Een portret van de Zweedse motorcrosser Arne Kring!

Een portret van de Zweedse motorcrosser Arne Kring!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Er is een tijdsvak in de geschiedenis van de motorcross waarin de Zweden de lakens uitdeelden. Van bij de start van het wereldkampioenschap in 1957 waren de Zweden oppermachtig. Bill Nilsson, Sten Lundin, Rolf Tibblin, Torsten Hallman, Bengt Aberg en Hakan Andersson konden allen één of meerdere titels binnen halen en maakte van Zweden een erg sterk motorcrossnatie. En dan was er ook nog Arne Kring.

Kring werd nooit wereldkampioen al was hij er dichtbij in 1970. Door diverse blessures kon hij zijn leidersplaats niet behouden en werd tweede in de eindrangschikking achter zijn naaste buur Bengt Aberg. De twee zijn goede vrienden maar natuurlijk niet tijdens de wedstrijden. Ze wonen in het noorden van Zweden. Arne kring is een rustig persoon met weinig woorden.

Hij werd geboren op 16 november 1942 in Knada. Hij raakte als tiener geïnteresseerd in motorfietsen. Zoals vele Zweden reed hij startte hij op een Husqvarna 175cc Silverpilen. Kring nam motorcross al snel serieus en reed zijn eerste wedstrijden in het begin van de jaren ’60. Omdat het dicht bij huis was reed hij zijn eerste GP in 1963 op het circuit van Vannas. Hij verbaasde vriend en vijand door meteen tweede te finishen achter Torsten Hallman. Arne Kring was pas twintig en de prestatie stond de dag nadien in zowat alle Zweedse kranten.

Tussen 1964 en 1967 reed hij met Lindstrom en Ricksson machines, zeg maar ingrijpende evoluties van Husqvarna motoren. In 1967 kon hij weer punten scoren in de GP van Motala met een vierde plaats in de eindrang. Door deze prestatie kwam hij in beeld bij de Husqvarna fabriek waardoor hij in 1968 steun ontving van de fabrikant. Die steun bestond uit het ter beschikking stellen van een gratis crossmachine. In 1969 was de stille Zweed in topconditie begonnen aan het WK. Hij had nu ook een 500cc Husky ter beschikking en die machine was toen gewoonweg top.

De tweede GP in 1969 was opnieuw in Motala en Arne Kring won de wedstrijd voor zijn vriend Bengt Aberg. Een week later won hij opnieuw. Deze keer deed hij dat in het zand van Norg tijdens de GP500cc van Nederland. Nadien werd het wat moeilijker om de zegereeks verder te zetten. Uiteindelijk won hij nog de laatste GP van Schwerin in voormalig Oost-Duitsland. Kring eindigde dat jaar vierde in het wereldkampioenschap 500cc.

In de aanloop naar het seizoen van 1970 had hij geleerd van zijn fouten en stond de Zweed scherper dan ooit aan de start van de eerste GP. Kring zette schitterende resultaten neer en stond halfweg het seizoen aan de leiding met 14 punten voorsprong op Bengt Aberg. Beiden zouden echter met elkaar in aanraking komen tijdens de GP van Zweden en moesten ze zonder punten de wedstrijd verlaten. In de tweede helft van het seizoen moest Kring op de koop toe afrekenen met een zware crash op een internationale wedstrijd in België. Hij brak zijn rug en was meteen uitgeteld in de spannende titelstrijd. Hij zou nog tweede eindigen in het WK, Aberg kon zijn titel verlengen.

Arne Kring zou nog vijf jaar deelnemen aan de GP’s en kon in totaal zeven wedstrijden winnen. Eind 1975 hing hij zijn helm aan de wilgen. De Zweed zou echter altijd bezig blijven op twee wielen. Hij opende een fietsenwinkel in zijn thuisbasis Knada. Zijn goed draaiende shop gaf hem een inkomen omdat de klanten wellicht wilden weten wie die Husqvarna motorcrosser eigenlijk was. Het was voor hem ook de juiste stap om te stoppen met de motorcross want er kwam steeds meer druk op de ketel en daar kon hij niet mee om.

Arne Kring is 75 maar baat nog steeds zijn fietswinkel uit. Zijn crossmachines staan er tentoongesteld en dat is een goede reden om als je in de buurt bent even een ommetje te maken om deze te bekijken en een babbeltje te slaan met de crosser.

De fietswinkel van Arne Kring in Knada, Zweden.

Foto’s: lindstrom-mx.se

Related Post

Uw reacties