Iconische crossmotoren: De Yamaha YZ360 van 1974.

Iconische crossmotoren: De Yamaha YZ360 van 1974.
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

In  onze serie van iconische crossmachines belichtten we deze keer de Yamaha YZ360 uit 1974. Deze Yamaha is wellicht één van de meest begeerde crossmachines voor verzamelaars.

Het is nagenoeg een kloon van de fabrieksfietsen van het jaar voordien. Bovendien zijn er van deze crossmotor geen grote aantallen gebouwd waardoor de verzamelwaarde alleen maar is gestegen. De ingenieurs haalden hun kennis vooral van de YZ250 die het jaar voordien wereldkampioen werd met Hakan Andersson. Die fabrieks-Yamaha van de Zweed was de allereerste monoshock-crosser uit de geschiedenis maar de monoveer zou pas in 1975 verschijnen op de productiemodellen. Onze 360 uit 1974 was dus nog uitgerust met stereovering op de achterbrug.

Specifiek aan de Yam was de nylon strap over de benzinetank. De vorm van de tank was trouwens een klein kunstwerk met zijn speciale rondingen. Deze Yamaha was de beste crosser van het moment uit Japan maar uit Europa was er toen hevige concurrentie van de merken Bultaco, Husqvarna en Maico. De 360 bleef ook een topper in 1975 (dan met monoshock) maar een jaar later waren andere merken aan zet en verdween de Yam weer naar de achtergrond. Opmerkelijk was het feit dat de motor zeer betrouwbaar bleek ondanks dat hij zeer licht was gebouwd. Dit lage gewicht werd vooral bereikt door het gebruik van aluminium en vederlicht staal. De vorkpoten waren zo dun dat je echt niet zonder vorkbeschermers kon rijden. Steeninslagen zou de vorkbehuizing zodanig vervormen dat de vering bleef hangen.

Iedereen wou de crosser waarop de Nederlander Pierre Karsmakers furore maakte hier en in de USA. De YZ360 was in 1974 ook een peperdure crosser. Vergeleken met de andere merken was deze motor niet voor arme drommels. Wellicht heeft de hoge prijs er voor gezorgd dat de productie nooit hoge aantallen heeft bereikt. Het zal wellicht ook niet geholpen hebben dat de pers deze Yam alleen geschikt achtte voor toprijders. Wie er eentje in zijn garage heeft staan mag zich gelukkig prijzen: indien in perfecte staat is deze Japanner een pak duiten waard.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • VIDEO: Dave Thorpe over zijn Honda RC500 van 1986

    VIDEO: Dave Thorpe over zijn Honda RC500 van 1986

    Dave Thorpe sprak met onze collega’s van Motohead over de fabrieksmotoren van Team HRC. Midden de jaren ’80 waren deze Honda’s hun tijd ver vooruit. Thorpe kon met deze machines …
  • VIDEO: Vintage motocross animatiefilm uit Japan!

    VIDEO: Vintage motocross animatiefilm uit Japan!

    Deze video is niet alledaags en geeft een vintage motocrosswedstrijd weer op het circuit van Suzuka in Japan. De tekenfilm schetst de rivaliteit tussen twee motorcrossers. De animatie is erg …
  • WK-toppers halen herinneringen op over Hakan Carlqvist!

    WK-toppers halen herinneringen op over Hakan Carlqvist!

    De Zweed heeft in zijn loopbaan als motorcrosser heel wat harten gestolen. Zijn rijstijl was erg herkenbaar en die kon niet anders dan vergeleken worden met die van de onversaagde …
  • Tien vragen aan Marnicq Bervoets!

    Tien vragen aan Marnicq Bervoets!

    Heel wat GP-rijders werden al onderworpen aan onze tien vragen en dus moet ook Marnicq Bervoets voor de bijl. Bervoets schreef geschiedenis in het grote motorcrossboek door zijn topprestaties op …
  • CEMAR competitie nu ook met Super Evo’s!

    CEMAR competitie nu ook met Super Evo’s!

    De CEMAR wedstrijden zijn er al jaren in een Europees drieluik met Twinshocks en Evo’s. Ook is er voor de oudere motoren de Jeff Smith Trophy en de Ove Lundell …