Tien dingen die motorcrossers verschrikkelijk vinden.

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

crashMotorcrossers krijgen het op hun heupen van vele dingen.  En daar is niks mis mee.  Alleen is motorcross een rauwe sport en dus niet voor watjes of moederskindjes.  Motorcross is ook een contactsport, die lui schuwen geen duwtje om bestwil en dus mijd je die mannen best wanneer ze ten prooi vallen aan één van de onderstaande dingen.  Komt daar nog bij dat crossers hyper-getrainde armspieren hebben dus een djoef op uw welgevormd bakkes zou harder kunnen aankomen dan je denkt.  Een gewaarschuwd man …………

  1. Een verprutste kopstart.  Hoe dikwijls gebeurt het niet dat je een goed nummertje trok of een toptijd neerzette in de trainingen en dan je focus helemaal naar de start laat gaan, om dan vakkundig de motor te laten stilvallen bij het vallen van het hek.  Weet je hoe het voelt tegelijk het schaamrood in het aangezicht, woede en frustratie te verwerken terwijl je als laatste een meute crossers najaagt, de fouten opstapelend vanwege diezelfde frustratie. Man, man, man.
  2. NGK-SPARK-PLUG-CAP-RACINGDe verrukkelijke bougiekop.  Veel blijven er niet meer over maar af en toe kom je er nog eentje tegen die op een onbewaakt moment je bougiekop van de plug trekt.  Een half uur later sta je jezelf geheid in het zweet te stampen.  Op zulk moment kan de dader best het terrein verlaten om verder onheil te vermijden.  Het is een uitstervend ras maar een kweekprogramma zou ik hier toch niet aan besteden.
  3. crash2Belachelijk bodemonderzoek.  Een lompe valpartij streelt nooit de ijdelheid van een crosser maar dikwijls ben je er nog niet vanaf na het oprapen van de motor.  Je bent een ganse reeks in het rood gegaan en je pietluttig restje energie moet je aanwenden om de motor weer tot leven te stampen.  Per kick voel je de verzuring toeslaan in het kwadraat.  Zalig hoor!  Lang leve de elektrische starter, of is die voor watjes?
  4. rolloffDe vermaledijde Roll-Off.  De Roll-Off is een fantastische uitvinding, dat is zeker.  Tot een ranzige regenbui het ding laat blokkeren en je jezelf de pleuris trekt aan het koordje, bijna ten val komt en het rolletje geen millimeter meer vooruit wil.  Echt lekker!  En heb je deze ook al meegemaakt?  Een dansend grassprietje in je bril dat de ganse reeks een privévoorstelling geeft op ooghoogte.  In 3D!
  5. Oeverloos geëmmer.  Uiteraard kom je deze heren in elke stiel tegen maar op de cross des te meer.  Het zijn die lui die nog nooit (ja, nog nooit, nee zelfs niet op een mobylette) op een crossmotor zaten en ons komen vertellen hoe we moeten starten, hoe we de bossectie moeten aansnijden, hoe we de bocht voor die dubbel moeten nemen en welke bandenspanning we moeten kiezen als het nat is in de Ardennen.  Als klap op de vuurpijl komen ze je op een minuut voor de start vertellen dat ter hoogte van het frietkot de baan er wat vettig bij ligt.  Zal wel van de mayonaise zijn zeker?  Opzouten met die zever mannen, heb respect voor mijn focus en concentratie voor de start.
  6. zandhaasDe verzopen zandhaas.  Zand of modder?  Elke zichzelf respecterende crosser kan overal doorheen maar heeft natuurlijk een boontje voor een bepaald soort ondergrond.  Dat betekent dat een getalenteerde zandhaas op een harde omloop ook uit de voeten moet kunnen om de broodnodige punten te verzamelen voor het kampioenschap.  Maar liever rijd hij op zware zandbanen en ondergaat hij de race op een hardpack-circuit, ook wanneer het oude wijven begint te regenen en de motor een eigen leven begint te leiden.  De banden staan te hard, her en der liggen concurrenten te spartelen en dat knaagt aan het zelfvertrouwen.  Was ik maar thuis gebleven.
  7. koppelingDe kloterige koppeling.  Eén van de gevoelige delen van de motor.  Naar mate de cilinderinhoud stijgt zal het gebruik van de koppeling dalen.  De 125cc piloten “pitsen” na een bocht om het gebrek aan bruikbaar vermogen onderin te compenseren en zo de motor op toeren te jagen.  Natuurlijk brandt je koppeling na veelvuldig gebruik stilaan op en zit je tijdens de reeks met een jankende crossmotor die niet meer vooruit te …… euh …… “branden” is.  Niet elke motor heeft dat gepits nodig:  Bij een dikke 450F gewoon het schakelpookje in de juiste versnelling houden.  Piloten die het nodig vinden om te pitsen op een 450F moeten leren schakelen!
  8. wasbordWazige wasborden.  Heren parcourbouwers, doe het niet!!!  Wasborden horen niet thuis op een crossomloop, niet voor MXGP-rijders en zeker niet voor oldtimerpiloten.  Wasborden zijn als een pijnscheut in de aarsstreek, venijnige ondingen van onnatuurlijke aard.  En wat er wazig is aan een wasbord? Niks tot je godverdomme midden op een wasbord op je donder gaat.
  9. Canon-EOS-1D-X-DSLR-camera-8Crashen voor de Canon.  Crossers blaken van zelfvertrouwen, hebben meestal veel praat en zijn ijdel.  Ze schuimen op maandagavond alle websites af opzoek naar foto’s van henzelf als toppiloot op de voorbije cross.  Die mannen kruipen onder een steen als blijkt dat die ene (kleine, onbenullige en te verwaarlozen crash, eigenlijk was ik gewoon wat flauwtjes omgevallen) valpartij in de beeldsensor is terecht gekomen van de aanwezige sportfotograaf.  De rest van de wereld kan zich nu verkneukelen aan het hilarisch standje van jezelf met je ondersteboven liggende motor.  Iemand heeft een idee voor een mooie poster voor je verjaardag volgende week.
  10. De schreeuw van de eeuw.  De-gou-tant!  Elke crosser kent het, dat enerverende geschreeuw van een collega crosser die wil passeren. Elk zichzelf respecterende crosser weet als hij dreigt gepasseerd te worden dat hij niet van zijn lijn moet afwijken zodat het aanstormend geweld weet aan welke kant hij langszij moet komen.  Als dat geweld denkt dat die piloot na een fikse schreeuw plaats moet maken heeft hij het mis.  Niet van zijn lijn afwijken, dat is echt het enige.  Plaats maken hoeft niet want er is plaats genoeg!  Beste motorcrosser, wees hoffelijk en laat dat geschreeuw achterwege. Alle mindere goden zullen u dankbaar zijn.

10 choses horribles pour les pilotes motocross.

Il y a plein des choses qu’énervent les pilotes motocross. C’est normal. Mais le motocross est un sport assez dur et ne pas pour l’enfant dans les jupes de sa mère.  Le motocross est aussi un sport de contact, on n’y évite par ici ou par là un coup donc vaut mieux éviter ces gens . En plus, les pilotes ont des bras hyper entrainés donc un coup peu être plus dur que tu le penses. Un homme avertis………

1. Prise de tête f outu.  Combien de fois t’as tiré un bon numéro  ou tu a faits un temps au top pendant les entrainements et puis le focus à 100% pour le départ, pour ensuite bloquer le moteur quand la grille tombe. Tu sais comment tu le ressent, rougir en même temps de honte, colère et frustration, comme t’es le dernier a parti de la meute, et les fautes s’accumulent à cause de cette frustration.
NGK-SPARK-PLUG-CAP-RACING2. Quel tête de bougie. Ça n’arrive plus souvent, mais de temps en temps à un moment d’inattention il y a quelqu’un qui passe et tire la tête de bougie. Une demi-heure plus tard, t’est en train de transpirer essayant de remettre la machine en route. À ce moment la, le mieux pour le coupable c’est qu’il quitte le terrain. C’est une race en voie de disparition, mieux de ne plus la cultiver.
crash23. Prospection absurde.  Une bête chute n’est jamais bien pour moral du pilotes motocross et souvent, après que tu a relevé ta moto, ça ne se termine pas là. Toute la manche tu t’es donné a 100% et ta petite réserve d’énergie te reste pour remettre ta machine en route. Par coup sur le kick, tu sens la fustration monté. Fantastique ! Vive les démarreurs électrique, ou est-ce pour le moral?
rolloff4. Le Roll-Off maudiré.  Le Roll-Off est une invention fantastique. Jusqu’au moment une averse de boue fait bloquer le système, tu tires la corde au risque de  tomber, mais le système ne bouge plus 1mm. Fabuleux ! Et tu connais celle-ci? Un brin d’ herbe dansant dans tes lunettes, toute la manche un show privé devant tes yeux. En 3D !
5. Blabla à l’infini.  Naturellement dans chaque métier tu rencontres ces messieurs, mais un peu plus sur le cross. Ses personnes qui n’ ont jamais (oui, même pas sur une mobylette) rouler sur une moto de cross et ils viennent nous dire comment faire pour prendre le départ, comment passer ce trajet dans le bois, comment prendre le virage et quel pression il faut mettre dans les pneus quand c’est mouillé dans les Ardennes. Et au moment suprême, une minute avant le départ, ils te disent que le circuit est un peu gras devant la friterie. Certainement c’est dû à la mayonnaise? Arrêté ce blabla messieurs, un peu du respect pour moi et ma concentration avant le départ.
zandhaas6. Lièvre de sable noyé.  Le sable ou la boue ? Chaque pilote respecté sait se tirer son plan partout mais naturellement il a un sol préféré. Ceci veut dire qu’un doué amateur de sable doit pouvoir tirer son plan sur un circuit dur, ceci pour gagner les points nécessaires pour le championnat. Il préfère les circuits forts sablonneux et il soufre des circuits durs, même quand il commence à pleuvoir des chiens et que la moto semble d’avoir une vie personnelle.  Les pneus sont gonflés forts, ici et là il y a des concurrents par terre et ça fait mal pour la confiance en soi. C’était mieux de rester à la maison.
koppeling7. L’embrayage de merde.  Une des éléments les plus sensibles de la moto. Si le cylindré augmente, l’utilisation d’embrayage nécessaire. Après le virage, les pilotes 125cc usent de leur embrayage pour compenser le manque de puissance en tours bas et donc les tours de moteur montent dans des plus hautes régimes. Naturellement tu brules  ton embrayage après fréquente utilisation de cette façon et durant la manche t’as un moteur en haute régime sans avancer….  Mais ne pas tous les moteurs ont besoins d’être traité comme ça : sur un grand 450F il faut juste tenir le levier de vitesse au bon endroit. Pilotes sur un 450F qui brulent l’embrayage, et bien ils doivent apprendre comment rouler avec cette moto!
wasbord8. Des woops flou.  Messieurs les organisateurs, ne faites pas ceci! Les woops ne sont pas nécessaires sur les circuits de motocross, no pour les pilotes MXGP et certainement pas pour les pilotes oldtimers. Les woops c’est comme des vagues artificielles dont nous n’avons pas besoin en plus cela occasionne des chutes.

Canon-EOS-1D-X-DSLR-camera-89. Chute pour le Canon.  Les pilotes de cross on  confiance en eux même, ils ont beaucoup à dire et ils sont vain. Le lundi soir,  ils regardent tous les sites du web pour y trouver  des photos ou ils sont l’objet de la situation, le pilote top du motocross du weekend passé. Ils se cachent en  dessous d’ une pierre quand leur chute a été témoignée par le photographe (une petite chute, stupide, à négliger, véritablement j’étais stupidement tombé). Le  reste du monde peut être joyeux grâce à cette position hilarant, toi en dessous de  ta moto. Certainement quelqu’un a une bonne idée, pour ton anniversaire la semaine prochaine, un grand poster !

10. Le cri du siècle. Dégoutant! Chaque pilote de motocross le connaît, le cri énervant d’un collègue-pilote qui veut lui passer. Chaque pilote, respectant lui-même, sait que quand il va être dépassé, qu’il ne doit pas dévier de sa ligne, comme ça le violant pilote plus rapide sait de quel côté il peut passer.   Si se violant pilote criant, croix que l’autre doit libérer l’endroit, et bien il a fort tort. Ne pas dévier de sa ligne, c’est la seule chose à faire.  Libérer l’endroit n’est pas du tout nécessaire, il y a assez de la place! Chère pilote, reste courtois svp et ne commence pas à crier. Toutes les godes inférieurs seront  reconnaissant.

 

 

Uw reacties

More MX Vintage news