BOTC 2019: Dit zijn de belangrijkste reglementswijzigingen!

BOTC 2019: Dit zijn de belangrijkste reglementswijzigingen!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het Belgisch kampioenschap oldtimercross was in 2018 een geweldig succes. De opkomst was groot bij de piloten maar ook was er een groei in het aantal bezoekers. Ondanks de moeilijke situatie waarin de Belgische motorcross zich momenteel bevindt blijft de BOTC-competitie een sterke speler. Om deze competitie gezond te houden moet er natuurlijk hard gewerkt worden achter de schermen. De werkgroep heeft intussen een aantal beslissingen genomen voor het komende motorcrossjaar 2019.

Voor we de wijzigingen opsommen moeten we als werkgroep toch even de gestegen prijs van je jaarvergunningen toelichten. De beslissing om de jaarvergunningen voor oldtimerpiloten op te trekken van 150€ naar 200€ is eenzijdig genomen zonder de werkgroep van de BOTC erbij te betrekken. Ook voor hen was dit een donderslag bij heldere hemel. Klaarblijkelijk is deze beslissing genomen door de UMC waar zowel JMS als VMCF lid van zijn. Waarom er geen overleg is geweest met de werkgroep en waarom alleen de oldtimercrossers een verhoging toebedeelt kregen weten we niet maar de werkgroep gaat alleszins om uitleg vragen bij de mensen van de betrokken federaties.

De jaarlijkse pilotenvergadering zal plaats vinden op zaterdag 23 februari 2019 in de voetbalkantine van Westmeerbeek.

Wijzigingen 2019

Klasse Pré 65-72

  • Deze klasse pré 72 wordt pré 73. Opgelet: Motoren die uiterlijk worden toegelaten zijn die van modeljaar 1972, dus geproduceerd voor 31 december 1971. Deze regel is trouwens toepasbaar op alle andere categorieën. Het klassement blijft onderverdeeld in de categorieën -55 en +55 jaar. De maximale cilinderinhoud voor 2 taktmotoren is 500cc en voor 4 takten is dit 650cc.
  • Toegelaten: Vergunninghouders moderne motoren uit de reeksen Nieuwelingen en Experten voor heren ouder dan 40 jaar. Dames vanaf 25 jaar. Niet-vergunninghouders moderne motoren: heren vanaf 35 jaar, dames vanaf 25 jaar.
  • Niet toegelaten: Vergunninghouders moderne motoren uit de reeksen: Inters, Nationalen, Seniors en Juniors. Ook dames jonger dan 25 jaar worden niet toegelaten. Deze piloten worden wel toegelaten in de categorie Masters Twinshocks of Masters pré 92.

Klasse Pré 77

  • De klasse pré 77 wordt pré 78. Ook hier weer identieke regel toepassen. Pré 78 betekent een motor van voor 1978. De motoren van modeljaar 1977 zijn gebouwd voor 31 december 1976. Het klassement blijft onderverdeeld in de categorieën -55 en +55 jaar.
  • Toegelaten: Piloten niet vergunninghouders moderne motoren: heren vanaf 35 jaar; dames vanaf 25 jaar. Vergunninghouders moderne motoren Nieuwelingen en Experten heren vanaf 40 jaar. Dames vanaf 25 jaar.
  • Niet toegelaten: Vergunninghouders moderne motoren uit de reeksen: Inters, Nationalen, Seniors en Juniors. Ook dames jonger dan 25 jaar worden niet toegelaten. Deze piloten worden wel toegelaten in de categorie Masters Twinshocks of Masters pré 92.

4Takt Open

  • Deze klasse blijft voorbehouden voor motorblokken uit trailmotorfietsen zoals Yamaha XT, Honda XR en XL. De werkgroep overweegt wel een onderverdeling tussen -55 jaar en +55 jaar.
  • Toegelaten: Piloten niet vergunninghouders moderne motoren: heren vanaf 35 jaar; dames vanaf 25 jaar. Vergunninghouders moderne motoren Nieuwelingen en Experten heren vanaf 40 jaar. Dames vanaf 25 jaar.
  • Niet toegelaten: Vergunninghouders moderne motoren uit de reeksen: Inters, Nationalen, Seniors en Juniors. Ook dames jonger dan 25 jaar worden niet toegelaten. Deze piloten worden wel toegelaten in de categorie Masters Twinshocks of Masters pré 92.

Klasse 50cc

  • De klasse 50cc zal een open klasse worden en zal dus voortaan de naam “50cc Open” dragen. Dit om de populariteit van deze reeks te verhogen. Het laat ook toe om deel te nemen met Japanse brommers die na 1980 werden gebouwd. Voortaan is een bouwjaar niet meer van toepassing. De crossmachine moet echter wel voldoen aan volgende eisen: Standaard voorvork, trommelremmen en luchtkoeling. Het type van achtervering is vrij. Zowel twinshock, als cantilever of monovering is toegelaten.
  • Toegelaten: Piloten niet vergunninghouders moderne motoren: heren vanaf 18 jaar, dames vanaf 18 jaar. Vergunninghouders moderne motoren Nieuwelingen en Experten heren vanaf 40 jaar. Dames vanaf 25 jaar.
  • Niet toegelaten: Vergunninghouders moderne motoren uit de reeksen: Inters, Nationalen, Seniors en Juniors. Ook dames jonger dan 25 jaar worden niet toegelaten. Deze piloten worden wel toegelaten in de categorie Masters Twinshocks of Masters pré 92.

Pré 80 125cc

  • 2019 zal het laatste jaar worden dat 175cc cilinders worden toegelaten in de klasse pré 80 125cc. In 2020 zal het onherroepelijk verboden zijn om met een verhoogde cilinderinhoud te rijden. De regel is al veel eerder aangekondigd en zal streng worden gecontroleerd. De leeftijdscategorie blijft -50/+50 jaar.
  • Vanuit de werkgroep is er een voorstel gelanceerd om de 125cc machines die meerijden in de klasse pré 92 te laten samen rijden met de 50/125cc klasse in een apart klassement. Let op: dit is geen reglementswijziging maar wel een voorstel. Wij ontvangen graag u reacties. Die kan je geven door ons te mailen op info@mxvintage.be.
  • Toegelaten: Piloten niet vergunninghouders moderne motoren: heren vanaf 18 jaar, dames vanaf 18 jaar. Vergunninghouders moderne motoren Nieuwelingen en Experten heren vanaf 40 jaar. Dames vanaf 25 jaar.
  • Niet toegelaten: Vergunninghouders moderne motoren uit de reeksen: Inters, Nationalen, Seniors en Juniors. Ook dames jonger dan 25 jaar worden niet toegelaten. Deze piloten worden wel toegelaten in de categorie Masters Twinshocks of Masters pré 92.

Twinshocks

  • Deze reeks wordt onderverdeeld in de leeftijdscategorieën -55/+55 jaar.
  • Toegelaten: Piloten niet vergunninghouders moderne motoren: heren vanaf 35 jaar; dames vanaf 25 jaar. Vergunninghouders moderne motoren Nieuwelingen en Experten heren vanaf 40 jaar. Dames vanaf 25 jaar.
  • Niet toegelaten: Vergunninghouders moderne motoren uit de reeksen: Inters, Nationalen, Seniors en Juniors. Ook dames jonger dan 25 jaar worden niet toegelaten. Deze piloten worden wel toegelaten in de categorie Masters Twinshocks of Masters pré 92.

Pré 92

  • Deze reeks wordt onderverdeeld in de leeftijdscategorieën -55/+55 jaar.
  • Toegelaten: Piloten niet vergunninghouders moderne motoren: heren vanaf 40 jaar; dames vanaf 25 jaar. Vergunninghouders moderne motoren Nieuwelingen en Experten heren vanaf 40 jaar. Dames vanaf 25 jaar.
  • Niet toegelaten: Vergunninghouders moderne motoren uit de reeksen: Inters, Nationalen, Seniors en Juniors. Ook dames jonger dan 25 jaar worden niet toegelaten. Deze piloten worden wel toegelaten in de categorie Masters Twinshocks of Masters pré 92.

De Master categorie

  • Ter verduidelijking beschrijven we hier wie thuis hoort in de categorie Masters (Twinshocks en Pré 92).
  • Dat zijn alle piloten die jonger zijn dan 40 jaar. Dames die jonger zijn dan 25 jaar.
  • Vergunninghouders moderne motoren uit de reeksen: Inters, Nationalen, Seniors en Juniors.
  • Ex-GP piloten die 12 jaar lang geen vergunning hadden moeten Master blijven tot ze de leeftijd van 55 jaar bereikt hebben. Voor Masters die in 2019 rijden dateert de laatste vergunning dus van 2006.
  • Ex-EK piloten die 12 jaar lang geen vergunning hadden moeten Master blijven tot ze de leeftijd van 55 jaar bereikt hebben. Voor Masters die in 2019 rijden dateert de laatste vergunning dus van 2006.
  • Ex-Inter piloten die 12 jaar lang geen vergunning hadden moeten Master blijven tot ze de leeftijd van 55 jaar bereikt hebben. Voor Masters die in 2019 rijden dateert de laatste vergunning dus van 2006.
  • Ex-National piloten die 10 jaar lang geen vergunning hadden moeten Master blijven tot ze de leeftijd van 55 jaar bereikt hebben. Voor Masters die in 2019 rijden dateert de laatste vergunning dus van 2008.
  • Ex-Senior piloten die 10 jaar lang geen vergunning hadden moeten Master blijven tot ze de leeftijd van 55 jaar bereikt hebben. Voor Masters die in 2019 rijden dateert de laatste vergunning dus van 2008.
  • Ex-Junior piloten die 8 jaar lang geen vergunning hadden moeten Master blijven tot ze de leeftijd van 55 jaar bereikt hebben. Voor Masters die in 2019 rijden dateert de laatste vergunning dus van 2010.

Algemene regels

  • Piloten die niet reglementair (motor of kledij) aan de start komen krijgen een waarschuwing en mogen de wedstrijd starten maar zonder transponder. U wordt niet opgenomen in de uitslag. Bij een tweede overtreding mag de wedstrijd niet meer aangevat worden.
  • Er kan slechts sprake zijn van een kampioenschap indien er per categorie minimum vijf piloten meedoen voor het BK. Deze regel is geldig voor ELKE categorie.

 

U kan reageren op deze reglementen door een mail te zenden naar info@mxvintage.be of via het contactformulier hieronder :

 





Uw reacties

More MX Vintage news