Iconische crossmotoren: De Yamaha YZ360 van 1974.

Iconische crossmotoren: De Yamaha YZ360 van 1974.
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

In  onze serie van iconische crossmachines belichtten we deze keer de Yamaha YZ360 uit 1974. Deze Yamaha is wellicht één van de meest begeerde crossmachines voor verzamelaars.

Het is nagenoeg een kloon van de fabrieksfietsen van het jaar voordien. Bovendien zijn er van deze crossmotor geen grote aantallen gebouwd waardoor de verzamelwaarde alleen maar is gestegen. De ingenieurs haalden hun kennis vooral van de YZ250 die het jaar voordien wereldkampioen werd met Hakan Andersson. Die fabrieks-Yamaha van de Zweed was de allereerste monoshock-crosser uit de geschiedenis maar de monoveer zou pas in 1975 verschijnen op de productiemodellen. Onze 360 uit 1974 was dus nog uitgerust met stereovering op de achterbrug.

Specifiek aan de Yam was de nylon strap over de benzinetank. De vorm van de tank was trouwens een klein kunstwerk met zijn speciale rondingen. Deze Yamaha was de beste crosser van het moment uit Japan maar uit Europa was er toen hevige concurrentie van de merken Bultaco, Husqvarna en Maico. De 360 bleef ook een topper in 1975 (dan met monoshock) maar een jaar later waren andere merken aan zet en verdween de Yam weer naar de achtergrond. Opmerkelijk was het feit dat de motor zeer betrouwbaar bleek ondanks dat hij zeer licht was gebouwd. Dit lage gewicht werd vooral bereikt door het gebruik van aluminium en vederlicht staal. De vorkpoten waren zo dun dat je echt niet zonder vorkbeschermers kon rijden. Steeninslagen zou de vorkbehuizing zodanig vervormen dat de vering bleef hangen.

Iedereen wou de crosser waarop de Nederlander Pierre Karsmakers furore maakte hier en in de USA. De YZ360 was in 1974 ook een peperdure crosser. Vergeleken met de andere merken was deze motor niet voor arme drommels. Wellicht heeft de hoge prijs er voor gezorgd dat de productie nooit hoge aantallen heeft bereikt. Het zal wellicht ook niet geholpen hebben dat de pers deze Yam alleen geschikt achtte voor toprijders. Wie er eentje in zijn garage heeft staan mag zich gelukkig prijzen: indien in perfecte staat is deze Japanner een pak duiten waard.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Maak kennis met de gezichten achter ‘Save the MX-Tracks’ – met hun acties strijden zij voor het behoud van onze geliefde motorcross circuits. In dit exclusieve interview delen ze hun inspirerende …
  • Mark Faber sprak met Brad Lackey

    Mark Faber sprak met Brad Lackey

    De Amerikaanse motorcrosslegende Brad Lackey onthult zijn Europese avontuur en leven na zijn actieve racecarrière. Mark Faber vuurde een aantal vragen af op “Bad Brad”. De antwoorden kan je hieronder …
  • Een portret van Eric Hubin

    Een portret van Eric Hubin

    Vorige week zou hij zijn 41e verjaardag vieren… Een eerbetoon aan Eric Hubin, AMPL en FMB motorcrosser en enduro rijder uit België, geboren op 18 april 1983 in Luik. Eric …
  • Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    De motoclub MX Chrono de Loon Plage organiseert aanstaande zaterdag 27 april de “Dubreu Beach Race by Night”. Het is de eerste zandmotorcrosswedstrijd die ‘s nachts wordt gehouden! Voor de gelegenheid …
  • VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    Het is 7 augustus 1994 en Jacky Martens strijd voor de wereldtitel 500cc tegen de Zweed Marcus Hansson. Ook Joël Smets doet mee voor de titel en zit dat jaar …