BOTC: Dit werd er gezegd op de pilotenmeeting!

BOTC: Dit werd er gezegd op de pilotenmeeting!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De jaarlijkse infodag voor de piloten die deelnemen aan het Belgisch kampioenschap oldtimercross zit er weer op. In Westmeerbeek waren een honderdtal rijders komen luisteren naar de wijzigingen die er komen voor het seizoen 2020. Ook konden de vergunningen in orde gebracht worden en was er een mogelijkheid om vragen te stellen.

Speaker Eddy Wijnants stak van wal met een overzicht van het afgelopen BK. Vintage motorcross blijft populair en we konden dan ook een lichte stijging noteren van het aantal piloten dat deelnam aan de competitie. De uitdrukking “don’t change a winning team” is hier van toepassing en daarom zijn de wijzigingen kleine stapjes in de juiste richting. De nieuwe regels die van toepassing zijn voor het jaar 2020 zijn al eerder gepubliceerd en je kan je te allen tijde nalezen op de BOTC-pagina hier op MXVintage.

Welke punten kwamen ter sprake op de meeting?

  • De meeting voor Franstalige piloten zal doorgaan op zaterdag 15 februari in Oreye.
  • In Oreye zal voorafgaand aan de meeting bekeken worden wat er moet gebeuren met de indeling (-40/Masters) van de categorieën bij de Twinshocks.
  • Buitenlandse ECMO-rijders die deelnemen aan het Europees kampioenschap in Molenbeersel op vrijdag 1 mei mogen daags nadien meedoen aan het BK Oldtimercross met eeen dagvergunning.
  • Het bedrag van de inkomtickets voor het BK oldtimercross blijft ongewijzigd en bedragen bij de VLM 14€ en bij de VMCF 13€.
  • In de 125cc klasse zal de controle van de cilinderinhoud gebeuren per lottrekking.  De voorgaande regel is gewijzigd. Controle van de cilinderinhoud gebeurd alleen na een klacht. Degene die ter controle hun motor moeten aanbieden zullen verplicht worden om de uitlaat, de bougie en de deksel aan de ontstekingszijde te verwijderen. Later publiceren we nog een lijst van alle gangbare maten van boring en slag van de courante merken.
  • Zoals aangekondigd in september 2019 mag de diameter van de vorkpoten niet meer dan 38 mm bedragen in de klasse 4 Takt Open. Wanneer de diameter groter is dan 38 mm met een maximum van 43 mm dan dient u mee te rijden in de categorie Twinshocks. Het spreekt vanzelf dat uw motor dan moet voldoen aan de reglementen voor twinshockmotoren.

Foto: Ripa-Photo

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Stefan Everts over zijn Citadel van Namur

    Stefan Everts over zijn Citadel van Namur

    Vorige week deden we voor iemand die er nog nooit was geweest een trackwalk op de Citadel van Namur. Een trackwalk die uitdraaide op een soort van survivaltocht op onaangepast …
  • Gaat het record van Stefan Everts er binnenkort aan?

    Gaat het record van Stefan Everts er binnenkort aan?

    Red Bull KTM MXGP-rijder Jeffrey Herlings vierde afgelopen weekend in Spanje zijn 96ste overwinning van zijn carrière en komt daarmee dicht in de buurt van het record van 101 dat …
  • CBD+ Sport: een nieuwe generatie sport producten

    CBD+ Sport: een nieuwe generatie sport producten

    Producten die sporters gebruiken bij hun workout bestaan al vele jaren maar nu is er de toevoeging van CBD-olie die een nieuw wind laat waaien in deze wereld. De toevoeging …
  • Techniek: de offset van uw voorvork

    Techniek: de offset van uw voorvork

    U begrijpt dat de geometrie van het frame van een crossmotor erg belangrijk is voor de rijeigenschappen. Een onderdeel van de geometrie is de stand van uw voorvork. Vandaag hebben …
  • VMCN: de eindstanden van het NK Vintage Motorcross

    VMCN: de eindstanden van het NK Vintage Motorcross

    De laatste race van het Nederlands kampioenschap Vintage Motorcross zit erop. Na de laatste reeks afgelopen weekend in Boekel viel het doek over het seizoen 2021. Zoals eerder aangekondigd werden …