Iconische crossmotoren: de Yamaha YZ400f

Iconische crossmotoren: de Yamaha YZ400f
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

In de winter van 1996/1997 ontwikkelde Yamaha een 4-takt motorcrosser die de dominantie van de tweetakt crossmotor serieus deed wankelen. De tweetakten namen sinds de jaren zestig de overhand en dat bleef zo tot aan de eeuwwisseling. Het idee om een logge en zware viertakt in te zetten leek gekkenwerk en haast ondenkbaar maar bij Yamaha zagen ze dat anders.

Yamaha kwam in het voorjaar van 1997 op de proppen met een revolutionaire machine waarmee ze aan wedstrijden zoals het wereldkampioenschap motorcross en het AMA Supercross-kampioenschap deelnamen. De YZM400F-fabrieksmachine van Andrea Bartolini won een race van de WK 500 cc tijdens de Italiaanse GP in april ’97 en in de VS won een maand later ene Doug Henry een AMA Supercross in Las Vegas. Deze twee overwinningen luidden het begin in van een nieuw tijdperk van 4-takt motorcrossers.

Het idee van Yamaha was revolutionair. Het bestond vooral uit de wil om de viertakten hoogtoerig te maken. Daardoor moest de aangedreven massa in de motor zo licht mogelijk worden gebouwd. De YZ400f bewees dat je het karakter van een viertaktmotor drastisch kon wijzigen door het gewicht en het aantal interne onderdelen tot een strikt minimum te beperken. In 1999 won Bartolini het WK 500cc met een viertakt Yamaha. Het was het startschot voor de grote ommezwaai in de motorcross.

Yamaha YZ400f specs (1998)

Engine type Liquid cooled 4-stroke, DOHC, 5-valve
Displacement 399 cc
Bore x stroke 92.0 x 60.1 mm
Compression ratio 12.5 : 1
Lubrication system Dry sump
Fuel System Carburettor (FCR39H)
Clutch type Wet, multiple disc
Ignition system C.D.I.
Starter system Kickstarter
Transmission system Constant mesh, 5 speed
Primary reduction ratio 2.952
Secundary reduction ratio 3.500
Final transmission Chain
Ratios gearbox 1st 1.929
Ratios gearbox 2nd 1.563
Ratios gearbox 3rd 1.278
Ratios gearbox 4th 1.091
Ratios gearbox 5th 0.952
Front suspension system Telescopic fork, USD
Front wheel travel 300 mm
Rear suspension system Swingarm (Link suspension)
Rear wheel travel 315 mm
Caster angle 27.8°
Trail 123 mm
Front brake Single disc, Ø 245 mm
Rear brake Single disc, Ø 220 mm
Front tyre 80/100-21 51M
Rear tyre 110/90-19 57M
Overall length 2,176 mm
Overall width 827 mm
Overall height 1,303 mm
Seat height 991 mm
Wheelbase 1,495 mm
Minimum ground clearance 373 mm
Service weight (incl. liquids) 115 kg
Fuel tank capacity (reserve) 8 L
Engine oil tank capacity 1.7 L

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Ook dit jaar geen Flutlicht motocross in Kleinhau

    Ook dit jaar geen Flutlicht motocross in Kleinhau

    Voor het tweede jaar op rij moet MSC Kleinhau de handdoek in de ring gooien en kunnen ze geen Flutlichtcross organiseren. Andermaal doet het vermaledijde virus de zo roemruchte vintage …
  • VIDEO: een CR250 van 1995 vergeleken met een CRF450R

    VIDEO: een CR250 van 1995 vergeleken met een CRF450R

    Crossmotoren zijn het voorwerp van een constante evolutie. In de geschiedenis zijn er drie mijlpalen met telkens een grote sprong in de gebruikte technieken. De eerste grote stap kwam er …
  • VIDEO: de oldtimercross in Bertem van 2018

    VIDEO: de oldtimercross in Bertem van 2018

    Het is 21 april 2018 en voor het eerst strijkt het BOTC-gezelschap neer in Bertem voor een wedstrijd tellende voor het BK oldtimercross. Het circuit ligt er hard en droog …
  • VIDEO: de GP 125cc van 1985 in Hoeselt

    VIDEO: de GP 125cc van 1985 in Hoeselt

    Het is 28 april 1985 en de weergoden hebben een slechte bui want de Demervallei in Hoeselt ligt er glad bij. Tussen de bomen van deze beemd droogt de Limburgse …
  • Waalse bond AMPL sluit aan bij FMWB

    Waalse bond AMPL sluit aan bij FMWB

    De raad van bestuur van AMPL heeft dinsdag besloten de federatie aan te sluiten bij de FMWB. De AMPL wordt een club die aangesloten is bij de Waalse vleugel van …