De KTM 500 MX van Johan Boonen gebouwd door Dirk Vansummeren

De KTM 500 MX van Johan Boonen gebouwd door Dirk Vansummeren
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De komende maanden passeren hier een aantal mooie restauratieprojecten en we steken van wal met meteen al een erg speciale. In 1991 kreeg Johan Boonen een Factory KTM ter beschikking gesteld. Zijn mekanieker Dirk Vansummeren bouwde de machine weer op met oog voor het kleinste detail.

Vansummeren zit al van kindsbeen af tussen de crossmotoren. Hij leerde de stiel als buurjongen van Johan Boonen en werd later een bekend tuner van KTM machines. Hij verdient er zelfs zijn brood mee in zijn eigen bedrijf DVS Racingworks. Toen de KTM 500 MX klaar was werden wij uitgenodigd naar Lommel om in de productiehal van DT-1 luchtfilters het hele verhaal rond dit project uit de doeken te doen. Johan Boonen himself schonk de koffie uit en zo kwamen de tongen los. Wij registrerend een erg leuk gesprek met Johan en zijn mekanieker Dirk Vansummeren.

Dirk Vansummeren en Johan Boonen

De KTM 500 MX van destijds was er niet meer dus moest Dirk van een blanco blad beginnen om alle onderdelen te verzamelen. De zoektocht naar onderdelen was hels en bracht hem naar uithoeken van de wereld waar je nog geen vijs van een KTM zou vermoeden. Israël bleek één van die landen te zijn waar motorcross niet bij de traditionele sporten hoort. Belangrijk was om de motor zo te bouwen zoals hij toen was en dat ging dan over hele kleine dingetjes die authentiek moesten blijven.

Dat de motor er nu na 29 jaar zo bij staat is een klein wonder en helemaal de verdienste van Dirk Vansummeren. Geniet mee van ons gesprek met de Dirk en Johan en uiteraard van de foto’s gemaakt door Gino Maes.

Hebt u Dirk kunnen bijstaan in de opbouw van deze KTM? Johan Boonen:Eigenlijk niet. Ik ben niet echt een oldtimerman alhoewel ik het wel erg mooi vindt. Ik heb niks met het opmaken en het restaureren. Ik heb zelf ook maar één foto gevonden van die jaren, dat was van de race op het strand van Scheveningen. En Dirk weet van die tijd tien keer meer af dan ikzelf.

Deze KTM was toen één van de krachtigste machines in de 500cc klasse. Hoe moeilijk was het om die brute power te beheersen? Johan Boonen:Ik heb nooit anders geweten. Mijn ouders waren toen KTM importeur van België en de 125 en 250 toen stelde helemaal niks voor in die tijd. Je kon er met de Juniors en de Nationalen mee rijden maar verder raakte je daar niet mee. In die tijd was Jimmy Munters gesponsord door Bovel en nadat hij kwam te overlijden werd zijn motor hier terug neergezet. Ik moest toen net overstappen van de Nationalen naar de Inters en wou die 500 van Jimmy wel eens proberen. En zo is het gekomen dat ik nooit op lichtere motoren heb gereden.

Hoelang ben je fabrieksrijder geweest bij KTM? Johan Boonen:Ik was geen fabrieksrijder van KTM zelf maar wij kregen van hen de motoren toen Kurt Nicoll destijds zijn bil brak. Bij KTM was het zo als je goede prestaties neerzette dat je van hen wel motoren kreeg. Zij startten trouwens erg laat met een echt fabrieksteam. Zo kregen Jacky Martens en Kees van der Ven wel motoren ter beschikking maar die waren voor 80% standaard.

Hoe heb jij Dirk Vansummeren leren kennen? Johan Boonen:Ik kende hem al voor we buren waren. We gingen hier in de natuur met de brommers crossen en dan ging hij achterop mee. Hij nam dan de rondetijden op en stond gelijk de echten met een pitbord langs de kant (lacht). Wij waren ook al eerder samen in de weer met de BMX fietsen.

Zit jijzelf nog af en toe op de crossmotor? Johan Boonen:Nee, ik denk dat het nu al zes jaar geleden is. Ik heb de strandrace in Scheveningen toen gereden en sindsdien niet meer. In Kester heb ik toen het daar de laatste cross was nog een reeksje meegereden. Ik heb nog even zitten twijfelen om dit jaar de Vintage zesdaagse mee te rijden maar die viel dus dit jaar ook in het water. Het is een heel werk om zo een oude motor klaar te stomen en daar zie ik tegen op. Met deze KTM 500 van Dirk zou ik dat eventueel wel zien zitten. De ISDT is drie weken na de GP in Lommel en de organisatie ervan is fysiek wel intens waardoor ik niet fris aan de zesdaagse kan beginnen.

Is de Vets MXdN in Farleigh Castle een optie? Johan Boonen:Daar heb ik drie keer gereden. De eerste keer deed ik dat met een twinshock en daar heb ik helemaal niet van genoten. Ik ben ook redelijk groot van een twinshockmotor. Gelukkig had ik een goede motor gebouwd door Jan Geboers. Ik heb er hierachter tien minuten mee gereden en trok zo dan naar Farleigh. Dan heb ik twee jaar na elkaar gereden met een Husaberg, ik was er toen als enige viertaktrijder. Die gekke Engelse supporters vonden dat fantastisch en we wonnen toen ook met Team Belgium. Ik wil er graag nog eens rijden maar liever niet in competitieverband want als je daar achter het hek verschijnt moet je wel getraind zijn.

Waarom koos je net voor deze motor als project? Dirk Vansummeren:Dat is eigenlijk heel simpel. In het begin van dit jaar kwam er een foto van mij met de KTM van Johan tevoorschijn op Facebook. En ik had al eerder gezegd dat deze machine op mijn bucketlist stond. Ik wil deze motor opnieuw bouwen en ik wil hem hebben in de staat van toen we gestopt zijn. Het was voor mij een droom ook al vanwege het feit dat we elkaar al kennen van toen Johan vier jaar was. Johan is niet alleen een rijder geweest waar ik voor gewerkt heb maar ook een hele goede kameraad. De appreciatie van mijn kant naar hem toe is zo groot omdat hij een eerlijke piloot is. Ik heb regelmatig mogen ervaren dat hij na een reeks binnenkwam in de pits en mij vroeg om niks aan de motor te veranderen want de mindere prestatie lag dan bij hemzelf. Hij is de enige piloot waar ik ooit voor werkte die zo eerlijk was.” Johan Boonen:Wij zien en horen elkaar niet wekelijks maar dat hebben wij ook niet nodig.” Dirk Vansummeren:We zijn zolang buren geweest. Als mekanieker ben ik altijd bij hem geweest tot hij met Kawasaki is gaan rijden.

Heb je hulp gekregen vanuit Mattighofen (de hoofdzetel van KTM in Oostenrijk) om dit project tot een goed einde te brengen? Dirk Vansummeren:Ze konden mij met niks helpen want er was niks meer. Ik ben tot in Israël en Canada gaan zoeken om aan onderdelen te komen. Ik heb her en der originele onderdelen gekocht om dit project te bouwen tot hoe deze KTM toen was. Ik ben ook in het bezit van alle gegevens zodat ik van elke wedstrijd met deze motor kan zeggen wat de setup was.

Canada is een nog motorcrossland maar Israël niet echt? Hoe kwam je daar terecht? Dirk Vansummeren:Als je aan zoiets begint en je wil originele onderdelen dan moet je echt wel zoeken tot als je het hebt. En dat heb ik gedaan. Je wilt niet weten hoeveel mensen ik gebeld heb voor de juiste delen. En dan de prijzen die gevraagd worden, daar zakt je broek van af. Er zitten in dat wereldje ook echte haaien die alleen uit zijn op snel geldgewin. Het kan ook anders. Er zijn mensen waarvoor ik hun cilinder heb getuned inruil voor twee tweedehands radiatorspoilers. Ik ben nu begonnen met dezelfde KTM 500 te bouwen in opdracht van een klant. Het is supermoeilijk om de motor identiek hetzelfde te maken om er mensen zijn die de onderdelen niet willen lossen. Zo is er nog heel weinig te krijgen van dit type plastic en b.v. de benzinetank.

Is het omdat deze KTM nooit gebouwd is geweest in grote aantallen dat het moeilijk is om aan onderdelen te komen? Dirk Vansummeren:Dat is een punt ja maar ook is deze KTM erg gegeerd in de oldtimerwereld. Zo zit er een speciale krukas, reedvalve, carburator op. De uitlaat is gemaakt op de originele mallen die werden teruggevonden. Er zit een cilinderkop op met twee bougies. Dat waren de ingrediënten van een fabrieksmotor.

Die cilinderkop met twee bougies, hoe werkte dat dan? Dirk Vansummeren:Er zat ook een bobijn op met twee kabels waardoor er een dubbele vonk was in de verbrandingskamer en dus ook een grotere explosie. De acceleratie bij dit type is dus krachtiger.”

Had je voordien al wat onderdelen verzameld zoals een frame en dergelijke? Dirk Vansummeren:Nee, ik had compleet niks. We hebben deze motor gekocht als zijnde af maar dat heb ik me beklaagd. Hij was niet compleet, hij liep niet en hing met haken en ogen aan elkaar. Ik heb dus mijn literatuur moeten openslaan en gaan kijken hoe de machine destijds was opgebouwd. Ook heb ik alle foto’s van Johan Boonen in detail bekeken en zitten te bestuderen om te zien hoe het toen was gemaakt. De opbouw van de crossmotor moest een verrassing blijven voor Johan maar ikzelf was zo enthousiast over het project dat de verrassing snel weg was (lacht).

Enig idee hoeveel pk dit ding uitbraakt? Dirk Vansummeren:Ik heb hem niet op de testbank gezet maar ik ben zeker dat hij meer dan 60 pk heeft.” Johan Boonen:Die pk’s zijn niet vergelijkbaar met de moderne motoren. Als je met een hedendaagse motor 55 pk meet dan zet je veel meer pk’s aan de grond dan met de motoren van toen. Er is nu zoveel meer grip, alles is veel beter gemaakt en dus is een vergelijking niet mogelijk.

Heb jij een technische opleiding gehad in je schoolperiode? Dirk Vansummeren:Ik heb de richting elektromechanica gedaan in de vakschool, maar ik was er wel niet altijd (lacht). Ik had een erg strenge vader en die stuurde me eerst naar het college. Er waren dan die studiemomenten maar daar was ik nooit want ik zat dan hier te sleutelen zonder dat hij dat wist. Dus was ik al op mijn veertiende flink aan het sleutelen aan de motoren. In de tijd dat ik voor Johan werkte moesten wij alles doen. Een KTM was toen nog geen echt kwalitatieve motor waardoor wij alles moesten kunnen repareren. Zo was er een jaar dat de wielen kapot gingen van de KTM. We kregen dan een naaf, een velg en een hoop spaken en daarmee moesten we onze plan trekken en proberen een wiel te maken. In die tijd werden de motoren van Johan na elke wedstrijd compleet uit elkaar gehaald en nagekeken. Ik zat dikwijls tot vier uur ’s nachts in de werkplaats van Johan.” Johan Boonen:Wij zagen dat van de grote mannen in de cross en dus deden wij dat ook.” Dirk Vansummeren:Als mekanieker moest je toen alles kunnen terwijl het gros van de huidige mekaniekers in de cross vooral onderdelen vervangen.

Heb je enig idee van de huidige waarde van deze KTM 500 MX? Dirk Vansummeren:Dat is moeilijk te zeggen maar ik heb wel al een bod afgeslagen van 15.000 euro. De motor is ook niet te koop en kan maar aan één iemand toebehoren en dat is Johan Boonen. Als je kijkt naar de kostprijs van de speciale onderdelen dan weet je het wel. De krukas laten maken kost al 600€ bij een vakman.” Johan Boonen: “Gelijk deze motor er nu bijstaat is hij beter dan dat hij toen was.” 

Komt deze motor in een collectie te staan of gaat hij toch nog ooit achter een starthek staan? Dirk Vansummeren:Ik zal er alvast niet mee rijden. Ik start de motor wel eens maar daar blijft het dan bij. Als Johan er wil mee rijden dan graag maar hij zal dan ook de enige zijn.”

Heb je zelf ooit aan wedstrijden deelgenomen? Dirk Vansummeren:  “ Nee, ik had geen talent. Ik schreef me wel ooit in voor een mekaniekerscross en Johan zij me vooraf dat als ik won dan kreeg ik van hem een 250cc machine. Ik nam de kopstart maar kwam uiteindelijk als vierde over de finish. Hij moet toen toch even gezweet hebben (lacht).”

Foto’s: Gino Maes en archief Dirk Vansummeren
Tekst: Danny Hermans

Uw reacties

More MX Vintage news

  • FOTO: een vette Kawasaki W800 crosser

    FOTO: een vette Kawasaki W800 crosser

    Het gebeurd niet veel maar toch gaf Kawasaki een gerenommeerd bedrijf de opdracht een motorfiets te bouwen die zij zelf waarschijnlijk nooit zouden bouwen. Dit was het geval met de …
  • VIDEO: De Pinkstertrofee van 1980

    VIDEO: De Pinkstertrofee van 1980

    Het eerste luik van de tweedaagse wordt gereden in de Gelaagputten van Stekene. In 1980 zijn de toppers allemaal aanwezig op deze prestigieuze wedstrijd dichtbij de grens met Nederland. Met …
  • Belangrijke collectie motoren gaat in vlammen op

    Belangrijke collectie motoren gaat in vlammen op

    Vanuit Oostenrijk komt er vandaag triestig nieuws binnengelopen. Eén van de mooiste motormuseums van Europa is vanmorgen in vlammen op gegaan. Het hele gebouw is vernield samen met 230 oude …
  • FIM Enduro Vintage Trophy dit jaar op het eiland Elba

    FIM Enduro Vintage Trophy dit jaar op het eiland Elba

    Precies veertig jaar na de triomf van de legendarische Italiaanse Rode Helmen tijdens de FIM International Six Days Enduro (ISDE) die in 1981 op het eiland Elba werd georganiseerd, zal …
  • VIDEO: een hommage aan Joël Robert

    VIDEO: een hommage aan Joël Robert

    Morgen wordt de Waalse superster Joël Robert begraven in besloten familiekring. Er zijn geen woorden genoeg om zijn leven te beschrijven maar gisteren werd een indrukwekkende laatste hommage aan hem …