BOTC: Dit werd er gezegd op de pilotenmeeting!

BOTC: Dit werd er gezegd op de pilotenmeeting!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De jaarlijkse infodag voor de piloten die deelnemen aan het Belgisch kampioenschap oldtimercross zit er weer op. In Westmeerbeek waren een honderdtal rijders komen luisteren naar de wijzigingen die er komen voor het seizoen 2020. Ook konden de vergunningen in orde gebracht worden en was er een mogelijkheid om vragen te stellen.

Speaker Eddy Wijnants stak van wal met een overzicht van het afgelopen BK. Vintage motorcross blijft populair en we konden dan ook een lichte stijging noteren van het aantal piloten dat deelnam aan de competitie. De uitdrukking “don’t change a winning team” is hier van toepassing en daarom zijn de wijzigingen kleine stapjes in de juiste richting. De nieuwe regels die van toepassing zijn voor het jaar 2020 zijn al eerder gepubliceerd en je kan je te allen tijde nalezen op de BOTC-pagina hier op MXVintage.

Welke punten kwamen ter sprake op de meeting?

  • De meeting voor Franstalige piloten zal doorgaan op zaterdag 15 februari in Oreye.
  • In Oreye zal voorafgaand aan de meeting bekeken worden wat er moet gebeuren met de indeling (-40/Masters) van de categorieën bij de Twinshocks.
  • Buitenlandse ECMO-rijders die deelnemen aan het Europees kampioenschap in Molenbeersel op vrijdag 1 mei mogen daags nadien meedoen aan het BK Oldtimercross met eeen dagvergunning.
  • Het bedrag van de inkomtickets voor het BK oldtimercross blijft ongewijzigd en bedragen bij de VLM 14€ en bij de VMCF 13€.
  • In de 125cc klasse zal de controle van de cilinderinhoud gebeuren per lottrekking.  De voorgaande regel is gewijzigd. Controle van de cilinderinhoud gebeurd alleen na een klacht. Degene die ter controle hun motor moeten aanbieden zullen verplicht worden om de uitlaat, de bougie en de deksel aan de ontstekingszijde te verwijderen. Later publiceren we nog een lijst van alle gangbare maten van boring en slag van de courante merken.
  • Zoals aangekondigd in september 2019 mag de diameter van de vorkpoten niet meer dan 38 mm bedragen in de klasse 4 Takt Open. Wanneer de diameter groter is dan 38 mm met een maximum van 43 mm dan dient u mee te rijden in de categorie Twinshocks. Het spreekt vanzelf dat uw motor dan moet voldoen aan de reglementen voor twinshockmotoren.

Foto: Ripa-Photo

Uw reacties

More MX Vintage news

  • VIDEO: de GP 250cc van Italië is voor de Belgen

    VIDEO: de GP 250cc van Italië is voor de Belgen

    Dit zijn nog eens geweldige beelden van wijlen zesvoudig wereldkampioen Joël Robert in zijn beste periode. Hij verslaat  Sylvain Geboers, Roger De Coster en andere legendarische pioniers, waaronder de Brit …
  • VIDEO: is de Honda CR500 de beste crossmotor ooit?

    VIDEO: is de Honda CR500 de beste crossmotor ooit?

    Het staat buiten kijf dat de Honda CR500 een legende geworden is. Deze rode raket is samen met enkele soortgenoten één van de meest iconische crossmotoren ooit. Maar in de …
  • 12 Vragen aan Joël Smets

    12 Vragen aan Joël Smets

    Heel wat wereldtoppers passeerden hier eerder de revue en uiteraard kan ook Joël Smets niet ontbreken aan dit steeds langer wordende lijstje. De Leeuw van Dessel trok heel wat tijd …
  • VIDEO: buurtbewoners HondaPark organiseren petitie voor behoud

    VIDEO: buurtbewoners HondaPark organiseren petitie voor behoud

    Het lijkt erop dat het intrekken van de vergunning van het motorcrosscircuit in Olmen een serieuze wake-up call is voor iedereen die rechtstreeks en onrechtstreeks betrokken is met de sport. …
  • VIDEO: het pionierswerk van Jacky Martens

    VIDEO: het pionierswerk van Jacky Martens

    Elke motorcrossliefhebber met wat jaren op de teller herinnert zich het moment wanneer Jacky Martens beslist om over te stappen op een Husqvarna met een viertaktmotor. Dat was begin jaren …