Techtime: Project Fantic Caballero Motocross deel 2

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Restauratieproject Fantic Caballero in woord en beeld: de Minarelli P6

De befaamde Minarelli P6

Het restauratieproject van deze Italiaanse motor is intussen gestart en jullie mogen mee genieten van het stappenplan. Voor we de details weergeven moeten we het toch nog hebben over een belangrijk onderdeel: de motor.

De krachtbron in deze Fantic is één van de redenen van de restauratie. Het blokje komt van de Italiaanse fabrikant Minarelli, een specialist in de bouw van motorblokken. Minarelli bestaat nog steeds en is de grootste concurrent van Piaggio als leverancier van inbouwblokjes voor scooters. De fabriek van Minarelli is gevestigd in Calderara di Reno in de buurt van Bologna en is eigendom van de Yamaha-groep. In de jaren ’70 was Minarelli “de” specialist in de bouw van snelle tweetaktjes. Ze werden trouwens twee maal wereldkampioen snelheid 125cc met ‘Angel Nieto.

De standaard Minarelli P6 zoals hij uit Italië kwam.

Eén van de succesnummers van het merk is het 50cc Minarelli P6 motorblokje. Het werd jarenlang geproduceerd in verschillende configuraties voor straatbrommers, enduro’s, trial- en motorcross. Het blokje van ons project komt uit een enduro en heeft standaard niet de juiste configuratie om een volbloed crosser te zijn. De Caballero Regolarita Casa heeft standaard 6 pk en draait 8000 RPM. Het standaardblokje heeft een zuigerslag van 42 mm en een Dell’Orto carburator van 22 mm. De tandwielverhoudingen zijn niet echt geschikt om te crossen, de eerste versnelling is een heel korte en niet bruikbaar voor de motorcross. De zesde versnelling is dan weer een erg lange en dus ook niet bruikbaar. Wij gaan dus opzoek naar een versnellingsbak in crossuitvoering voor de primaire en secundaire as. Als dat maar goed komt want deze zijn zeer zeldzaam.

Om een idee te hebben: Het vermogen van een getuned blokje gaat van 6 naar ongeveer 14 pk.  Dat is meer dan een verdubbeling. Het maximum toerental stijgt van 8000 naar 15000 rpm. Het langeslagblokje wordt omgebouwd naar een korteslag, de zogenaamde “corsa corta”. De zuigerslag gaat van 42 naar 39 mm. Ook in het blokje wordt er alles aan gedaan om gewicht te sparen. De voornaamste winst word behaald met het vervangen van de volledige koppelingsklok. In standaarduitvoering is deze van staal, in de uitvoering “competizione” is deze van aluminium. De aangedreven massa wordt zo een stuk minder en zorgt dus voor vermogenswinst. De carburator wordt ook enkele maatjes groter. Deze wordt een Dell’Orto van 26 mm.

Welke ontsteking de Fantic gaat krijgen is nog niet bepaald. Ook moet ik nadenken over de tweetakt-olie die in de benzine moet, 15000 toeren per minuut is niet niks en wat met hittevorming in het blokje? En hoeveel gesmede zuigers ga ik nodig hebben? Waar vind ik carters voor een corsa corta en gaat het blokje niet in de soep draaien? Ik ga zo te zien slapeloze nachten tegemoet maar gelukkig heb ik enkele specialisten en ervaringsdeskundigen die me bijstaan in dit speciale project. En dat is nodig want van Fantic en Minarelli heb ik geen kaas gegeten. Wat er van ook van zij: dit project laat me niet meer los. De onderdelen stromen binnen en een weg terug is er niet. Mijn bankdirecteur kijkt de laatste weken met een dwingende blik over zijn brilletje heen telkens ik om geld kom maar weet hij veel. Dit is wat ik wil. Hij verzamelt misschien dingen waarvoor ik mijn neus zou ophalen. Ik verzamel onderdelen voor een Italiaanse volbloed crosser. Forza Fantic!!!

Uw reacties

More MX Vintage news