Het motorcrossjaar 1975: Rahier wordt de eerste wereldkampioen 125cc

Het motorcrossjaar 1975: Rahier wordt de eerste wereldkampioen 125cc
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het was in 1975 dat de zogenaamde F.I.M. Cup 125cc een officieel wereldkampioenschap werd. Een jaar voordien pakte onze landgenoot André Malherbe nog de titel maar nu doken er heel wat andere namen op in deze competitie. Ook in de 250 en de 500cc lieten de Belgen zien uit welk hout ze gesneden waren. Voor het eerst pakte onze landgenoten alle drie de titels. Onze motorcrossers prijkten op de voorpagina van zowat elke krant.

De taalwetten uit 1963 zijn aanleiding tot de bekende “lokettenkwestie” die in januari 1975 losbreekt in Schaarbeek. Burgemeesters Roger Nols gooit olie op het vuur door de wet uit 1963 te negeren. Op 16 april vallen de Rode Khmer Phnom Penh binnen, de hoofdstad van Cambodja. Twee maanden later kondigt de Indiase premier Indira Ghandi de noodtoestand uit, de oppositie noemt het een staatsgreep. In juli koppelen de Russen en de Amerikanen voor het eerst hun ruimtecapsules. De Sojoez en de Apollo vliegen samen gedurende 44 uur rond de aarde. In Libanon breekt een nieuwe burgeroorlog uit en in ons land wordt gestart met het VSO-systeem in het onderwijs. Op 20 november overlijdt Generaal Franco. Hij regeerde Spanje met ijzeren hand sinds het einde van de burgeroorlog in 1939.

In de hitlijsten van 1975 is “Love is All” van Roger Glover and Guests niet weg te slaan in de hoogste regionen maar de absolute kaskraker is de Nederlandse popgroep The George Baker Selection. De oorwurm “Paloma Blanca” is in België, Nederland en Duitsland het grote succesnummer op de radio.

In de motorcross zijn de Belgen al jaren erg succesvol. Maar in 1975 steken ze nog een tandje bij en overheersen ze wereldwijd en dit in elke klasse. Het kersverse wereldkampioenschap 125cc had twee jaar kunnen proefdraaien als F.I.M Cup maar kreeg nu dezelfde status als de 250 en de 500cc. Suzuki was er als de kippen bij om een gooi te doen naar een wereldtitel en trok daarvoor onze landgenoot Gaston Rahier aan. De Japanners hadden bovendien nog een tweede ijzer in het vuur met Akira Watanabe. Rahier won meteen de eerste GP in Frankrijk, hij kon evenveel punten vergaren als Husqvarnarijder Gilbert De Roover. Nadien trok de kleine Belg de lijn door met acht opéénvolgende reekszeges. De Roover bleef zijn voornaamste concurrent voor de titel maar de tandem Rahier/Suzuki bleef ijzersterk tot de laatste GP. Rahier pakte zo zijn eerste titel bij de achtsteliters. Voor Suzuki was deze titel de start van een langdurige heerschappij in deze klasse.

In de 250cc klasse kan Gennady Moiseev zijn titel niet verdedigen want hij blesseerde zich tijdens een voorjaarstraining en moet de eerste wedstrijden forfait geven. De openingswedstrijd in het Spaanse Sabadell is kolfje naar de hand van Harry Everts. Suzuki-rijder Willy Bauer scoort evenveel punten en mag mee op het podium. De andere sterke rijders zijn Hakan Andersson en Adolf Weil. Samen met Hans Maisch zijn het deze namen die het WK van 1975 kleur geven. Halverwege het seizoen kon ook Zdenek Velky zijn neus aan het venster steken want hij reed een sterke tweede seizoenshelft. Everts bleef echter de regelmatigste en kon al tijdens de voorlaatste GP in het Finse Hyvinkaa wereldkampioen worden.

In de 500cc klasse waren twee concurrenten van Roger De Coster overgestapt naar de kwartliters. Dat waren Willy Bauer en Adolf Weil. In Payerne werd de openingswedstrijd gereden en het waren de te verwachten namen die de meeste punten konden vergaren. Heikki Mikkola en Roger De Coster deelden de winst in Zwitserland. Tijdens de tweede GP viel het water met bakken uit de lucht in Casale Monferrato. Het was de geliefkoosde ondergrond voor De Coster maar dat liep deze keer slecht af voor de Brusselaar. In de eerste reeks kreeg de ontsteking van de Suzuki water te verwerken en viel stil. En in de herneming moest hij aan de kant met een nukkige ketting. Mikkola won de GP van Italië en kwam zo confortabel aan de leiding in de tussenstand. De Coster vocht nadien hard terug en won de drie volgende gp’s. In het Duitse Bielstein won onze landgenoot zijn vierde wereldtitel in de zwaarste klasse en nam zo revanche op Mikkola die een jaar voordien de beste was. Voor de Belgen was het de kers op de taart na de wereldtitels van Gaston Rahier en Harry Everts.

Een kleine smet op de Belgische machtsgreep was het resultaat van de Motorcross der Naties. Die zou dat jaar doorgaan in Sedlcany, Tsjechoslovakije. De Coster, Everts, Rahier en Jaak Vanvelthoven kwamen twee luttele punten tekort voor de overwinning. Die ging naar de thuisrijders Baborovsky, Velky, Novacek en Churavy. Een week voordien lukte het nochtans wel want hetzelfde viertal won de Trofee der Naties in Maggiora, Italië. Toen werden de Tsjechoslovaken geklopt door de Belgen.

De wereldkampioenen van 1975

125cc: Gaston Rahier
250cc: Harry Everts
500cc: Roger De Coster

De Belgische kampioenen van 1975

Inters 500cc           : Roger De Coster
Inters 250cc           : Gaston rahier
Zijspannen             : Remi Descheemaeker
Seniors 500cc        : Willy De Witte
Seniors 250cc         : Maurice Decendre
Seniors 125cc         : D. Stouvenakers
Juniors 500cc        : Edgard Janssens
Juniors 250cc         : Claude Desalle
Juniors 125cc         : Richard Kelner

Uw reacties

More MX Vintage news