Een portret van Uno Palm!

Een portret van Uno Palm!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De Zweedse en immer vriendelijke motorcrosser Uno Palm begon zijn carrière bij de juniors in het nationaal kampioenschap. Het is 1965 en Palm start op een Husqvarna 250. Hij is weg van het merk en blijft dan ook vele jaren trouw aan de Zweedse fabrikant. In 1972 was hij top en scoorde een vijfde plaats in het wereldkampioenschap 250cc. Uno Palm zou 20 jaar actief blijven in de competitie.

Hij werd geboren in Ulricehamn in het midden van Zweden op 3 mei 1944. Als kind was hij gek van de motorsport en volgde met veel belangstelling zijn idolen van toen. Zijn eerste brommer kocht hij op zijn vijftiende en een jaar later schafte hij al een rijderslicentie aan. Daarna kocht hij een Husqvarna Guldpilen 200cc maar werd het rijden op de weg al snel moe en liet toen zijn oog vallen op de motorcross. Hij begon te trainen en reed zijn eerste wedstrijd op zijn achttiende. Hij probeerde ook aan Enduro te doen met o.a. de “Novemberkasan” in ’62 en ’63. Zijn eerste echte crossmotor kocht hij in 1963: een Lindström 250cc.

Na drie seizoenen crossen was hij klaar voor het Zweeds junior kampioenschap dat toen plaatsvond in de buurt van Eksjö. Er waren twee kwalificatiereeksen en Palm kon zich zonder problemen plaatsen voor de finale. Hij vocht een verbeten duel uit voor de overwinning met een andere rijder maar raakte zijn opponent en kwam als tweede over de finish op 13 seconden van de winnaar. Door deze prestatie ging hij in 1966 over naar de categorie seniors.

Dat was een flinke stap voorwaarts” repliceerde Uno Palm, “Maar dat betekende ook dat de competitie plots een stuk intensiever werd. Het lukte me om één wedstrijd voor het Zweeds kampioenschap te winnen in 1967. Ik deed er twee jaar over om me klaar te stomen voor de volgende grote stap”. 

 

 

1968 was een erg succesvol jaar voor Uno Palm. Hij won verschillende grote wedstrijden tijdens het seizoen. In het Zweeds kampioenschap eindigde hij als derde en hij debuteerde in het WK 250cc. Daar kon hij weinig progressie maken en eindigde uiteindelijk als 25ste in de eindrangschikking. In 1969 kon hij al beter scoren en finishte als 17de in het Wk terwijl hij 2de eindigde in het Zweeds kampioenschap.

De grote sprong voorwaarts kwam er in 1970. Dat jaar werd hij Zweeds kampioen en finishte hij als 6de in het WK250cc als eerste Zweed. De eerste WK-wedstrijd was dat jaar in Spanje en maar daar kon hij geen punten pakken. Die kwamen er wel tijdens de tweede GP in Frankrijk, hij werd er 7de. Ook in de maand mei was hij goed en sprokkelde hij regelmatig broodnodige punten. Zijn beste momenten kwamen echter in juni. Hij scoorde een derde plaats in de GP van Polen en in een wedstrijd voor het nationaal kampioenschap werd hij derde. Zo werd hij leider in de tussenstand van het Zweeds kampioenschap. In augustus scoorde hij een vierde plaats in de Zwitserse GP. Even later won hij het nationaal kampioenschap op een Husqvarna.

Uno Palm (rechts) en Torleif Hansen (Links)

Een jaar later trok Palm samen met Torleif Hansen en Hakan Andersson naar het wereldkampioenschap. Hij en Andersson kregen voor het eerst een Husky ter beschikking met een vijfversnellingsbak maar verkozen het WK aan te vangen met de motor uitgerust met 4 gangen. Uno Palm trainde harder dan ooit tevoren met veel fysieke oefeningen en motortraining. Na enkele wedstrijden raakte hij geblesseerd terwijl hij in de tussenstand van het WK een derde plaats bekleedde. Zo miste Palm een aantal wedstrijden waardoor hij eind 1971 finishte als 6de. In het Zweeds kampioenschap eindigde hij als derde maar werd wel geselecteerd voor de motorcross der Naties die dat jaar in Holice (CZ) zou plaats vinden. Het Zweeds team werd tweede na Team Belgium.

Het nieuwe seizoen kon hij aanvatten zonder blessureleed en met een super sturende Husqvarna. Uno Palm trok vol zelfvertrouwen naar het WK 250cc. In 1972 was hij opperbest met een vijfde plaats in het WK, zijn beste score ooit. In 1973 zou hij voor één jaar Husqvarna verlaten om aan te zetten op een Puch. Hij eindigde 8ste op de Oostenrijkse machine. Het jaar nadien keerde hij terug naar Husqvarna maar de resultaten waren toen niet meer als voordien. Palm zou nog motorcrosser blijven tot 1980. Zijn laatste wedstrijd was op zijn thuiscircuit in Ulricehamn. In zware en modderige omstandigheden kon hij de race winnen en hing diezelfde dag de helm definitief aan de haak. Hij had alles uit zijn carrière weten halen met de mogelijkheden die hem werden toebedeeld. Uno Palm stierf aan kanker in 2010 op 66-jarige leeftijd.

Bron en foto’s: Husqvarna

Tekst: Husqvarna en Danny hermans

Uw reacties

More MX Vintage news