Het gyroscopisch effect van uw crossmotor uitgelegd

Het gyroscopisch effect van uw crossmotor uitgelegd
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Er zijn een aantal natuurkundige wetten die invloed hebben op het rijden met een crossmotor. Tijdens de MXGP-uitzendingen heeft commentator Paul Malin het af en toe over een “huge panic rev”. Hij heeft het over het gyroscopisch effect van een crossmotor en dit leggen we even voor u uit.

Die befaamde “panic rev” is dus niet zomaar een snok aan het gashendel. Het is een kwestie van actie en reactie. Als u tijdens een sprong de achterrem aanraakt, stopt het achterwiel met draaien. Dat is het “actie”-gedeelte. Deze actie veroorzaakt een reactie op het gedeelte van de motorfiets dat aan het achterwiel (het frame) is bevestigd. Als het achterwiel stopt met draaien, zal het frame van de motorfiets in de tegenovergestelde richting reageren. Dat is de reactie op de actie. Als u de achterrem in de lucht bedient, zal de voorkant van de motorfiets naar beneden duiken. Vergeet niet dat de motor en de berijder nagenoeg gewichtloos zijn, dus er is maar een klein beetje kracht nodig om het frame van de motor te verplaatsen als beide wielen de grond niet raken.

Wat als u merkt dat de voorkant van de motor te fel naar beneden duikt tijdens de sprong? Dezelfde natuurkundige regel zorgt ervoor dat de voorkant naar boven draait als je het gashendel in de lucht opendraait. Door het achterwiel sneller te laten draaien (actie) reageert het frame zodat de voorkant omhoog komt. Hoe abrupter de acceleratie, hoe groter de kracht van de reactie en hoe sneller de voorkant omhoog komt. Dat is dus die befaamde “panic rev”.

Hoe gevoeliger u omgaat met dit gegeven hoe zachter de reactie zal zijn. Door zachtjes op de rem te tikken, daalt de voorkant van de motor zachtjes. Door de rem aan te trekken laat u de voorkant van de motor onmiddellijk zakken. Hou er wel rekening mee dat eens het wiel gestopt is met draaien in de lucht, zal het aantikken van de achterrem niets geen effect meer hebben. Omgekeerd zal, zodra de toerentalbegrenzer ingrijpt , de voorkant van de motor niet meer omhoog komen. Denk er ook aan om de koppeling in te trekken als u in de lucht de achterrem bedient, anders rem je je motor dood. In de video zie je op 1:05 min. een perfect uitgevoerde panic rev.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • FOTO: de namiddagsessie in Genk

    FOTO: de namiddagsessie in Genk

    Na de foto’s van de vintagecrossers die voormiddag aan het werk waren op de Horensbergdam in Genk is het nu tijd voor die van de “late shift”. Ook nu was …
  • Techniek: zo conserveer je een tweetakt uitlaat

    Techniek: zo conserveer je een tweetakt uitlaat

    Sommige tweetakt-uitlaten zijn ware kunstwerkjes. De plaatstalen pijp wordt stukje per stukje via vakkundig laswerk aan elkaar gemaakt. Deze uitlaten zijn dan ook vaak een “eyecatcher” op een tweetaktcrosser. Maar …
  • FOTO: de voormiddagsessie in Genk

    FOTO: de voormiddagsessie in Genk

    De tweede oldtimertraining van het jaar was een megasucces. De inschrijvingen gingen zo hard dat de plekjes snel bezet waren. AMC Genk, AMC Bolderberg en MXVintage zetten samen hun schouders …
  • Inschrijving internationale vintage motocross Lugnorre geopend

    Inschrijving internationale vintage motocross Lugnorre geopend

    De Zwitserse motorclub MC Vully moest net als zovelen vorig jaar de handdoek in de ring gooien door de coronacrisis. In 2021 is er echter weer hoop op een min …
  • Ook dit jaar geen Flutlicht motocross in Kleinhau

    Ook dit jaar geen Flutlicht motocross in Kleinhau

    Voor het tweede jaar op rij moet MSC Kleinhau de handdoek in de ring gooien en kunnen ze geen Flutlichtcross organiseren. Andermaal doet het vermaledijde virus de zo roemruchte vintage …