50cc oldtimercross: Er waait een nieuwe wind!

50cc oldtimercross: Er waait een nieuwe wind!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Heel veel motorcrosskampioenen van weleer zoals Eric Geboers en Roger De Coster begonnen hun carrière op een 50cc brommer. Puur op basis van dit gegeven is het erg logisch dat er ook 50cc crossmachines meedoen in het Belgisch kampioenschap oldtimercross. Destijds was er in ons land en in Nederland een bloeiende competitie met 50cc-motoren. In Nederland is deze klasse altijd populair gebleven maar hier in België liep het toch wat anders.

We moeten toegeven dat de 50cc klasse in de BOTC-competitie de laatste jaren aan populariteit heeft ingeboet en dat is erg jammer. Vorig jaar nog probeerden we met een zelfbouwproject de competitie nieuw leven in te blazen maar dat is niet gelukt. Het feit is dat als er maar twee of drie piloten meedoen aan een wedstrijd dat je ternauwernood van een competitie kan spreken. Ter vergelijking: bij onze noorderburen staan 35 motoren achter het starthek in de Classic 50cc klasse.

Roger De Coster op een 50cc.

De BOTC-werkgroep heeft afgelopen winter dan ook enkele beslissingen genomen om de 50cc-klasse nieuw leven in te blazen. Vooreerst heet de klasse voortaan 50cc Open. Er is dus geen verplichting om onder een bepaald bouwjaar te blijven. Dit geeft de piloten de mogelijkheid om ook aan te treden met Japanse motoren (bv type Yamaha DT50, Suzuki DR50, Honda MT50). De regels omtrent de gebruikte technieken zijn dan ook nog eens versoepeld. U mag een motor aanbieden op voorwaarde dat er een originele voorvork (max. 36 mm) gebruikt wordt, een luchtgekoelde motor en trommelremmen.

De grootste wijziging situeert zich achteraan. Vanaf dit jaar mag de 50cc crossmachine uitgerust zijn met twinshockvering, maar ook een monoshock of cantilever is toegelaten. De veerwegen voor en achter zijn vrij. U mag deelnemen aan de competitie vanaf de leeftijd van 16 jaar. Op deze manier hoopt de werkgroep de populariteit van deze categorie te verhogen. Wij mochten vorig jaar proeven van 50cc motorcross en kunnen beamen dat het crossen met een lichte machine een fantastische ervaring was.

Wij hopen samen met u dat de BOTC 50cc competitie een nieuw elan krijgt door de wijzigingen. Piloten die zich geroepen voelen maar met vragen zitten kunnen zich altijd aanbieden bij de leden van de werkgroep. Wij wensen al de piloten een geweldige start van de competitie toe.

Patrick Verreckt op een 50cctje!

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Twinshocks en Evo’s te gast op de Keiheuvel

    Twinshocks en Evo’s te gast op de Keiheuvel

    De halfoogstklassieker op de Keiheuvel in Balen zal dit jaar ook twee categorieën oldtimers uitnodigen op hun zaterdagprogramma. Op 14 augustus zullen de Twinshocks en Evo-rijders hun talenten kunnen botvieren …
  • De onduidelijkheid over het motorcrosscircuit in Warsage

    De onduidelijkheid over het motorcrosscircuit in Warsage

    Eerder deze week moesten wij spijtig genoeg berichten over de annulering van de oldtimercross in Warsage dit weekend. Vergunningsperikelen liggen aan de basis van deze beslissing maar de realiteit is …
  • Techniek: de oorzaak van lekkende vorkpoten

    Techniek: de oorzaak van lekkende vorkpoten

    Elke motorcrosser krijgt er mee te maken: lekkende vorkkeerringen. Van alle dingen die fout kunnen gaan aan een crossmotor zijn de vorkdichtingen het vervelendst. De vork moet zo goed als …
  • BOTC Oldtimercross Warsage afgelast

    BOTC Oldtimercross Warsage afgelast

    Komende zaterdag 31 juli stond er de oldtimercross van Warsage op de agenda maar deze komt door overmacht te vervallen. Er kwam geen toelating van het gemeentebestuur om de wedstrijd …
  • VIDEO: Dirk Geukens ten voeten uit

    VIDEO: Dirk Geukens ten voeten uit

    Op 22 juli vorig jaar werd de MX gemeenschap geschokt door het voortijdige verlies van Dirk Geukens. De voormalige Belgische kampioen was nog steeds actief in de Motorsport als trainer/begeleider …