Het Belgisch kampioenschap oldtimercross 2016: Dit moet u weten.

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Op zaterdag 9 april start het Belgisch kampioenschap Oldtimercross editie 2016 georganiseerd door BOTC. Met 17 wedstrijden is de agenda voor de vintagecrossers goed gevuld. We kunnen ook dit jaar een gevarieerd aanbod verwelkomen met zelfs twee nieuwkomers op de BK-kalender, n.l. Wichelen (23 april) en Reet (finale op 1 oktober). Dit Belgisch kampioenschap heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen en zonder verpinken kunnen we stellen dat het één van de belangrijkste vintagekampioenschappen van Europa is geworden. Ook verwachten we een groot aantal nieuwkomers achter het starthek en die snakken naar de juiste informatie samen met de “oudstrijders” die al eerder deelnamen aan deze competitie. Daarom geven we een overzicht van de belangrijkste aandachtpunten voor het nieuwe seizoen. Let wel op: U wordt als piloot geacht het volledige reglement te kennen, lees daarom niet alleen deze onvolledige samenvatting. Het volledige reglement vind je hier. De eerste zes punten aangeduid in het rood zijn de belangrijkste en worden streng gecontroleerd.

  • U bent verplicht een goed leesbaar rugnummer te dragen tijdens de twee reeksen. Met goed leesbaar wordt verstaan: een voldoende groot contrast tussen de kleur van de shirt en het nummer, en het nummer groot genoeg afgebeeld.
  • De flippers of zogenaamde tear-offs zijn ten strengste verboden en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gebruikt.
  • Het is verplicht om voor elke deelnemende motor een motorpaspoort correct in te vullen en bij de eerste wedstrijd af te geven aan één van de leden van de werkgroep. Het motorpaspoort kan je hier downloaden.
  • Het gebruik van een reglementaire absorptiemat (milieumat) is verplicht onder ELKE motor (dus ook de eventuele reservemotor).
  • Elke piloot is verplicht om tijdens de trainingen en de wedstrijden een harnas te dragen “onder” het cross-shirt.
  • De uitlaten mogen tot 96dB geluid maken. Er kunnen steekproefgewijs controles worden gedaan. Hou deze regelgeving goed in acht, de toekomst van onze sport hangt er vanaf. (In Nederland is de norm reeds verlaagt naar 94dB.)

  • De dagvergunningen zijn verplicht om vanaf dit jaar het getal 7 toevoegen aan je nummer: 7xx
  • Jaarvergunningen VMCF , VLM-JMS:
    Kostprijs: zie informatie en voorwaarden bij deze federaties. De piloot/pilote heeft de vrije keuze. Vergunningen van MC Lille of AMC Genk, waarschijnlijk ook onder dezelfde voorwaarden (groene vergunningskaart). Kostprijs: zie informatie bij deze federaties. Piloot/pilote met vergunningskaart (VLM-JMS, VMCF): 4€ / 5€. Met vergunning van MC Lille/AMC Genk: 4€/ 5€ + 10€ = 14€ / 15€. Dagvergunning :  25 €
  • De trainingssessies worden georganiseerd volgens de deelnemende categorieën en kunnen, afhankelijk van het aantal piloten of andere omstandigheden, worden samengevoegd of gesplitst indien nodig.
  • De oldtimer wedstrijden worden georganiseerd in vijf reeksen (*) waarin de volgende categorieën rijden:Pré 65 en Pré72 motorenPré 77 en  Pré 82 Enduro’s 4-takt (nieuwe categorie vanaf 2014, deze trainen en rijden samen met de Pré 77 categorie voor zolang deze Pré 77 categorie niet te veel piloten telt. De werkgroep beslist wanneer deze categorie samen met de Twinshocks rijdt)Pré 80  50 CC en – 175 cc. Deze twee Pré 80 groepen rijden samen in deze categorie. (Er zijn geen 250 cc 4-takt motoren meer toegelaten in deze categorie vanaf begin 2013.)Twinshocks / Twinshocks Masters, 2- en 4-takt motoren jonger dan Pré 77Pré 90/Pré 90 Masters en Open Pré 90 – 125 cc.(*) Tijdens het seizoen 2016 zal VMCF een zesde reeks organiseren waarin de Masters Twinshocks en Masters Pré 90 zullen rijden.
  • Pré 65 : Open categorie 2 en 4 takt (geen leeftijdsindeling).
  • Pré 90 -125 cc : Open categorie (geen leeftijdsindeling).
  • Het BK is enkel voor houders van een jaarvergunning. Piloten met een dagvergunning verzamelen geen punten voor het BK.
  • Indien een wedstrijd wordt afgelast telt enkel een vervangende wedstrijd mee die wordt verreden op dezelfde datum.
    De piloot/pilote bepaalt zijn of haar voorkeurcategorie (slechts 1 enkele) voor de aanvang van haar of zijn eerste wedstrijd van het seizoen.
  • Er kan niet meer van categorie worden veranderd in de loop van het jaar. Gebeurt het toch , dan worden geen punten meer toegekend voor het kampioenschap voor de nieuwe categorie.
  • Voor de titel tellen de beste resultaten van alle verreden reeksen min 4 ( – 4), maw de 4 slechtste resultaten worden geschrapt. (Verreden reeksen zijn alle reeksen van de BOTC kalender die niet zijn afgelast *).Voorbeeld: 17 BOTC wedstrijden = 34 reeksen – 4 reeksen = 30 beste reeksuitslagen. Indien een reeks of meerdere worden afgelast wordt het aantal beste resultaten evenredig verminderd.Voorbeeld: 2 wedstrijden worden afgelast
    15 BOTC wedstrijden = 30 reeksen – 4 reeksen = 26 beste reeksuitslagen.
  • Bij het eventueel rijden van een 3de reeks , gebeurt dit buiten klassement, zowel het dagklassement als het BOTC punten klassement. Deze 3de reeks kan enkel worden gereden onder de volgende voorwaarden:De startmeester moet altijd toestemming verlenen.
    Er wordt gereden ZONDER transponder.
    Er kan enkel worden deelgenomen in de 2de reeks van de “andere” catogorie.
    De piloot/pilote vertrekt van de tweede rij achter het starthek.
    De nummerplaten worden afgeplakt met een schuine streep.
    Er mogen maximaal 40 piloten aan het starthek staan, dus indien de reeks is volzet is er geen plaats voor piloten die een derde reeks willen rijden.
  • Pré 82  Enduro’s  4-takt: (type Twinshock categorie)Toegestaan: luchtgekoelde Enduro 4-takt motoren met 2 veringen achter, trommelremmen voor en achter en een conventionele voorvork. Een “omgekeerde voorvork” is niet toegestaan. Achtervering van het type mono-shock link-systeem zijn niet toegestaan zelfs al zijn die motoren van voor 1982.
  • Open Pré 90 -125 CC: Toegestaan: 125 CC motoren die niet voldoen aan de categorie Pré 80, dus waarvan aan één of meerdere van de vier vereisten (trommelremmen, luchtkoeling, conventionele voorvork en stereo vering) niet voldaan is en de motor niet jonger is dan de uiterste productiedatum geldig voor de Pré 90 categorie.
  • In 2017 zullen de nummerborden op de motoren verplicht de juiste kleuren moeten hebben. Moet je nog nummerborden klaar maken dan kan je je nu al in orde stellen.

Nogmaals, het bovenstaande is een niet volledige samenvatting van de nieuwigheden, u als piloot wordt geacht het volledige regelement te kennen. De werkgroep BOTC wenst alle piloten een veilig en superspannend motorcrossjaar toe.

IMG_0423

Uw reacties

More MX Vintage news