10 dingen die je moet weten over opgepompte armen.

10 dingen die je moet weten over opgepompte armen.
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

In deze dagen van overmatig drankgebruik zouden we een forse pagina kunnen vullen met middeltjes tegen katers maar MXVintage gooit het net voor de feesten over een andere boeg. In de aanloop naar een nieuw motorcrossseizoen laten we u nadenken over een teer punt bij motorcrossers: Opgepompte armen! Sommigen hebben er weinig last van, anderen alleen tijdens de eerste races van het jaar en sommigen rijden een gans jaar met opgepompte armen die op ontploffen staan. Lees onze tips en rij volgend jaar iedereen naar huis zonder pijnlijke onderarmen. Nazdrovje!

1. Armpump. Opgepompte armen worden veroorzaakt door een beperking van de bloedvaten in de onderarmen. Het kapsel rond de spieren zet niet genoeg uit waardoor een “bloedfile” ontstaat. Zonder dit kapsel (ook wel fascia genoemd) zou het bloed blijven stromen tot je onderarmen er uitzien zoals die van Popeye. Dat deze kapsels niet worden opgeblazen door de bloeddruk is omdat de fascia elastisch is. Opgepompte armen krijg je als de grenzen van de elasticiteit bereikt zijn. Het resultaat is een pijnlijke keiharde onderarm.

2. Een operatie. Deze operatie, ook wel fasciotomie genoemd, is populair bij professionele motorcrossers. Voor orthopedische chirurgen is dit een vrij nieuwe techniek die de laatste jaren onderhevig is aan vele evoluties. Het idee achter deze operatie is dat er een snede of incisie word gemaakt in de fascia (spierkapsel) van de onderarm. Wanneer deze incisie is gemaakt zal er meer bloed getransporteerd worden. Een waarschuwing is hier op zijn plaats want soms lukt de operatie niet omdat het kapsel ondanks de insnede weer helemaal dichtgroeit tot zijn oorspronkelijke vorm.

3. Blijf actief. Als je maar om de twee weken op een crossmotor kruipt zal de kans groter zijn om met armpump geconfronteerd te worden. Motorcross is een fysiek veeleisende sport, je gebruikt zowat alle spieren in je lichaam en je jaagt uw hart extreem in de rode zone. Recht vanuit je luie zetel op de crossmotor springen is geen goed idee en een schok voor het lichaam. Blijf dus actief, rij met de mountainbike, doe aan touwtje springen en ga naar de fitness.

4. Over-training. Less is more. Teveel trainen deugt ook niet. Geef je lichaam de kans om te recupereren. Opgepompte armen kan je ook krijgen door teveel te trainen. Bij een inspanning zal je lichaam toxines produceren die vast komen te zitten in de onderarmen. De bekendste onder de toxines is het befaamde “melkzuur”. Melkzuur bouw je op in de spieren door een extreme inspanning te leveren, het creëert een branderig gevoel. Tijdens een extreme inspanning heeft het lichaam niet de tijd om dat melkzuur op te ruimen en voel je de spanning (lees pijn) opkomen in de armen. Luister dus naar je lichaam. Voor motorcrossers met het melkzuur tot achter de oren is dit belangrijk omdat je je stuur niet meer goed kan vasthouden en je het risico loopt om flink op je donder te gaan.

5.Ice Ice Baby. Ijs is een perfect hulpmiddel om u armen snel te herstellen van een pittige race. Heb je na een reeks last gehad van extreme armpump, leg dan 10 minuten na het rijden de onderarmen in ijs.

6. De afstelling. Uw crossmotor op de juiste manier afstellen kan opgepompte armen voorkomen of verminderen. Een belangrijk punt is de afstelling van de vering aan de hand van het gewicht van de rijder. Een te hard af gestelde vering kan je armpump bezorgen maar ook te zacht is niet goed. Een foutief afgestelde motor zorgt ervoor dat je niet je maximum niveau kan bereiken. Denk ook aan een te strakke koppeling: Een ganse reeks in het rood gaan met een nauwelijks in te trekken koppeling zorgt voor een opgepompte linkerarm.

7. Massage. Massage zorgt voor een vermindering van de pijn en minimaliseert de opgelopen schade. Het zorgt voor een versnelde vermindering van het opgebouwde melkzuur wanneer je je onderarmen laat masseren op een deskundige manier.

8. Opwarmen. Zorg dat uw lichaam goed is opgewarmd voordat je aan je inspanning begint. Een goed middel hiervoor is fietsen op de rollen. Het zorgt dat je lichaam niet zo een grote schok krijgt te incasseren. Heb je geen rollen bij de hand? Doe dan stretch- oefeningen om je spieren langzaam op te warmen en aan te passen aan de komende inspanning.

9. Schakelen. Leer de vaardigheid om juist te schakelen en gas te geven. De juiste verhouding tussen gas geven en de juist schakelen is belangrijk om zo energiezuinig als kan je reeksen te rijden. Hoe minder energie word gebruikt hoe minder groot het risico dat je opgepompte armen krijgt. De juiste stand van het gashendel en de juiste versnelling zorgt voor tractie. Verbruik dus niet meer energie dan nodig.

10. Krachttraining. Wil je er uitzien als een afgetrainde bodybuilder, weet dan dat overmatige spiermassa zorgt voor opgepompte armen. Overmatige spiermassa is niks voor een motorcrosser. Neem nu Antonio Cairoli. Hij weegt minder dan 80kg en kan zonder problemen een dikke 450f de baas. Doe je als motorcrosser aan krachttraining, focus je dan op je buikspieren en je onderlichaam. Versterk je deze twee zones dan minimaliseer je armpump tot een minimum.

Bron: motocrossactionmag.com

Uw reacties