Techtime: Project Fantic Caballero Motocross deel 6

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Restauratieproject Fantic Caballero in woord en beeld

We zijn toegekomen aan deel 6 van de omvorming van een 50cc Fantic Caballero Regolarita Casa uit 1980 naar een volbloed crossmachine. Het frame is intussen gespoten in standaard RAL3000, de kleur die voorheen ook door Fantic werd gebruikt.

Intussen blijven nieuwe een tweedehandsdelen binnenkomen uit de laars. Sommige onderdelen stonden fonkelnieuw en in originele toestand op de motor maar moeten eraf vanwege het gewicht. Deze Fantic moet zwaar afslanken dus gaat elk onderdeeltje op de weegschaal.

De kickstarter en schakelpook draaien we van de motor en leggen deze op de keukenweegschaal. Ze wegen samen 541 gram.

De nieuwe versies in aluminium zijn intussen binnen en leggen we ter vergelijking eveneens op de weegschaal. Deze keer meten we 211 gram wat ons dus een winst van 330 gram oplevert. En zo blijven we tijdens dit project constant alles evalueren en in vraag stellen. De weegschaal blijft mijn belangrijkste werkinstrument en dit tot in het extreme. De binnenbanden zijn geen reguliere motorcrossbanden geworden. Binnenbanden horen dikwandig te zijn om beter te weerstaan aan lekken.

Wij konden per band 150 gram besparen door versies te gebruiken voor gewone straatmotoren. Ook de buitenbanden moeten op de weegschaal. Gezien de vreemde maat voor het achterwiel kunnen we weinig interessants vinden bij de traditionele bandenfabrikanten en vinden we ons ding in China. Zij gebruiken wellicht iets minder staaldraad in de banden waardoor we weer gewicht besparen. We kochten ook wat potentiële kandidaten in om te kunnen vergelijken. De te zware banden werden weer verkocht.

En ja, gewicht besparen doe je ook door al je bouten, moeren en ringen te vervangen door titanium. En daar gaan we voor waardoor deze Fantic MX 50cc wellicht de enige titaniumversie ter wereld zal zijn. Hoe gingen we te werk? We zaten een ganse werkdag op een stoel in onze werkplaats om elke schroefje op te meten en te noteren met welke kop die moest worden uitgerust en op welke positie die moet komen op de crossmotor. En als we zeggen “elk schroefje” dan bedoelen we dat ook. Ook deze in het motorblok zelf worden vervangen. Het lijkt een extreme en dure keuze en dat is het ook. Toch zijn er meerdere redenen om voor een titaniumversie van de Caballero te gaan. Ten eerste is er de spectaculaire gewichtswinst. Een reguliere stalen inbusbout die pakweg 20 gram weegt zal in de titanium ongeveer 12,5 gram wegen. Zo win je als je alles samen telt toch een groot aantal grammen.

Exact heb ik het nog niet uitgerekend maar in totaal zouden we ongeveer 1 kg besparen. Een tweede reden om titanium te gebruiken is de treksterkte van het materiaal. Het is veel sterker dan staal. Bovendien kan titanium (in beperkte mate) gebogen worden en neemt het de oude positie weer in door het grote geheugeneffect van dit materiaal. Wat betreft de treksterkte: Titaniumbouten zijn verkrijgbaar in 5 treksterktes ook wel “grades” genoemd. Grade 5 is de sterkste en we kiezen ervoor om de volledige crosser hiermee te voorzien. Hoe duur is titanium? Je mag stellen dat het ongeveer 10x duurder is dan gewone stalen bouten.

Ondanks dat de voetsteunen op deze Fantic van staal zijn en in prima conditie worden ze ook afgevinkt op de lijst van niet meer gebruikte onderdelen. We kiezen voor universele aluminium voetsteunen en passen deze lichtjes aan. De weegschaal geeft ons alweer gelijk en we winnen in totaal weer 172 gram.

De voorvork moet ook worden gereviseerd, er is een olielek aan beide vorkpoten en de vering werkt niet naar behoren. We beslissen na het raadplegen van een specialist om de vork zelf te vernieuwen. Alles moet eruit, en ik bestel nieuwe dichtingen, olie en dergelijke. Na demontage bleek één van de poten een lichte kromming te vertonen? Deze hebben we laten rechten onder een pers en kwam kaarsrecht weer terug naar onze werkplaats. Nadat alles gedemonteerd te hebben zetten we de onderpoten in een verfafbijtmiddel want de laklaag trekt op niks. Hier moet ook een nieuw laagje RAL3000 op en doen we een voorbehandeling met “Etch primer”. Dit doen we omdat we vermoeden dat er de onderpoten magnesium bevatten waardoor de hechting verminderd. Etch primer heeft als voornaamste bestanddeel aluminium oxide ter bevordering van de hechting. Het blijkt een prima keuze want het spuitwerk lukt prima. Na dit lakwerk monteren we alles weer in omgekeerde volgorde. We gieten per poot 200cc olie in de vork en klaar is kees. Dit ging lekker. In deel 7 lees je alles over het verder verloop van dit project en vooral wat over de revisie van de Marzocchi achtervering.

Uw reacties

More MX Vintage news