De titanium Husky van Lars Larsson!

De titanium Husky van Lars Larsson!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Lang geleden hadden we hier op MXV over de titanium BSA van Jeff Smith. Jaren later zou dit verhaal een vervolg krijgen in de US. Titanium was ongemeen duur maar in de motorsport waren alle middelen goed om sneller te gaan. Snelheid win je onder andere door gewicht te besparen en door dit exotisch materiaal te gebruiken kon je een crossmotor afslanken en tegelijk steviger maken.

Dat klonk als muziek in de oren van de Zweed Lars Larsson die in 1967 de Verenigde Staten aandeed om Husqvarna’s te verkopen en de motorcross te promoten. Dat lukte aardig want Larsson zou de US nooit meer verlaten. In 1970 werd hij aangesproken door een handelaar in titanium producten. Hij vond dat er een crossmotor moest gebouwd worden van titanium.

En zo geschiedde. Pro Fab in Orange County zou het frame bouwen onder impuls van Torsten Hallman. Dat was meteen een succes want tijdens de eerste wedstrijden scoorde Larsson hoog met de titanium Husky. Hij vertrok op kop en moest niet meer omzien tot aan de finish. De 400cc Husky was zo licht dat het een ongekend voordeel opleverde. In 1971 won hij vier van de vijf Inter-Am 500cc support wedstrijden met deze motor. Het succes was zo groot dat de AMA dit concept verbood. De uitleg was dat de motor te duur was maar eigenlijk hielden ze de ontwikkeling ervan tegen.

Buiten het frame waren ook de vorkhouders, het stuur en de wielassen van titanium. De spatborden waren van plastic en de benzinetank van aluminium. Het rempedaal en de cover aan de ontstekingszijde waren van aluminium en daar werden nog gaten ingeboord om extra gewicht te besparen. De machine woog 85 kg en dat was 11kg lichter dan een gelijkaardige standaard Husqvarna. In 1972 werd de machine door de AMA verboden. Lars Larsson bewees dat hij de lichte machine niet nodig had want hij won nadien nog vele wedstrijden met een “legale” Husqvarna.

Lees hier een eerder gepubliceerd artikel over Lars Larsson en zijn rol in de motorcross.

Tekst: Danny Hermans

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Maak kennis met de gezichten achter ‘Save the MX-Tracks’ – met hun acties strijden zij voor het behoud van onze geliefde motorcross circuits. In dit exclusieve interview delen ze hun inspirerende …
  • Mark Faber sprak met Brad Lackey

    Mark Faber sprak met Brad Lackey

    De Amerikaanse motorcrosslegende Brad Lackey onthult zijn Europese avontuur en leven na zijn actieve racecarrière. Mark Faber vuurde een aantal vragen af op “Bad Brad”. De antwoorden kan je hieronder …
  • Een portret van Eric Hubin

    Een portret van Eric Hubin

    Vorige week zou hij zijn 41e verjaardag vieren… Een eerbetoon aan Eric Hubin, AMPL en FMB motorcrosser en enduro rijder uit België, geboren op 18 april 1983 in Luik. Eric …
  • Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    De motoclub MX Chrono de Loon Plage organiseert aanstaande zaterdag 27 april de “Dubreu Beach Race by Night”. Het is de eerste zandmotorcrosswedstrijd die ‘s nachts wordt gehouden! Voor de gelegenheid …
  • VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    Het is 7 augustus 1994 en Jacky Martens strijd voor de wereldtitel 500cc tegen de Zweed Marcus Hansson. Ook Joël Smets doet mee voor de titel en zit dat jaar …