R.I.P. Kenji Sato.

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer
Kenji Sato Foto: mxworksbike.com

Kenji Sato
Foto: mxworksbike.com

U zult zeggen: Wie in hemelsnaam is Kenji Sato? Wel, de onfortuinlijke Japanner was de testpiloot van een tot de verbeelding sprekende Honda RC125MT die nooit in productie werd genomen. Sato overleed afgelopen vrijdag 4 december ten gevolge van een auto-ongeval. Hij werd 58 jaar oud. Kenji Sato was een voormalig fabriekspiloot voor Mugen, Yamaha en HRC. Wij betuigen ons medeleven aan de getroffen familie en kennissen.

Honda RC125MT prototype

Honda RC125MT prototype

Deze tragische gebeurtenis is wellicht een voetnoot in de geschiedenis van de motorcross maar de fiets die Sato in 1980 onder de billen kreeg geschoven was dat allerminst. Honda testte in het grootste geheim een 125cc twee-cilinder met een Ribi-voorvork of een evolutie ervan. De cijfers: 124cc, 35PK, 13000 tr/min. en een 7-speed versnellingsbak. motorRC125Het technische vernuft dat in deze crosser steekt is van een ongekend niveau. De motor en meer bepaald de gebruikte techniek werd snel verboden door de FIM en de AMA. Tijdens de testen bleek de motor over een onbruikbare hoeveelheid koppel te beschikken en was daardoor minder goed handelbaar dan een ééncilinder. De Honda tweepitter was wel een bom als men sprak over “pure acceleratie”.

RibiDit zalige stukje techniek zou nooit de productielijn halen, dit door het moeilijk te beheersen vermogen, de ban van FIM en AMA en de hoge productiekost. Roger De Coster was een voorstander van de Ribi-voorvering en kon destijds de Honda-bazen in Japan overtuigen om de rechten te kopen van Valentino Ribi. Echter door hogervermelde redenen werd de complexe vering nooit in productie genomen.

 

Kenji Sato

Kenji Sato

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Dit weekend traditionele Motocross du Doudou in Bergen (BEX)

    Dit weekend traditionele Motocross du Doudou in Bergen (BEX)

    Een dubbele coup en een overvol programma dit weekend op het illustere Circuit du Bois Brûlé in Mons – Ghlin! De Royal Mons Auto Moto Club is terug met zijn …
  • BEX et retour du traditionnel Motocross du Doudou à Mons ce WE

    BEX et retour du traditionnel Motocross du Doudou à Mons ce WE

    Coup double et programme chargé ce WE sur l’illustre Circuit du Bois Brûlé à Mons – Ghlin ! Le Royal Mons Auto Moto Club renoue avec son traditionnel Motocross du Doudou, …
  • Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Maak kennis met de gezichten achter ‘Save the MX-Tracks’ – met hun acties strijden zij voor het behoud van onze geliefde motorcross circuits. In dit exclusieve interview delen ze hun inspirerende …
  • Mark Faber sprak met Brad Lackey

    Mark Faber sprak met Brad Lackey

    De Amerikaanse motorcrosslegende Brad Lackey onthult zijn Europese avontuur en leven na zijn actieve racecarrière. Mark Faber vuurde een aantal vragen af op “Bad Brad”. De antwoorden kan je hieronder …
  • Een portret van Eric Hubin

    Een portret van Eric Hubin

    Vorige week zou hij zijn 41e verjaardag vieren… Een eerbetoon aan Eric Hubin, AMPL en FMB motorcrosser en enduro rijder uit België, geboren op 18 april 1983 in Luik. Eric …