FOTO: een vette Kawasaki W800 crosser

FOTO: een vette Kawasaki W800 crosser
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het gebeurd niet veel maar toch gaf Kawasaki een gerenommeerd bedrijf de opdracht een motorfiets te bouwen die zij zelf waarschijnlijk nooit zouden bouwen. Dit was het geval met de Kawasaki W800 crosser van MRS Oficina.

De opdracht ging naar de Parijse firma MRS Oficina. Zij kregen van Kawasaki France een W800 aangeleverd en maakten dankzij hun ervaring in de bouw van custommotoren van de Kawi een schitterende twincrosser. Met een fris chassis, veel veerweg en crossbanden wordt een klassieke W800 omgetoverd tot een sensationele crosser.

Het hart van de motor is de betrouwbare 773cc, 48pk, 63Nm twin. Hij krijgt een zwarte laklaag, open filters en een gedurfd gebogen dubbelschots uitlaatsysteem van roestvrij staal. Boven de motor is echter iets meer nodig om de lijn van de jaren ’70-crosser te benaderen. De brandstoftank ingekort en smaller geworden. Maar omdat dit het brandstofvolume vermindert, installeert MRS een extra tank onder de zitting.

Het frame van de W800 bleef nagenoeg origineel. Vooraan zorgt de upside-down Showa voorvork van een Kawasaki KX450F voor het nodige veer- en dempingswerk. Achteraan werkt een iets ingekorte aluminium crosser swingarm met een nieuwe schokdemperbevestiging op de swingarm en op maat gemaakte twinshockdempers van Öhlins. Vooraan en achteraan werden potige remsystemen van Beringer gemonteerd. De wielen bestaan uit 21F/18R Excel velgen gespaakt op Talon naven en voorzien van Bridgestone Cross banden.

MRS Oficina heeft meer dan 400 manuren besteed aan deze custombike. Voor het lakwerk is gekozen voor een kleurenpalet dat is geïnspireerd op de KX500 uit de jaren tachtig. Het wordt gecompleteerd door enkele ruwe aluminium onderdelen en een subtiele blauwe afwerking op het frame. Als extra knipoog naar het succes van het merk in de motorcross heeft de W800 crosser het typische nummer van Eli Tomac op de nummerborden staan. Wij zijn fan!

Foto’s: Jean Francois Muguet

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Maak kennis met de gezichten achter ‘Save the MX-Tracks’ – met hun acties strijden zij voor het behoud van onze geliefde motorcross circuits. In dit exclusieve interview delen ze hun inspirerende …
  • Mark Faber sprak met Brad Lackey

    Mark Faber sprak met Brad Lackey

    De Amerikaanse motorcrosslegende Brad Lackey onthult zijn Europese avontuur en leven na zijn actieve racecarrière. Mark Faber vuurde een aantal vragen af op “Bad Brad”. De antwoorden kan je hieronder …
  • Een portret van Eric Hubin

    Een portret van Eric Hubin

    Vorige week zou hij zijn 41e verjaardag vieren… Een eerbetoon aan Eric Hubin, AMPL en FMB motorcrosser en enduro rijder uit België, geboren op 18 april 1983 in Luik. Eric …
  • Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    De motoclub MX Chrono de Loon Plage organiseert aanstaande zaterdag 27 april de “Dubreu Beach Race by Night”. Het is de eerste zandmotorcrosswedstrijd die ‘s nachts wordt gehouden! Voor de gelegenheid …
  • VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    Het is 7 augustus 1994 en Jacky Martens strijd voor de wereldtitel 500cc tegen de Zweed Marcus Hansson. Ook Joël Smets doet mee voor de titel en zit dat jaar …