Een portret van Danny Theybers

Een portret van Danny Theybers
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Danny Theybers, een Belgisch motorcrosser, werd geboren op 23 april 1974 in Maaseik. Afkomstig uit een familie die gepassioneerd is door motorsport, begon Danny Theybers op 7-jarige leeftijd met zijn eerste motor te rijden.

In navolging van zijn vader die verschillende jaren deelnam aan de zogenaamde amateur-evenementen, is Danny Theybers zeer vroegrijp, hij neemt deel aan vele wedstrijden in de verschillende leeftijdscategorieën waar hij zich onderscheidt door het winnen van verschillende titels op nationaal niveau door Belgisch Inter 80cc kampioen te worden in 1987 bij de BJMF en Belgisch 125cc Inters kampioen in 1988 bij de BJMF.

In 1989 wendt hij zich tot de 125cc categorie en wordt één van de belangrijkste leiders in de Beloften categorie. Hij eindigt zijn seizoen op de 4e plaats in het Belgisch Kampioenschap op de FMB en promoveert het jaar daarop tot Belgisch Kampioen in de 125cc Beloften categorie en wint de E.G. Events Trofee. In 1992 nam hij deel aan het wereldkampioenschap 125cc en eindigde zijn nationale 125cc-seizoen op de 10e plaats en zijn wereldseizoen op de 31e plaats. Hij verzamelt zeer bemoedigende prestaties door het Belgisch Kampioenschap 125cc af te sluiten met de titel van vice-kampioen en wordt in 1993 op zijn Suzuki 16e in het wereldkampioenschap 125cc.

 

 

Hij bleef zeer actief in de wereldkampioenschappen motorcross 250cc en 500cc en kwam in 1994 bij het team van Jobé terecht. Onder de Belgacom-kleuren klom hij op naar de 500cc-klasse op een Honda waarmee hij in Payerne 8e werd in de tweede manche, maar ook 8e en 7e in Ierland, 12e in de eerste manche in Engeland, 5e en 12e in Italië, 7e en 8e in Slowakije, 9e en 11e in Mill in Nederland, 5e en 6e in Portugal, 15e en 6e in Luxemburg, 4e en 10e in Namen en eindigde op de derde trede van het podium in Duitsland tijdens de eerste manche om de 7e finaleplaats van het kampioenschap te bereiken.

Hij keerde terug naar de 250cc-klasse in 1995 op een Honda en finishte 13e in de tweede ronde in Spanje, 15e en 13e in Nederland, 14e en 9e in Italië, 13e en 12e in Oostenrijk, 9e en 12e in Ierland, 8e in de tweede ronde in Kester, 9e en 15e in Venezuela en sloot het seizoen af met een 13e plaats in de tweede ronde in Duitsland en 18e in het kampioenschap.

Hij keerde terug naar de 500cc klasse in 1996 nog steeds rijdend op een Honda met een 7e plaats in de eerste ronde in Italië, 14e en 13e in Oostenrijk, 8e en 12e in Frankrijk, 14e en 13e in Portugal, 8e en 5e in Slowakije, 3e en 4e in Lierop, 4e en 8e in Tsjechië, 8e in de eerste ronde in Ierland, 11e en 9e in Namen, 6e en 3e in Zweden en eindigde met een 15e plaats in de eerste ronde in Duitsland om 8e te worden in het 500cc wereldkampioenschap. Hij wordt ook Duits kampioen 250cc.

 

 

Na Honda stapte hij over op een KTM om in 1997 uit te komen in de 500cc klasse. Hij werd 14e en 10e in Lommel, 14e en 11e in Italië, 9e en 14e in Zwitserland, 6e in de eerste ronde in Nederland in Halle, 14e in de eerste ronde in Zweden, 8e en 10e in Engeland, 9e en 7e in Frankrijk, 8e en 5e in Namen, 14e in de eerste ronde in Luxemburg en 11e in de tweede ronde in Duitsland om 11e te worden in het kampioenschap. Hij eindigde bij KTM en stapte over op een Husaberg machine voor het seizoen 1998 in de 500cc klasse.

Hij eindigde 12e in de eerste race in Zwitserland, 13e in de tweede race in Oostenrijk, 13e en 11e in Finland en 9e en 15e in Spanje, 8e in de eerste ronde in Tsjechië, twee keer 6e in Slowakije, 7e in de tweede ronde in Frankrijk, gevolgd door twee 9e plaatsen in Namen en een 7e plaats in de eerste ronde in Rhenen in Nederland en eindigde als 13e in het wereldkampioenschap.

 

 

Hij vervolgt het seizoen 1999 met zijn Husaberg en behaalt een 14e en 11e plaats in Spanje, een 9e plaats in Oostenrijk, een 13e en 12e plaats in Italië, een gelijkspel en een 12e plaats in Tsjechië, een 9e en 11e plaats in Duitsland, een 6e plaats en een gelijkspel in Namen, een 11e en 7e plaats in Finland en twee 14e plaatsen in Lierop en wordt 17e in het kampioenschap. Na zijn loopbaan bij Husaberg kwam hij in 2000 terug met een KTM om uit te komen in de 250cc-klasse.

Hij werd 9e in Portugal en 8e in Valkenswaard in de eerste ronde, 9e en 13e in Italië, 9e en 10e in Tsjechië, 7e in de Europese GP in Spa en 14e in Frankrijk in de eerste ronde, 10e en 7e in Slowakije, 7e en 11e in Kester, 9e en 10e in Brazilië, 10e in de tweede ronde in Grobbendonk, 7e en 8e in Namen, 8e en 7e in Luxemburg, 11e en 9e in Duitsland en 8e in de eerste ronde in Zwitserland en bereikte de 10e plaats in het kampioenschap. Tegelijkertijd won hij de titel van Duits Masters kampioen.

 

 

Nog steeds op KTM voor het seizoen 2001 in 250cc, waarin hij slechts één ronde reed, eindigde hij 10e in Spanje, 7e in Valkenswaard, Australië en Genk in België, 8e in Duitsland, 9e tijdens de Europese GP in Spa-Francorchamps op het circuit Georges Jobé, evenals in Duitsland en in Nederland in Lierop, eindigde 15e in Namen en Zwitserland om de 12e finaleplaats in het wereldkampioenschap te veroveren. Vergezeld van zijn KTM, maar ditmaal 500cc, scherpt hij zijn seizoen 2002 aan met een 12e plaats in de Europese GP in Duitsland, een 9e plaats in Italië, Oostenrijk en Genk in België, met een 6e plaats in Bulgarije, een 10e plaats in Zweden, een 14e in Tsjechië en een 12e plaats in Rusland, wat hem een 11e finaleplaats in het wereldkampioenschap oplevert.

Hij zal de kleuren van België verdedigen tijdens de Mx des Nations in Spanje met Peter Iven en Manuel Priem waar hij als tweede eindigt tussen Italië en Finland op de 3e plaats. Met Joel Smets als leider en Cedric Mélotte op de 3e plaats, maakt Danny Theybers deel uit van het Belgische trio in het kampioenschap, want hij zal aan het einde van het seizoen de 4e plaats innemen in de 650cc-klasse op een Husaberg. Hij werd 14e in Spanje, 4e in Nederland, 9e in Duitsland, Italië, Oostenrijk en Zweden, werd 20e in Bulgarije, 10e in Namen, won in Lierop, werd 6e in Duitsland, 7e in Tsjechië en 8e in Frankrijk.

Het is met een Yamaha dat Danny Theybers zijn seizoen 2004 in de Mx1 klasse zal rijden en aan het einde van het seizoen de 19e plaats in het wereldkampioenschap zal bereiken met een 17e en een 12e plaats in de GP van Vlaanderen in Zolder, een 19e plaats en een gelijkspel in Spanje, een 16e en een 17e plaats in Portugal, 12e en 14e in Nederland, tweemaal 13e in Duitsland, 13e en 11e in de GP van de Benelux, tweemaal 16e in Neeroeteren, 20e en 15e in Zweden, 15e gevolgd door een remise in Tsjechië, een remise en een 7e plaats in Namen tijdens de GP de Wallonië, en een 9e en 10e plaats in Ierland.

 

 

Helemaal in het geel op een Suzuki voor zijn Mx1 seizoen 2005, eindigde hij 11e en 17e in Zolder, een gelijkspel en 11e in Spanje, 16e en 8e in Portugal, 19e en 12e in Namen, 12e en 20e in de Europese GP in Duitsland, 8e en 10e in Japan, 6e en 10e in Engeland, 14e en 15e in Italië, 17e en 10e in Frankrijk, 14e en 8e in Zweden, 10e en 11e in Zuid-Afrika, 12e en 10e in Namen, 11e en 10e in Tsjechië, 18e in de eerste ronde in Duitsland, 14e en 12e in Engeland, 7e en 10e in Lierop en 12e en 14e in Ierland om uiteindelijk 12e in het kampioenschap te eindigen.

Suzuki en Mx1 voor zijn seizoen 2006, hij eindigde 15e in de eerste ronde in Zolder, 14e en 15e in Spanje, een gelijkspel en een 14e plaats in Portugal, 17e en 12e in Duitsland, 13e en 10e in Japan, 19e in de eerste ronde in Bulgarije, 16e en 13e in Italië, 16e in Engeland, 15e in Zweden tijdens de eerste ronde en twee 12e plaatsen in Namen leverden hem de 20e plaats in het kampioenschap op.

 

 

Danny Theybers verdedigt zijn kansen in het Mx1 Wereldkampioenschap in 2007 met een 16e en 13e plaats in Japan, een 19e en 18e plaats in Zweden, een gelijkspel en een 20e plaats in Italië, een 16e en 18e plaats in Tsjechië, een 19e plaats in de eerste ronde in Namen, een 15e plaats in de tweede ronde in Ierland en een 16e en 17e plaats in Lierop, waardoor hij 25e werd in het wereldkampioenschap. Het voelt als het einde van zijn carrière voor Danny in 2008 aan boord van een Suzuki in de Mx1 klasse waar slechts een 16e en 18e plaats wordt genoteerd tijdens de Belgische Grand Prix in Lommel, 11e van de 185 Grand Prix van het seizoen en een 40e plaats in het eindklassement van het kampioenschap.

Tekst: Serge Frocheur
Foto’s: Serge Frocheur en archief

* Foto’s van Danny Theybers tijdens de 250cc Grand Prix in Venezuela in 1995, tijdens de 125cc Grand Prix in Bergen in 1993 en gefeliciteerd door de Koning tijdens de Coupe de l’Avenir in Jamioulx waar hij tweede werd in 1994.

Uw reacties

More MX Vintage news