Beschermkledij: deze wist je nog niet!

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

gear

De vraag naar medewerkers die inhoud toevoegen aan deze site kreeg een positief antwoord uit een onverwachte hoek. Mijn eigenste collega Carolien Kenis doet een poging als motorcrossleek om vanuit haar “point of view” artikels te schrijven voor mxvintage.be. Wij vinden het alvast een verdienstelijke poging en moedigen haar aan om verder te doen.

Er werd mij al een paar keer gevraagd om een artikel te schrijven voor  MX Vintage. Wat weet ik over motorcross? Eigenlijk weinig en toch is mijn interesse voor 2-wielers groot genoeg om iets, als buitenstaander, uit mijn mouw te schudden. Over mouw gesproken, wat weten wij over beschermkledij? Denk bitter weinig, we weten dat het verplicht is en het oog wil ook wat, hoe meer kleur in je kledij, hoe beter je opvalt. Is hier een bepaalde mode in? Waar let je op, waarom wil je opvallen? Simpel, er moet onderscheid gemaakt worden door de coureurs want als we allemaal hetzelfde dragen, zou het eentonig zijn en zou de aanbieding ook minder moeite moeten doen. Not done. Dat mode enkel vrouwen behartigd, is zeker ook niet helemaal van toepassing. Maar wie zit er dan achter de ontwerpen van deze kledij? En wat weten wij over de kledij? Waar moeten we op letten? Ik ben op onderzoek geweest en het aanbod is enorm en de prijsklasse? Je maakt het zo duur als je zelf wil, maar remember het goedkope spul is kwalitatief minder waard, dus als je net begint, maakt het minder uit of je nu pro-kledij hebt of gewoon kledij dat je leuk vindt of zelfs casual kan dragen. De keuze is aan u beste crosser…maar toch een beetje info kan geen kwaad. We beginnen bij de shirts waar letten we op?

STANDAARD SHIRT
Een duurzame vochtregulerende stof (coolmax). Hierdoor zijn de shirts bestand tegen extreme omstandigheden. Tevens zorgt een solide afwerking ervoor dat de shirts gewassen kunnen worden zonder de kleurintensiteit te verliezen. Ook wel belangrijk dat je de kledij kan wassen, niet? Of je moet opteren dat de shirt omkeerbaar is en dat je ze minstens 2 keer kan dragen.

AERO SHIRT
De gepersonaliseerde aero shirt is vervaardigd uit een gaatjes stof. Door de gaatjes heeft de piloot extra verfrissing tijdens het rijden, hierdoor is het steeds aangenaam rijden in warme omstandigheden. Doet mij een beetje denken aan de jaren 80, dan droeg iedereen wel es een shirt met gaatjes, of zelfs nu nog, maar die gaatjes zijn niet altijd gewild, dan is het hoog tijd een ander shirt aan te schaffen, want die shirts met gaatjes, dat willen wij niet.

DIRT SHIRT                                                                                                                          De dirt shirt is speciaal ontworpen voor natte en modderige omstandigheden. Ik denk bij modderige omstandigheden, zelfs je shirt niet kan redden. Deze stof is zowel water- als winddicht, dus ideaal bij regen en koude weersomstandigheden. In België alvast een must! Deze is speciaal ontworpen voor het druilerige Belgenweer.

Dan hebben we de broeken, best kies je iets wat samengaat met je shirt, je moet opvallen, maar we willen dit beperken en daarom kies je best een idem dito broek. Nog een tip, begin niet in het wilde weg iets te kopen, het is niet omdat je het mooi vindt dat het ook praktisch is. Kledij moet goed zitten, in welke positie ook. Eigenlijk zou het niet slecht zijn, dat elke winkel beschikt over een crossparcours of try-out cabine, waar je naar hartenlust je kledij kan uittesten, maar dat bestaat niet zeker. Op de kermis het je zulke attracties, misschien een idee om dit in elke winkel aan te bieden, kiezen van je kledij zou zoveel easier zijn. Verder over de broeken, kan je ook opteren of je extern of intern bescherming wil, meestal is dit reeds in de broek vervaardigd, maar sommigen vinden dit niet altijd comfortabel dus het kan ook in twee delen.

De botjes, daar is het ook belangrijk om een goede bescherming te hebben en ze moeten goed zitten, dus liefst geen knellende boots, want je kan niet halverwege stoppen om effe van botjes te wisselen, niet zoals bij F1-piloten die de pitstop inrijden om hun banden te wisselen. Nee, daar heb je geen tijd voor, het moet van de eerste keer goed zijn. Crosslaarzen moeten ook goed sluiten aan de bovenzijde, anders heb je geheid een laars vol met aarde op het einde van een reeks. Indien van goede kwaliteit kan je deze wel meenemen naar huis als potgrond voor je geraniums.

Helmen, brillen en handschoenen, daar gaan we het de volgende keer over hebben. Zodat ik mij hierin kan in verdiepen en eerst eens zelf te gaan kijken naar de motorcross…neem alvast mijn kodakkie mee, want ook dat is een hobby waar ik nog veel te leren heb, en wie weet, laat de crossbug mij niet meer los en heb ik er een hobby bij. Het mooie weer komt eraan. Iedereen is zich al volop aan het voorbereiden om de modder, zand, bulten e.d. te trotseren, en je kan niet voorzichtig genoeg zijn en draag je zoals elke crosser, je beschermkledij, want we willen je de volgende keer weer zien wroeten in de geweldige parcours! Dus het wordt weer een paar maanden genieten van de ronkende motoren.

Tekst: Carolien Kenis

Uw reacties

More MX Vintage news

  • FOTO: Oldtimertraining sessie 2 in Genk!

    FOTO: Oldtimertraining sessie 2 in Genk!

    Afgelopen donderdag waren de oldtimercrossers te gast in Genk om voor het eerst te kunnen trainen met hun vintage crossmachines. Het was een blij weerzien tussen de piloten en begeleiders …
  • FOTO: Oldtimertraining sessie 1 in Genk!

    FOTO: Oldtimertraining sessie 1 in Genk!

    Afgelopen donderdag konden de oldtimercrossers eindelijk loos gaan met hun oude machines want op de Horensbergdam stonden AMC Bolderberg en AMC Genk klaar om hen met open armen te ontvangen. …
  • VIDEO: een jaartje geleden in Moresnet!

    VIDEO: een jaartje geleden in Moresnet!

    Het Pinksterweekend is voor een motorcrosser traditioneel een ritje naar Moresnet voor een zalige tweedaagse in Wallonië. Zonder te overdrijven mag gezegd worden dat Moresnet één van de mooiste locaties …
  • Techniek: Zo warm je je motor op de juiste manier op!

    Techniek: Zo warm je je motor op de juiste manier op!

    Er is een goede en foute manier om je crossmotor te starten en op te warmen, en het is echt niet moeilijker om het juist te doen. Wij laten u …
  • Extra trainingsmogelijkheid voor oldtimers in Hélécine!

    Extra trainingsmogelijkheid voor oldtimers in Hélécine!

    Update! Deze training is volzet! Nu er momenteel geen competitie voor oldtimercrossers mogelijk is worden er her en der initiatieven uit de grond gestampt om deze piloten toch wat alternatieven …