Zes dingen die je bij moet hebben op de cross!

Zes dingen die je bij moet hebben op de cross!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Motorcrossers moeten nogal veel dingen meezeulen naar de cross. Of deze allemaal nodig zijn is echter de vraag. Nee, een bak bier en een kartonnetje Cava zijn geen essentiële dingen. Wij publiceren daarom een lijstje van bruikbare voorwerpen die hun dienst bewijzen op elke wedstrijd. In uw gereedschapskoffer horen zes voorwerpen te zitten die uw leven als topsporter een stuk aangenamer maken.

Sunlight zeep. Een goed ouderwets blokje Sunlight zeep doet wonderen op de cross maar niet zoals je zou denken. Leg een laagje zeep op je vorkbenen om de oliekeerringen van je voorvork soepel te houden. Gewoon met het blokje over de poten wrijven voor de wedstrijd en klaar is kees. Gescheurde benzinetank? Wrijf de blok zeep over de scheur om deze te dichten. Door een chemische reactie met de benzine kan je je reeksen uitrijden zonder lekken. Nadien wel definitief herstellen want dit is een noodreparatie.

Inlegkruisjes.  Huh? En het absorbeert prima!  Plak een inlegkruisje op je voorhoofd net voor de race en doe je helm aan . Het kleinood zal op een hete zomerdag bij 30 graden alle zweet absorberen zodat het niet achter je crossbril door in je ogen loopt. Een beproeft procedé op de grand-prix en in de Formule 1.  En je kan natuurlijk ook een vrouw die zonder zit depanneren in het rennerspark. Het merk is niet belangrijk, hier mag je de goedkoopste nemen. Geleerd van wijlen Georges Jobé.

Een spons en ook dit item krijgt een andere functie. En de spons hoeft ook niet gebruikt te worden in combinatie met de Sunlight zeep. Steek de spons tussen uw rempedaal (achterrem) en het frame of carter. Knip de uitstekende delen van de spons in model. Zo vermijd je dat een losgekomen steen zich nestelt op deze plaats en je zonder achterrem komt te zitten. Zo vermijd je een angstig moment op het einde van een lang recht stuk.

De handtas van je vrouw of vriendin. In een handtas zitten in tijden van nood altijd bruikbare dingen. En ja, wat in een handtas zit zal nooit in je gereedschapskist zitten. En waar zou je anders die inlegkruisjes moeten vinden? Het betekent natuurlijk ook dat je je vrouw/vriendin moet meenemen naar de cross want zonder vrouw is er geen handtas.

Iso-Betadine. Op de cross kan er altijd wat gebeuren waardoor een wonde moet ontsmet worden. Je loopt je enkel open aan een tentharing, je vinger gesneden aan het kapot gevallen glas toen je aan de Cava zat of gewoon gestruikelt over een losgekomen afspanlint? Iso-Betadine is uw vriend. Uiteraard hebt u dit product nooit nodig om de schaafwonden na een crash te ontsmetten want u crasht nooit, echt niet!

Zonnecrème factor 50. Als u rood aangelopen van het circuit naar het rennerspark strompelt kan het liggen aan uw inspanning tijdens de reeks van daarnet. Of kwam u toevallig van de feesttent? Het kan ook zijn van de zon en uw niet aflatende onverschilligheid tegenover smeren. Smeer u in met factor 50 en bescherm uw huid met een hoedje en kledij want huidkanker is een ziekte in opmars.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Het nieuwe boek over Dave Bickers heet “Unscrambled”

    Het nieuwe boek over Dave Bickers heet “Unscrambled”

    We schrijven begin 1960 als ene Dave Bickers in zijn uppie het kanaal oversteekt. Het oorspronkelijke plan was om dat in het kielzog van zijn leermeester; Brian Stonebridge (waarvan de …
  • VIDEO: De korte maar erg succesvolle geschiedenis van Husaberg

    VIDEO: De korte maar erg succesvolle geschiedenis van Husaberg

    Na de overname van het Zweedse merk Husqvarna door Cagiva in 1986 begonnen enkele oud-medewerkers onder leiding van fabrieksrijder Thomas Gustavsson en technicus Urban Larsson hun eigen enduromerk. Het merk Husaberg was geboren.  Al snel werden er …
  • BOTC: De tussenstand van het BK oldtimercross na Moresnet

    BOTC: De tussenstand van het BK oldtimercross na Moresnet

    Het Belgisch kampioenschap oldtimercross is drie wedstrijden ver. De optelsom is gemaakt na de wedstrijden in Gierle, Lummen en Moresnet. De volgende wedstrijd voor dit kampioenschap zal gereden worden op …
  • Un portrait de Eddy Seel

    Un portrait de Eddy Seel

    Eddy Seel, pilote belge d’enduro, de motocross et de supermotard, est né le 23 avril 1970 à Verviers. Eddy Seel a commencé le motocross en 1975 et a fait ses …
  • Crossen in de achtertuin van Liam Everts?

    Crossen in de achtertuin van Liam Everts?

    Wat als… KTM fabrieksrijder Liam Everts je uitnodigt in Lummen om samen te crossen in zijn achtertuin? Schrijf je nu in voor Red Bull Backyard Sessions en wie weet knal …