10 dingen die nooit hadden mogen gebeuren: Deel 1: De haperende Husaberg!

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer
Foto: Myriam Vos.

Foto: Myriam Vos.

Dat het in het wereldkampioenschap motorcross niet altijd rozengeur en maneschijn was is bekend. Buiten de heldendaden, uitzonderlijke prestaties en de bijbehorende eeuwige roem zijn er ook dingen gebeurd die minder fraai zijn. Het zijn gitzwarte bladzijden in het grote motorcrossboek en dikwijls omhult door bewust stilzwijgen en mysterie. Sinds de start van het wereldkampioenschap 500cc in 1957 zijn er een aantal gebeurtenissen die de moeite zijn om weer in de aandacht te brengen en hier op onze site op te lijsten. Hier is deel 1 van de tien dingen die nooit hadden mogen gebeuren.

Joël Smets en de haperende Husaberg.

husaberg smetsHet Zweedse merk Husaberg ontstond toen enkele Zweedse ingenieurs verweest achterbleven na de overname van Husqvarna in 1986 door de Italiaanse Cagiva groep. Zij besloten om hun kennis te gebruiken om naar de geest van Husqvarna een nieuw merk uit de grond te stampen. Dat lukte vrij aardig en ze oogsten al snel grote successen in het wereldkampioenschap Enduro. In 1995 deed Husaberg een gooi naar een eventuele wereldtitel in de 500cc motorcross door landgenoot Joël Smets weg te halen bij het Italiaanse Vertemati. Smets werd dat jaar meteen wereldkampioen. In 1999 probeerde Smets zijn wereldtitel te verlengen nadat hij op de bloedsnelle machine ook in 1998 wereldkampioen werd. Groot was de verbazing in de motorcrosswereld toen bleek dat de Husaberg van 1999 onbetrouwbaar was. In de eerste GP viel Smets uit met een haperende ontsteking. De technici van Husaberg konden niet dadelijk anticiperen en moesten lijdzaam toezien hoe Smets telkens na ongeveer 20 minuten de motor aan de kant moest zetten. Volgens het team viel de motor telkens uit door warmteontwikkeling van de motor en de invloed ervan op de aanwezige elektronica waardoor Smets kostbare punten verloor en zo zijn titelambities al snel moest opbergen.

Smets In motorcross-middens was dit technische probleem een jaar lang hot, de pers schreef bladzijden vol en supporters kwamen met de wildste verhalen aanzetten aan de toog. Dat jaar werd de Italiaan Andrea Bartolini wereldkampioen met de 400cc metende viertakt Yamaha. Het verhaal kreeg een ongeloofwaardig kantje toen bleek dat de problemen zowat een gans motorcrossseizoen bleven aanhouden met de Husaberg van Smets. Niemand begreep dat de technici van Husaberg dit probleem niet kregen opgelost. Anderen suggereerden om terug te grijpen naar de motor van het jaar voordien en er waren zelfs kwatongen die beweerden dat KTM achter dit mysterie zat. (KTM nam Husaberg over in 1995 en zag liever hun eigen merk wereldkampioen worden). Allerlei theorieën deden de ronde en zelfs de vakpers deed vrolijk mee. Feit is dat Smets in 1999 door deze gebeurtenissen diep in de put zat en verscheidene keren met tranen in de ogen de motor aan de kant moest zetten. De technische problemen met deze Husaberg is één van de grootste mysteries in de recente motorcross-geschiedenis. Wat er dat jaar precies is misgelopen zullen we wellicht nooit te weten komen. Eén van de weinige mensen die hier iets zinnigs kan over zeggen is Joël Smets zelf maar vermits hij intussen weer voor KTM werkt zal dit mysterie allicht niet door hemzelf worden opgelost. Iedereen die meer denkt te weten over het hoe en waarom van de nukkige Husaberg van 1999 mag reageren op dit bericht. Suggesties en randinformatie voor nieuwe artikels rond dit thema “tien dingen die nooit hadden mogen gebeuren” zijn ook altijd welkom.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Techniek: Zo warm je je motor op de juiste manier op!

    Techniek: Zo warm je je motor op de juiste manier op!

    Er is een goede en foute manier om je crossmotor te starten en op te warmen, en het is echt niet moeilijker om het juist te doen. Wij laten u …
  • Extra trainingsmogelijkheid voor oldtimers in Hélécine!

    Extra trainingsmogelijkheid voor oldtimers in Hélécine!

    Update! Deze training is volzet! Nu er momenteel geen competitie voor oldtimercrossers mogelijk is worden er her en der initiatieven uit de grond gestampt om deze piloten toch wat alternatieven …
  • Des entrainement en extra pour les Oldtimers à Hélécine

    Des entrainement en extra pour les Oldtimers à Hélécine

    Cette entrainement est complète ! Comme il n’y a pas de compétitions pour les Oldtimers pour l’instant, plusieurs belles initiatives ont été prises pour donner des alternatives à nos pilotes Oldtimers. Et c’est …
  • RIP BMB official Pierre Veekmans

    RIP BMB official Pierre Veekmans

    Tot onze spijt moeten we het overlijden melden van Dhr. Pierre Veekmans. Pierre was, na jarenlange dienst als motorcross official/koersdirecteur, erelid van de BMB sportcommissie. Rustig, steeds positief en uiterst …
  • NIEUW: De Motorgazet van deze week!

    NIEUW: De Motorgazet van deze week!

    In het 22ste nummer van 2020 van Motorgazet vind je o.a. een uitgebreid interview met Ben Watson, een gesprek met Stephen Rubini ook. Heel wat wegracers hebben hun training eveneens hervat, Motorgazet …