Het gyroscopisch effect van uw crossmotor uitgelegd

Het gyroscopisch effect van uw crossmotor uitgelegd
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Er zijn een aantal natuurkundige wetten die invloed hebben op het rijden met een crossmotor. Tijdens de MXGP-uitzendingen heeft commentator Paul Malin het af en toe over een “huge panic rev”. Hij heeft het over het gyroscopisch effect van een crossmotor en dit leggen we even voor u uit.

Die befaamde “panic rev” is dus niet zomaar een snok aan het gashendel. Het is een kwestie van actie en reactie. Als u tijdens een sprong de achterrem aanraakt, stopt het achterwiel met draaien. Dat is het “actie”-gedeelte. Deze actie veroorzaakt een reactie op het gedeelte van de motorfiets dat aan het achterwiel (het frame) is bevestigd. Als het achterwiel stopt met draaien, zal het frame van de motorfiets in de tegenovergestelde richting reageren. Dat is de reactie op de actie. Als u de achterrem in de lucht bedient, zal de voorkant van de motorfiets naar beneden duiken. Vergeet niet dat de motor en de berijder nagenoeg gewichtloos zijn, dus er is maar een klein beetje kracht nodig om het frame van de motor te verplaatsen als beide wielen de grond niet raken.

Wat als u merkt dat de voorkant van de motor te fel naar beneden duikt tijdens de sprong? Dezelfde natuurkundige regel zorgt ervoor dat de voorkant naar boven draait als je het gashendel in de lucht opendraait. Door het achterwiel sneller te laten draaien (actie) reageert het frame zodat de voorkant omhoog komt. Hoe abrupter de acceleratie, hoe groter de kracht van de reactie en hoe sneller de voorkant omhoog komt. Dat is dus die befaamde “panic rev”.

Hoe gevoeliger u omgaat met dit gegeven hoe zachter de reactie zal zijn. Door zachtjes op de rem te tikken, daalt de voorkant van de motor zachtjes. Door de rem aan te trekken laat u de voorkant van de motor onmiddellijk zakken. Hou er wel rekening mee dat eens het wiel gestopt is met draaien in de lucht, zal het aantikken van de achterrem niets geen effect meer hebben. Omgekeerd zal, zodra de toerentalbegrenzer ingrijpt , de voorkant van de motor niet meer omhoog komen. Denk er ook aan om de koppeling in te trekken als u in de lucht de achterrem bedient, anders rem je je motor dood. In de video zie je op 1:05 min. een perfect uitgevoerde panic rev.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • VIDEO: Sneller door de bocht in 15 tips

    VIDEO: Sneller door de bocht in 15 tips

    Motorcrossers weten dat de bochtensnelheid een cruciaal element is van de sport. Hard rijden kan iedereen maar een bocht nemen tegen de hoogst mogelijke snelheid is nog wat anders. Wij …
  • Voici comment sont comptés les points du BOTC old-timer cross

    Voici comment sont comptés les points du BOTC old-timer cross

    A l’approche de la fin de la saison, les scores sont regardés avec un intérêt sain. Pour clarifier les choses, nous nous sommes plongés dans les règlements du BOTC sur …
  • De puntentelling van het BK oldtimercross

    De puntentelling van het BK oldtimercross

    Wanneer het einde van het seizoen nadert wordt er met een gezonde belangstelling naar de puntentelling gekeken. Om één en ander te verduidelijken, doken we in de reglementen van de BOTC over …
  • Annulation du cross Oldtimer à Reet

    Annulation du cross Oldtimer à Reet

    La météo continue de jouer au poker avec le calendrier du motocross. Demain, le Oldtimercross du BOTC à Reet est censé avoir lieu mais il y a des inondations sur …
  • Oldtimercross in Reet afgelast

    Oldtimercross in Reet afgelast

    Het weer blijft pokeren met de motorcrosskalender. Morgen zou de BOTC oldtimercross in Reet moeten plaatsvinden maar op het circuit is er wateroverlast. MC De Kleiduivels hebben dan niet anders …