10 vragen aan Kees van der Ven.

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

10 vragenDe afgelopen maanden konden jullie genieten van een ganse reeks Grand-Prixpiloten en hun antwoorden op onze bekende 10 vragen. Deze serie loopt op zijn einde nu dat het Belgisch kampioenschap oldtimercross voor de deur staat maar we laten toch nog een paar kleppers aan het woord.  Vorige keer was het de beurt aan Heikki Mikkola en deze keer stellen we ze aan Kees van der Ven.

Kees van der Ven Foto: anp-archief.nl

Kees van der Ven
Foto: anp-archief.nl

De Nederlander Kees van der Ven was een toprijder in de jaren tachtig. Hij was met 17 Grand-Prix overwinningen één van de succesrijkste motorcrosser bij onze noorderburen. Van der Ven kon in alle drie de klassen Grote Prijzen winnen. Het uitzonderlijk talent van Kees was zijn vermogen om in het mulle zand te rijden. Dat vertaalde zich in niet minder dan 5 overwinningen in de zware strandrace van het Franse Le Touquet. In het wereldkampioenschap 250cc kon hij telkens een top drie noteren gedurende vier opéénvolgende jaren (van 1980 tot en met 1983). Kees reed zo ongeveer zijn ganse loopbaan op KTM en door zijn overwinningen in de strandrace kreeg hij de bijnaam Mister Le Touquet. Hier zijn de 10 vragen aan Kees van der Ven.

1) Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom? KVDV: In elke klasse waren verschillende sterke tegenstanders. Wat mij het meeste bijgebleven is, is het racen met Danny Laporte, een fijne gast op en buiten de baan.

2) Welk was uw favoriete omloop? KVDV: Alle zandbanen.

3) Welke motor had op u de grootste indruk en waarom? KVDV: Ik heb 10 jaar KTM gereden en was daar tevreden mee. Ik kon mezelf ontwikkelen en ik kon schijnbaar goede informatie voor de ontwikkeling naar KTM overbrengen.

4) Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser? KVDV: Ik heb eigenlijk geen beslissingen hoeven te nemen, ik was tevreden met hoe alles verliep.

5) Tweetakt of viertakt? KVDV: Tweetakt, natuurlijk ook omdat er in mijn tijd de 2T ver boven 4T stond.

6) Hebben elektrische crossmachines de toekomst?KVDV: Ik hoop niet elektrische motoren de toekomst wordt. Als dat de toekomst is, dan is er ondertussen al weer veel van het heden afgenomen.

7) Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bij gebleven? KVDV: De eerste Le Touquet strandrace, waarbij ik een nekwervel brak.

8) MXGP of Supercross? En waarom? KVDV: MXGP om te doen, Supercross om te kijken.

9) Welke overwinning was de strafste uit uw carrière? KVDV: 10x Nationaal kampioen, alle GP overwinningen en natuurlijk 5x Le Touquet.

10) Wat moet er volgens u veranderen om de populariteit van de motorcross weer aan te scherpen? KVDV: Ik denk dat het niet meer mogelijk is om het aan te scherpen. De sport wordt steeds duurder, en minder faciliteiten. Zo blijven er talenten verborgen.

De Nederlandse omroep Brabant zond in 2014 een interview uit met Kees van der Ven en motorcross-kenner Marcel Hermans. Hermans schreef het boek “Motocross der Azen” en Kees van der Ven won deze wedstrijd driemaal. De video gaat over deze legendarische cross, de reünie en de carrière van Kees.

 

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=ZFpJ4WUxYBM[/embedyt]

Kees van der Ven Le Touquet 1982 Foto: enduropale-passion.com

Kees van der Ven Le Touquet 1982
Foto: enduropale-passion.com

Uw reacties

More MX Vintage news