Iconische crossmotoren: de Yamaha YZ400f
In de winter van 1996/1997 ontwikkelde Yamaha een 4-takt motorcrosser die de dominantie van de tweetakt crossmotor serieus deed wankelen. De tweetakten namen sinds de jaren zestig de overhand en dat bleef zo tot aan de eeuwwisseling. Het idee om een logge en zware viertakt in te zetten leek gekkenwerk en haast ondenkbaar maar bij Yamaha zagen ze dat anders.
Yamaha kwam in het voorjaar van 1997 op de proppen met een revolutionaire machine waarmee ze aan wedstrijden zoals het wereldkampioenschap motorcross en het AMA Supercross-kampioenschap deelnamen. De YZM400F-fabrieksmachine van Andrea Bartolini won een race van de WK 500 cc tijdens de Italiaanse GP in april ’97 en in de VS won een maand later ene Doug Henry een AMA Supercross in Las Vegas. Deze twee overwinningen luidden het begin in van een nieuw tijdperk van 4-takt motorcrossers.
Het idee van Yamaha was revolutionair. Het bestond vooral uit de wil om de viertakten hoogtoerig te maken. Daardoor moest de aangedreven massa in de motor zo licht mogelijk worden gebouwd. De YZ400f bewees dat je het karakter van een viertaktmotor drastisch kon wijzigen door het gewicht en het aantal interne onderdelen tot een strikt minimum te beperken. In 1999 won Bartolini het WK 500cc met een viertakt Yamaha. Het was het startschot voor de grote ommezwaai in de motorcross.
Yamaha YZ400f specs (1998)
Engine type Liquid cooled 4-stroke, DOHC, 5-valve
Displacement 399 cc
Bore x stroke 92.0 x 60.1 mm
Compression ratio 12.5 : 1
Lubrication system Dry sump
Fuel System Carburettor (FCR39H)
Clutch type Wet, multiple disc
Ignition system C.D.I.
Starter system Kickstarter
Transmission system Constant mesh, 5 speed
Primary reduction ratio 2.952
Secundary reduction ratio 3.500
Final transmission Chain
Ratios gearbox 1st 1.929
Ratios gearbox 2nd 1.563
Ratios gearbox 3rd 1.278
Ratios gearbox 4th 1.091
Ratios gearbox 5th 0.952
Front suspension system Telescopic fork, USD
Front wheel travel 300 mm
Rear suspension system Swingarm (Link suspension)
Rear wheel travel 315 mm
Caster angle 27.8°
Trail 123 mm
Front brake Single disc, Ø 245 mm
Rear brake Single disc, Ø 220 mm
Front tyre 80/100-21 51M
Rear tyre 110/90-19 57M
Overall length 2,176 mm
Overall width 827 mm
Overall height 1,303 mm
Seat height 991 mm
Wheelbase 1,495 mm
Minimum ground clearance 373 mm
Service weight (incl. liquids) 115 kg
Fuel tank capacity (reserve) 8 L
Engine oil tank capacity 1.7 L
Uw reacties
More MX Vintage news
Open brief van Stefan Everts aan alle motorsportliefhebbers, bonden en de overheid
Recent haalde Joël Smets al een pijnpunt naar boven rond geluidshinder die de motorcross in een steeds slechter daglicht stelt en nu is het de beurt aan Stefan Everts om aan de …Ook in Nederland blijkt het te nat: VMCN Neerijnen afgelast
De weersomstandigheden zitten niet echt mee voor het uitvoeren van onze geliefde hobby. Ook de voorgenomen ingelaste wedstrijd van zaterdag 20 april aanstaande in Neerijnen bij de plaatselijke MCC moeten we helaas af …VIDEO: Het grote Marty Smith interview Episode 1
Op 27 april 2020 verongelukte motorcrosslegende Marty Smith samen met zijn vrouw Nancy tijdens een ritje door de duinen met een buggy. Twee weken eerder werd Smith geïnterviewd naar aanleiding …Het multifunctioneel karakter van de Dunlop Geomax AT82
Dunlop is altijd al een innovator geweest van banden voor motorcrossgebruik. De fonkelnieuwe Geomax AT82 is daar een mooi voorbeeld van want Dunlop verkoopt deze band als een multi-inzetbare band. …Oldtimercross Ranst 2 is afgelast
Komend weekend kregen we de kans om opnieuw in Ranst te crossen maar zoals iedereen kan zien blijft het weer ons parten spelen. Er is weer veel water gevallen en …