Onze ontmoeting met Cyrille Bihr!

Onze ontmoeting met Cyrille Bihr!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Soms wordt een bedrijf of een merk zo groot dat je vergeet dat er achter de naam een mens van vlees en bloed schuil gaat. Bihr is zonder twijfel zo’n iconisch merk. Op vrij korte tijd is het uitgegroeid tot de grootste Europese distributeur van motoraccessoires en onderdelen. Een tijdje terug hadden we een ontmoeting met de stichter: Cyrille Bihr.

Welke motorcrossers hebben de meest  indruk op u gemaakt in uw lange carrière?
Cyrille Bihr:
“Ik denk in de eerste plaats aan de piloten die aan de top stonden toen ikzelf nog reed. Zoals Joël Robert, Sylvain Geboers, Georges Jobé en Hakan Carlqvist. Eigenlijk is onze commercieel directeur Thierry (red. Millet) vooral betrokken bij de sponsoring van crossers. Ik besliste over onze rijders in de wegrace en ik heb altijd het volste vertrouwen in zijn keuze. Daar moet ik natuurlijk Johan Zarco (Monster Yamaha Tech3) vermelden. Die doet het nu uitstekend in de MotoGP en we steunen hem al sinds 2010. Daarnaast denk ik aan SERT, het Suzuki Endurance Racing Team dat al héél lang aan de top staat in de uithoudingsraces en Team Metiss. Zij zijn ook actief in de endurance en hebben een heel bijzondere ophanging ontwikkeld. Zoek het maar eens op op hun website! http://www.team-metiss.com/trainavantjbb.html  ”

Wat is talent volgens u?
Bihr:
“Dat is iets aangeboren, je hebt het of je hebt het niet.  Mensen die talent hebben én die werken, worden succesvol. Werken alleen volstaat niet. Als je talent zegt, denk ik aan rijders zoals Valentino Rossi en Marc Marquez. Natuurlijk zijn dat ook werkers!”

Als je Bihr niet zou hebben uitgebouwd, wat zou dan uw droom geweest zijn in de motorwereld?
Bihr: “In 1991, het jaar waarin we de 24u van Le Mans wonnen, zou  ik net zo goed mijn eigen team hebben kunnen beginnen. Dan zou ik me volledig op mijn passie voor competitie hebben gestort maar ik heb het verstand laten zegevieren! Dat is een goede keuze geweest want ik denk dat het me meer succes heeft opgeleverd dan wat ik had kunnen verwezenlijken als baas van een team in de wegrace endurance.

Hoe zou u de volgende zin afmaken, de sleutel tot het succes is….
Bihr: “Geduld en doorzettingsvermogen. En betrokkenheid, het feit dat je er helemaal voor gaat. Succes kom nooit van de ene op de andere dag.”

Wat zijn de gelijkenissen tussen het ondernemerschap en motorsport?
Bihr: “In beide gevallen moet je er 100% voor gaan. Half werk bestaat niet. Of je doet het ene of je doet het andere. In ons geval betekent, of je runt een onderneming of je zit in de competitie.”

Het feit dat Bihr is begonnen vanuit een uithoek, centraal in het oosten van Frankrijk vlakbij de Zwitserse grens, was dat nooit een nadeel?
Bihr:
“Ik begrijp wat je bedoelt. Onze ligging in Frankrijk is inderdaad misschien niet ideaal als je het alleen bekijkt vanuit een Frans standpunt maar onze locatie is wél perfect vanuit een Europeese oogpunt. Dan zitten we net heel centraal. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden qua transport echter dusdanig geëvolueerd dat we alle onze Franse klanten ’s anderendaags kunnen bevoorraden. Hinder ondervinden we door onze ligging dus niet.”

Het bedrijf Bihr in Bartenheim FR.

Wat is uw visie op de toekomst van de motorsport in het algemeen en van motorcross in het bijzonder?
Bihr:
“Dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Motorcross zal altijd een heel spectaculair sport blijven. Wie weet gaat het meer evolueren naar indoor dan naar outdoor. Mensen willen amusement motorsport hoort daarbij en trekt een trouw gepassioneerd publiek aan.  Supercross past perfect in dat plaatje. Misschien dat het wel complexer wordt voor motorcross outdoor.”

Als techneut hebt u destijds heel veel zelf gemaakt en bedacht. Waar was u de tijd vooruit of bent u met iets echt gedurfd op de proppen gekomen?
Bihr:
“Goh als je kijkt naar de motoren nu, die zijn zo performant dat ze ‘af’ zijn. Je kan ze wel personaliseren met kleine details. Toen ik in deze stiel begon waren –dat was mijn grote geluk- motorfietsen allesbehalve klaar.  Eigenlijk moest je wel monteur zijn om ze beter, meer betrouwbaar en performanter te maken. We hebben wel straffe dingen klaargespeeld hoor in de tijd. Zo hebben we in 1970 een Montesa 250 gebouwd die 88 kg woog.  ”

Wat maakt u het meest fier in heel het parcours dat u hebt afgelegd met Bihr?
Bihr
: “Ik ben altijd op mijn hoede als het gaat over trots of fier zijn. Dat is een gevoel dat naar ieders smaak mag ingevuld worden. Het doet me wel plezier dat een Franse onderneming op een hoog niveau internationaal is gekomen. Daarachter gaat een mooi verhaal van teamwork schuil.”

Bedankt voor uw tijd!
Bihr:
“Graag gedaan.”

Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Bihr

Website: www.bihr.eu/fr/nl

Cyrille Bihr op de crossmotor!

Uw reacties

More MX Vintage news