Het mentale aspect van motorcross

Het mentale aspect van motorcross
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Motorcrossers geven zakken vol geld uit aan tuning-spullen. Wielen uit de MXGP, cilinderkop aanpassingen, veringen van Venus en plooibare koppelingshendels van Pluto. Maar besef dat de beste tuningkit tussen uw oren zit en ze is bovendien geheel gratis. Tenzij u ons een pintje betaald voor onderstaand advies!

Bling bling op uw ring ding ding

Er is niks mis mee om uw crosser en uzelf in de watten te leggen. Je verdient die snelle spullen gegarandeerd maar gaat u ook effectief sneller met al die peperdure bling bling? U moet uzelf afvragen of al die investeringen de moeite waard zijn als je nog geen seconde sneller bent per ronde. Met uw brein valt er veel meer te tunen dan je voor mogelijk houdt maar dan moet je er wel voor open staan.

Elke topcrosser met één of meerdere wereldtitels zal dit bevestigen: motocross is a mental sport. Net als in de meeste sporten zijn er grenzen om verlegd te worden. Daarom hebben heel wat topsporters een mental coach. Die mensen zijn opgeleid om jullie stap voor stap te begeleiden naar een fase waarin je mentale toestand zodanig getuned is dat je effectief een stuk sneller gaat.

Jump

Motorcross is niet altijd vergelijkbaar met andere sporten omdat specifiek voor deze sport een flinke portie durf voor nodig is. Dat betekent dat het voor motorcrossers nog belangrijker is om je mentale grenzen te kunnen verleggen. Je grenzen verleggen doe je niet door een jaap van een tafelberg met het verstand op nul met de gaskraan tot de nok open te benaderen. Dit is het beste recept voor een gegarandeerd ritje naar de afdeling orthopedie van het lokale ziekenhuis. Die tafelberg bekijk je eerst eens terwijl anderen de jump nemen. Steel met je ogen en zet dan kleine stapjes die je telkens probeert te verbeteren.

Een mooi voorbeeld zijn de ski-springers die van een springschans vliegen van een duizelingwekkende hoogte. Zij worden opgeleid vanaf de leeftijd van vijf jaar en springen van kleine schansjes van nauwelijks een halve meter hoog. Zij verleggen hun grenzen door een steeds hogere en langere schans te gebruiken. Jij als motorcrosser kan die stapjes nemen door steeds met een hogere snelheid die tafelberg op te rijden. Kleine stapjes dus.

Bochtensnelheid

Iedereen kan hard gaan op een recht stuk van een circuit. Maar besef goed dat er heel wat seconden te rapen vallen door uw bochtensnelheid een mentale brainwash te geven. Uw bochtensnelheid is al jaren dezelfde maar weet dat uw crossmotor nog veel sneller kan, en zeker in die bochten. Stel dat er 18 bochten in een motorcrosscircuit liggen. Door uw bochtensnelheid een mentale update te geven zou het zomaar kunnen dat je in elke bocht een kwart van een seconde wint. 18 bochten waarin je telkens 0.25 seconden wint is per ronde een winst van 4,5 seconden. Die winst haal je nooit met alle tuning hocus-pocus van uw lokale motorcrossboer.

En hebt u uzelf al eens de vraag gesteld of uw gashendel echt wel tot de nok wordt opengehouden? Elk gashendel van een crossmotor heeft drie standen: gas dicht, gas open tot de mentale nok en gas open tot de fysieke nok. Kies voor de laatste want dat is de snelste manier om dat lange rechte stuk in een zo kort mogelijke tijd af te leggen. Vraag u telkens af bij het benaderen van lange rechte stukken of uw gas wel degelijk open staat. Train hierop tot je die nok echt voelt. Is er geen winst meer te boeken met het mentale aspect van motorcross? Dan is het hoog tijd om te gaan shoppen bij uw motorcrossdealer. Succes!

Uw reacties

More MX Vintage news