Het eerste aluminium frame in de motorcross!

Het eerste aluminium frame in de motorcross!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Zowat iedereen denkt dat Yamaha – met zijn YZM500 uit 1987 – de eerste crossmotor was met een volledig frame uit aluminium. Deze machine werd door Leif Perrson en Kurt Lundqvist bereden. Ook de Honda CR250 uit 1997 zou daarvoor in aanmerking kunnen komen. Maar de waarheid is dat aluminium motorcrossframes al vele jaren eerder in Engeland bestonden. Die eer gaat helemaal naar de Hagon Yamaha 540 uit 1977.

Eerst gebruikte Bert Greeves al in 1953 een gegoten aluminium balhoofdbuis en onderbuis op zijn door Villiers aangedreven Greeves motoren. Maar het eerste volledig aluminium monocoque motorcrossframe werd gebouwd door de Britse Speedway en Grass Track ster Alf Hagon voor Vic Eastwood om te racen in 1977. Eastwood’s Hagon 540 gebruikte een Yamaha TT500 motor die opgeboord was tot 540 cc en werd uitgerust met een drieversnellingsbak.

Alf Hagon begon met de bouw van Speedway frames in 1957. Hij bouwde elk onderdeel in zijn eigen werkplaats, uitgezonderd de Girling-schokdempers. Toen Girling werd overgenomen door Boge liet het bedrijf motorcrossdempers uit zijn aanbod wegvallen. Als reactie daarop bouwde Alf zijn eigen schokdempers voor speedway, grasbaan, zijspan, straat en vintage crossmotoren. Hagon is vandaag de dag nog steeds in bedrijf en maakt dempers voor zijspannen, off-road voertuigen en Speedway vorken.

Uw reacties

More MX Vintage news