De Suzuki RN72 van Roger De Coster

De Suzuki RN72 van Roger De Coster
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De bekende RN72 was het product van een naarstig werkende R&D afdeling in Japan. Sinds 1965 werd er in een ijltempo gewerkt aan een deugdelijke crossmotor die de Europese merken Husqvarna en CZ het vuur aan de schenen kon leggen. In de 250cc klasse was het Joël Robert die Suzuki een eerste wereldtitel schonk in 1970. Omdat Sylvain Geboers niet inging op het aanbod om in de 500cc klasse te gaan rijden werd Roger De Coster aangetrokken om in de koningsklasse een titel te pakken.

In zijn eerste jaar op Suzuki volbracht onze landgenoot de job. Ook in 1972 pakte hij de 500cc wereldtitel en dit aan boord van de RN72. Vorig jaar verklaarde Roger nog in een interview met MXVintage dat de RN72 de beste machine was van zijn ganse carrière. Bovendien was De Coster nooit sterker dan dat jaar. Hij wist dat zelfs een slechte start hem niet zou verhinderen om vooralsnog de overwinning te pakken. In de 1972 was de tandem De Coster en Suzuki gewoon oersterk en onklopbaar. De 370cc metende Suzuki was de lichtste motor van het hele veld en de Europese merken konden moeilijk tippen aan de vermogen/gewicht verhouding van de Japanner.

In de winter van 1972/1973 werd een klacht neergelegd door enkele Europese fabrikanten. De impuls kwam van Maico-rijder Gerrit Wolsink. De F.I.M. ging overstag waardoor Suzuki te elfder ure weer aan de tekentafel moest. Er werd een minimumgewicht ingevoerd en de modellen voor 1973 zaten daar een pak onder. Hoe dan ook: De RN72 is wellicht één van de meest tot de verbeelding sprekende crossmotoren uit het land van de rijzende zon ooit.

In eerdere berichten kon u al vernemen dat verzamelaar Terry Good een motorcrossmuseum voorbereid in Chicago. De volledige collectie van Roger De Coster komt er te staan maar de legendarische RN72 ontbrak. Daar werd enkele dagen geleden een mouw aan gepast want Good vond de RN van De Coster terug in Engeland. De motor was sinds 1994 in het bezit van Clive Bussey. De machine werd door hem tot in detail gerestaureerd en het resultaat mag gezien worden. De motor is intussen onderweg naar Chicago om in de toekomst deel uit te maken van de International Motocross Museum.

Related Post

Uw reacties