Het motorcrossjaar 1985: HRC Honda heerst in de 500cc

Het motorcrossjaar 1985: HRC Honda heerst in de 500cc
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De rode brigade van Honda was in de eerste helft van de jaren ’80 het te kloppen team en dat was in 1985 niet anders. Met Eric Geboers, André Malherbe en Dave Thorpe hadden ze een droomtrio in hun rangen waardoor een nieuwe wereldtitel hen bijna niet kon ontsnappen.

In januari 1985 won Gaston Rahier de rally Parijs-Dakar op een BMW R80 GS. Het werd een ware uitputtingsslag want Rahier keek op zeker moment op tegen een achterstand van maar liefst drie uur op de Italiaan Picco. In Algerije kreeg zijn team met zoveel pech af te rekenen dat de kleine Belg er nadien alleen voor stond. Rahier noemde zijn zege de “mooiste ooit”. Na tweeëntwintig jaar wachten werd er nog eens een Elfstedentocht gereden in het noorden van Nederland. Die werd gewonnen door Evert van Benthem.

In maart beslist het kabinet Martens dat er zestien kruisraketten worden geplaatst in België en dit met onmiddellijke ingang. De overige 32 stuks worden voor 1987 geïnstalleerd. In mei bezoekt Paus Johannes Paulus II Nederland, België en Luxemburg. Een week later gebeurd op de Heizel een regelrecht drama: 38 voetbalsupporters laten het leven tijdens de match tussen Liverpool en Juventus. In de zomer van 1985 ontploffen twee bommen op de “Rainbow Warrior”, het vlaggenschip van de milieu-organisatie Greenpeace. Het schip zinkt naar de bodem van de kust in Auckland, Nieuw-Zeeland. Bernard Hinault wint de Tour de France voor de vijfde maal en behoort nu tot het select clubje van winnaars met vijf tourzeges. Later dat jaar kroont Joop Zoetemelk zich tot wereldkampioen wielrennen op de weg.

In de hitparade van dat jaar staat “We are the World” van USA for Africa als absolute topper genoteerd maar onze autoradio schreeuwt wekenlang “Shout” van de Britse groep Tears for Fears de wereld in.

500cc

In de zwaarste klasse pakt het HRC team van Honda zwaar uit met drie regelrechte hardrijders. David Thorpe, André Malherbe en Eric Geboers gaan alle drie voor de titel op de snelle rode machine. De drie zijn erg aan elkaar gewaagd maar halfweg het seizoen krijgt Geboers af te rekenen met twee blessures waardoor hij de rol moet lossen. Het duel om de titel gaat echter onverminderd door tussen de Brit Dave Thorpe en de Waalse stylist André Malherbe. Twee andere rijders kunnen een beetje in het spoor blijven van de HRC-rijders, dat zijn Georges Jobé en Kurt Nicoll. Thorpe wordt in 1985 voor het eerst wereldkampioen met een voorsprong van tien punten op Malherbe.

Foto: britishmx.com

250cc

Nog spannender werd het in de kwartliter klasse. Daar werd het een lange strijd tot in de laatste reeks van het jaar in het Duitse Goldbach. Gertjan van Doorn, Jacky Vimond en de Oostenrijkse KTM-rijder Heinz Kinigadner waren de auteurs van een jaar vol bloedstollende reeksen. Kinigadner werd uiteindelijk wereldkampioen 250cc met slechts twee punten voorsprong op Vimond. De eerste Belg in de eindstand van het WK was Maico-rijder Marc Velkeneers.

Heinz Kinigadner

125cc

Het Italiaanse merk Cagiva zet dit jaar de grote middelen in en sturen maar liefst vijf rijders naar het WK 125cc. De Cagiva is bovendien erg krachtig en de Japanse machines moeten alle zeilen bij zetten om dit verschil bij te benen. De titelstrijd zal zich afspelen tussen Dave Strijbos en de Fin Pekka Vehkonen. De Nederlander verkwanselt echter een mogelijke wereldtitel omdat hij tijdens de GP van Duitsland in Holzgerlingen de pits binnenrijdt om de reeks te vervolgen op een reservemotor. De F.I.M. grijpt in en zo moet Strijbos zijn gewonnen punten van die race weer inleveren. Pekka Vehkonen wordt zo wereldkampioen 125cc. De beste Belg dat jaar was Alain Lejeune met een zesde plaats in de eindstand.

MXoN

Het is in 1985 dat de Motocross des Nations, de Trophée des Nations en de Coupe des Nations worden samengevoegd tot één wedstrijd. Zo wint de landenwedstrijd nog aan belang en is het zonder discussie de belangrijkste race van het jaar. Die zou dat jaar plaatsvinden in Gaildorf, Duitsland. Er stond geen maat op de Amerikanen want zij wonnen afgetekend. Ron Lechien, Jeff Ward en David Bailey waren constant in de top vier terug te vinden en pakten met veel bravoure de Chamberlain Trophy mee naar de VS. De Nederlanders werden tweede voor de Duitsers.

De Belgische kampioenen van 1985

Inters 500cc             André Malherbe
Inters 250cc             Marc Velkeneers
Nationalen 500cc   Jimmy Munters
Nationalen 250cc   Jean-Luc Tasset
Nationalen 125cc    Peter Dirkx
Juniors 500cc         Guido Jacobs
Juniors 250cc         Patrick Debroux
Juniors 125cc          Marnicq Bervoets

Uw reacties

More MX Vintage news