergunninghouder betaald 4€ aan de inschrijvingstafel voor een deelname aan het BK.
  • Vergunningshouders van AMC Genk en MC Lille betalen 10€ aan de inschrijvingstafel.
  • Een dagvergunning kost 25€ aan de inschrijvingstafel. Met een dagvergunning wordt je niet opgenomen in de rangschikking van het BK.
  • De piloten moeten 10 minuten voor de start aanwezig zijn in het gesloten park. Hier zal strenger worden op toegezien omdat laatkomers het tijdschema in de soep laten draaien.
  • Op de wedstrijd te Wambeek op 22 september zal Leo Thomas net als vorig jaar een “Team Trofee” organiseren.
  • De regerende kampioenen worden verplicht hun tweede reeksen telkens met hun kampioenentrui te rijden.
  • Er wordt met aandrang gevraagd aan de piloten om hun Motorpaspoort nauwgezetter in te vullen. Het motorpaspoort moet worden ingevuld indien je het seizoen aanvat met een nieuwe motor of met een gewijzigde motor. Het motorpaspoort kan je hier downloaden. Vul het in en geef het af aan de leden van de Technische commissie bij aanvang van het seizoen op de cross in Tildonk.
  • De voormalige klasse Pré 85 4 takt Open heet voortaan: Twinshocks 4T Open. In deze klasse kan alleen worden aangetreden met een niet-motorcrossblok. Frames (van welke oorsprong dan ook) uitgerust met een echt crossblok moeten aantreden in de reguliere Twinshockreeks.
  • De Technische commissie vraagt ook met aandrang om steeds meer aandacht te schenken aan het geluid van je motor. De geluiddempende wol in je uitlaat moet tijdig worden vervangen. Wij staken ons licht op bij een fabrikant van uitlaten: zij adviseren om minimaal 2x per jaar de wol te vervangen. De wol nooit te hard aandrukken want dat reduceert de dempende werking. Het vervangen van de wol is niet duur en zo draag je op een positieve manier bij aan de toekomst van onze sport.

Voila, zo bent u weer helemaal mee. Wij wensen iedereen die betrokken is bij het Belgisch kampioenschap Oldtimercross een prachtig motorcrossjaar toe.

De BOTC-kalender van het BK Oldtimercross 2018.

  • 14 april           Tildonk-Haacht     JMS   (EOT)
  •  21 april           Bertem                    VMCF
  •  28 april           Ranst                       JMS   (EOT)
  •  05 mei             Molenbeersel        JMS   (EOT)
  •  20 mei             Moresnet               VMCF
  •  09 juni             Genk                      VMCF
  •  30 juni             Bouwel                  VMCF
  •  07 juli               Dessel                     JMS   (EOT)
  •  14 juli               Retie                       JMS   (EOT)
  •  21 juli               Warsage                VMCF
  •  28 juli               Wachtebeke         VMCF
  •  11 augustus     Koningshooikt    VMCF
  •  25 augustus     Huldenberg         VMCF
  •  01 september  Kampenhout       JMS   (EOT)
  •  08 september  Kersbeek              VMCF
  •  15 september  Broechem            JMS   (EOT)
  •  22 september  Wambeek            VMCF + Team Trofee
  •  29 september  Reet                       JMS   (EOT)

20/10 Huldiging kampioenen zaal Volksontwikkeling Tongeren.

EOT = Eddy’s Oldtimer Trophy

 

6 gedachten over “Update! De BOTC Oldtimers pilotenvergadering: Dit werd er gezegd.”

    1. Hierboven staat toch geschreven dat 4takten met crossblokken thuis horen bij de twinsshocks. CCm als hij voldoet en voor 31-12- 1976 mag bij de PRé 77 en later als Yamaha HL zijn twinsshocks.

  1. hallo gust met wat voor motor reed aberg in77 ik dacht een hl 500 en met wat voor een motor rijd ivan vandebroek een maico van 77 wat is dan het verschil de een wel pre 77 en de hl niet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *