Foto: Suzuki RM500 project door Alain Maris!

Foto: Suzuki RM500 project door Alain Maris!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

In de wereld van de vintage motocross zijn restauratieprojecten dagelijkse kost. Het is de enige manier om ons erfgoed te bewaren voor het nageslacht. Af en toe zijn er echter projecten die in het oog springen en wat meer aandacht verdienen. Zo vingen we geruchten op over een idee van Alain Maris om een Suzuki RM500 te bouwen met wat DNA van een gp-machine van Brad Lackey.

Wij waren er als de kippen bij en vroegen hem om wat duiding rond dit project. Alain kocht zijn eerste crosser (een RM250) bij Motorcenter Roger De Coster in Leuven. Het was een trainingsmotor van wijlen Gaston Rahier. In 1986 werd hij Belgisch kampioen bij de Juniors 500. Zijn passie voor de cross en de techniek bracht hem naar hetgene wat hij nu doet. Want sinds 2010 is hij de fiere eigenaar van een motorzaak in Sint-Niklaas: Maris Racing! Ook dook hij enkele jaren geleden op in de oldtimercross en niet zonder succes. Suzuki zit bij Alain diep in de genen en zo kwam het idee van dit schitterende project tot stand.

Eén van de redenen voor deze restauratie was het feit dat Maris reed met dit type motor in 1986 in de rangen van de BLB. Hij werd er zelfs Belgisch kampioen mee bij de Juniors 500. Door nu in het BK oldtimercross te rijden in de categorie twinshocks was het idee om deze van een Full Floater-versie om te bouwen naar een twinshocker. Alain reed buiten enkele zijstapjes voornamelijk met Suzuki tijdens zijn loopbaan.

De grootste uitdaging van dit project was de aanpassing van het frame om de uitlaat aan de rechterkant te laten lopen. Het had ook invloed op de vorm van de luchtfilterkast die hij dan ook helemaal heeft moeten hermaken. Het frame en de achterbrug werd trouwens vervaardigd door een andere bekende oldtimercrosser: Bart Geerts van B&G Handcrafts uit Zichem. Het frame en het motorblok dateren uit 1985. De volledige opbouw van deze RM500 gebeurde in het toch wel strakke tijdbestek van zeven maanden en dat vinden we een straffe prestatie.

Het grote deel van de bouten en moeren aan deze RM zijn gemaakt van het ultralichte en oersterke titanium. De motor wordt nog dit jaar ingezet in het BK oldtimercross, Alain Maris hoopt te kunnen debuteren met de RM500 “modified twinshock” op de wedstrijd in Kampenhout.

Dit geweldige project moest natuurlijk in beeld worden gebracht door een topfotograaf. Daarom werd niemand minder dan MXGP-fotograaf Gino Maes aangetrokken voor een shoot met de bloedmooie Suzuki. Wij wensen Alain Maris veel succes met zijn nieuw “speeltje” en richten een dankwoord aan Gino Maes voor alweer een staaltje topfotografie!

 

Uw reacties

More MX Vintage news