Techtime: 7 dingen die je moet weten over ketting en tandwielen.

Techtime: 7 dingen die je moet weten over ketting en tandwielen.
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De ketting van uw crossmotor is een onderdeel waar heel wat kracht wordt op uitgeoefend. Je kan de levensduur van dit belangrijk onderdeel een heel stuk verlengen of verdubbelen door op de juiste manier onderhoud te plegen en af te stellen. Rek ook niet nodeloos het leven van je ketting want een breuk kan zo maar een flinke hap uit je carter en je budget halen. 

Deze onderdelen onderhouden en vervangen is geen specialistenwerk maar doe het wel op de juiste manier. Lees hieronder hoe je omgaat met een ketting en tandwielen. Kijk ook naar de video.

Inspecteer ketting en tandwielen voor elke rit. Draai de ketting enkele malen rond en kijk of alle elementen nog egaal zijn bevestigd. Vergeet ook niet het kettingslot te inspecteren. Kijk naar te scherpe tanden, overdreven ingelopen tanden, ontbrekende tanden en scheefstaande tanden. Neem geen risico’s en vertrek nooit als tandwielen en ketting te ver versleten zijn. Check voor elke rit de spanning en regel bij wanneer nodig. Raadpleeg altijd de handleiding van je crossmotor om de juiste speling te weten.

Smeer uw ketting voor elke reeks. Jawel, voor elke reeks! Een ketting op een crossmotor is wellicht het onderdeel dat het meest op zijn donder krijgt tijdens de wedstrijd. Bespaar dus niet op een spuitbus kettingvet. Een goed gesmeerde ketting verminderd de wrijving! Zoek ook naar het juiste product. Een goed smeermiddel voor motorcrosskettingen moet penetreren, smeren en zo weinig mogelijk zand aantrekken. Test enkele spuitbussen en maak een juiste keuze. Kettingvet moet na penetratie weer opdrogen zodat er geen of zo weinig mogelijk zand in gaat kleven. Ook zal een goed product geen vet wegslingeren tijdens de wedstrijd. Wij waren erg tevreden over de spuitbussen van Maxima (Chain Wax) en Ipone (Sand Chain), ze dringen goed door tot de inwendige delen van de ketting en drogen achteraf goed op. Spuit voldoende kettingvet op uw ketting en draai het achterwiel enkele toeren rond om het vet te laten inwerken. WD40 en CRC 5-56 zijn geen goede producten om een ketting te smeren. Deze zijn niet geschikt om een ketting te smeren en bovendien zijn de smerende eigenschappen minimaal, zeker voor de ketting van een crossmotor. WD40 en CRC zijn meer een oplosmiddel dan een smeermiddel. De producten zijn schitterend maar gebruik ze daar waar voor ze gemaakt werden.

Tel het aantal linken. Wanneer u een nieuwe ketting aanschaft tel dan het aantal linken over een bepaalde afstand en schrijf deze op. Bijvoorbeeld u telt 11 linken over een afstand van 40 cm bij een nieuwe ketting. Zo heeft u een waardemeter over de slijtage. Doe deze meting regelmatig om de slijtage te bepalen.

Vervang uw ketting en tandwielen altijd gelijktijdig. Het heeft geen zin om een ketting zonder tandwielen te vervangen of omgekeerd. De reeds opgelopen slijtage zorgt ervoor dat uw nieuwe onderdelen sneller zullen inlopen en dus sneller moeten worden vervangen. Bestel dus telkens een kettingset bij uw lokale motorcrossdealer. Bij het vernieuwen van de kettingset controleer je best ook de kettingglijder, rolletjes en kettinggeleider. Je vervangt deze eveneens indien ze zijn ingelopen.

Gebruik een goede kettingreiniger of kerosine om je ketting te reinigen. Indien je een ketting hebt met o-ringen goed opletten of je product daar geschikt voor is. Kerosine is ook veilig voor o-ringkettingen. Gebruik een borstel specifiek gemaakt voor het reinigen van kettingen. Gebruik perslucht om de laatste restjes vervuiling weg te blazen.

Regel uw kettingspanning op de juiste manier en zorg dat uw achterwiel recht staat. Kijk in de handleiding van uw crossmotor voor de juiste speling. Hebt u die niet dan moet de speling in het midden van de achterbrug aan de bovenkant tussen 48 en 58 mm bedragen. Controleer de speling meerdere keren en draai uw achterwiel in drie verschillende posities omdat een ketting ongelijkmatig verslijt. Zorg dat uw achterwiel recht staat, controleer dus de merktekens op de kettingspanners aan beide zijden. Een achterwiel dat scheef staat zorgt voor extra wrijving en dus slijtage van ketting en tandwielen. Te weinig speling zorgt voor een onnodige belasting op de primaire as van uw versnellingsbak bij het inveren van de achtervering. Het lager van de uitgaande as gaat er onherroepelijk aan.

Kijk naar onderstaande video, leer alles wat je moet weten over kettingen en tandwielen en wordt zo Belgisch kampioen bij de Oldtimers. Braaaaaaaaap!

Uw reacties

More MX Vintage news