Individuele motorreizen in Namibië.

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Foto: gravel-travel.de

Motorcrossers en endurorijders durven weleens andere paden bewandelen in de winter.  De redenen daarvoor zijn divers: Het gebrek aan goed weer in de lage landen, het onderhouden van het motorgevoel, extra in te lassen trainingen, het gebrek aan trainingsomlopen in België of gewoon een leuke vakantie zonder de motor te hoeven missen.  Belgen en Nederlanders kennen allemaal de Zuid-Europese faciliteiten om bij mooi weer toch te kunnen trainen met een cross- of enduromotor.  Of de mogelijkheid om in dezelfde regio aan enduro-tochten te doen met of zonder begeleiding.  Elders in de wereld worden zulke tochten ook aangeboden maar ze zijn niet allen even bekend.  Vandaar dat we deze keer de mogelijkheid beschrijven om aan Enduro te doen in een Afrikaans land.  Dit artikel gaat over het Duitse bedrijf Gravel Travel dat waanzinnig mooie Enduro-tochten aanbied in het Afrikaanse land Namibië.  Namibië ligt in het Zuiden van Afrika tussen Angola en Zuid-Afrika aan de Atlantische oceaan.  Het is een voormalige kolonie van Duitsland, vandaar dat er nogal wat Duitsers in Namibië wonen.  De hoofdstad is Windhoek.  Het klimaat is het omgekeerde dan dat van ons:  Als het hier zomer is dan is het ginder winter.  Het is een gematigd klimaat maar in de winter kunnen de nachten koud zijn, zeker in de woestijn.  Meer over Namibië vind je hier.

De oprichter van Gravel Travel is Ralf Moeglich, een ervaringsdeskundige in Motorcross, Enduro en de Rallyesport.  Ook was hij jarenlang dealer van Yamaha motoren.  Ralf nam deel aan diverse woestijnrallys voor hij zich definitief vestigde in Zuidelijk Afrika.  Moeglich heeft intussen veel ervaring opgedaan in Namibië en kent er intussen zowat elke weg.  In 1998 ging een grote droom in vervulling door de aanschaf van een eigen uitvalsbasis voor Gravel Travel: de Windhoek Mountain Lodge.  Intussen is de Lodge uitgerust met een moderne werkplaats om de 100 motorfietsen te kunnen onderhouden en dat is geen overbodige luxe.  De Lodge heeft 9 kamers met bad, een bar-restaurant met eigen keuken en een buitenzwembad.  De verworven eigendom heeft een oppervlakte van maar liefst 30Ha en is uitgerust met een eigen trainingspiste. Door de jaren heen heeft dit bedrijf een samenwerking verkregen met een aantal steengoede hotels die op de diverse  reisroutes liggen.  De tochten variëren van 250 tot 300 km per dag.  Vermits de tochten bij momenten aan de pittige kant zijn wordt er toch op gewezen dat enige ervaring met offroad rijden vereist is.  De motoren zijn veelal van Japanse makelij en vooral van het merk met de gekruiste stemvorken zoals de Yamaha XT 660 R, de XT 660 Z Ténéré en recent is er ook nog een lichtgewicht toegevoegd met de WR 250 R.  De dagtochten worden vooraf in een GPS (Garmin 60 CSX) geladen zodat de motorrijder in alle vrijheid kan genieten van het rijden zelf.

Foto: gravel-travel.de

Foto: gravel-travel.de

Wijk je per ongeluk van het pad af dan zie je dat uiteraard onmiddellijk aan je GPS die je vervolgens weer op de juiste weg zet.  Uiteraard hoort bij elke tocht een volgwagen die ingrijpt bij technische problemen.  Deze Toyota Landcruiser is uitgerust met een compressor, gereedschap, materiaal voor eerste hulp, drank voor mens en machine en een satelliettelefoon.  Uiteraard heeft de volgwagen een groot aantal slijtage-onderdelen aan boord.  De Yam’s zijn ultra betrouwbaar maar zeg nooit nooit. Een kleine valpartij kan al vlug wat schade veroorzaken aan essentiële delen zoals de remmen. De filosofie achter Gravel Travel is naar eigen zeggen puur motorrijden bij mooi weer door extreem mooie landschappen, het één zijn met de natuur, geen tijdsdruk, zonder lastige bagage, met droombestemmingen, geweldig goed eten en maximale veiligheid.  Gravel Travel biedt een aantal rondritten aan waarvan de Classic Tour de eerste was die een goed overzicht geeft van wat Namibië te bieden heeft.  Deze tocht is door de jaren heen verder ontwikkelt en dus een ……. euh …….. klassieker.  De tour duurt 15 dagen waarvan de eerste week het zuidelijk gedeelte van het land wordt aangedaan.  Vanaf je Swakopmund hebt bereikt gaat de tocht via de Atlantische kust naar het noordelijk gedeelte van Namibië.  Uiteraard biedt de organisatie intussen nog andere motortochten, doch deze zijn korter (12 dagen) maar pittiger.  Zo is er de “Good Hope Tour”, met de bekende “Garden Route, het Tsitsikama Nationalpark, de Cangoo Caves en de spectaculaire Swaartbergpass.  Of neem nu de Kaokoland Adventure Tour waarbij het aangewezen is om teamgeest, een goede conditie en een uitstekende motorbeheersing te hebben.  Je zal alle zeilen moeten bijzetten om één en ander tot een goed einde te brengen.  Kilometers lang rotsachtige bodem, stenen, mul zand en rivierbeddingen zullen je deel zijn.  Omdat deze Tour voor gevorderde “enduristen” bedoeld is wordt de Kaokoland Adventure Tour ook aangeboden als 4×4 Tour, voor terreinwagens dus.

Foto: gravel-travel.de

Foto: gravel-travel.de

Het zelfde principe wordt hier toegepast: Een 4×4 (Toyota Landcruiser) uitgerust met vooraf geprogrammeerde GPS om het zelfde traject af te leggen.

Intussen is Gravel Travel uitgegroeid tot een begrip in de wereld van avontuurlijke motorreizen en heeft een Belgische mede-eigenaar: Rudy Nelissen uit Borgloon.  Het spreekt vanzelf dat deze reizen niet goedkoop zijn, de nadruk ligt hier uiteraard op topkwaliteit op elk niveau.  Deze reizen worden regelmatig aangedaan door bekende motorcrosspiloten zoals drievoudig Nederlands kampioen Toon Karsmakers.  Alle info van deze ronduit fantastische enduro-trips door Namibië vind je op de site www.gravel-travel.de .  Mailen kan naar namibia@gravel-travel.de

Foto: gravel-travel.de

Foto: gravel-travel.de

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Maak kennis met de gezichten achter ‘Save the MX-Tracks’ – met hun acties strijden zij voor het behoud van onze geliefde motorcross circuits. In dit exclusieve interview delen ze hun inspirerende …
  • Mark Faber sprak met Brad Lackey

    Mark Faber sprak met Brad Lackey

    De Amerikaanse motorcrosslegende Brad Lackey onthult zijn Europese avontuur en leven na zijn actieve racecarrière. Mark Faber vuurde een aantal vragen af op “Bad Brad”. De antwoorden kan je hieronder …
  • Een portret van Eric Hubin

    Een portret van Eric Hubin

    Vorige week zou hij zijn 41e verjaardag vieren… Een eerbetoon aan Eric Hubin, AMPL en FMB motorcrosser en enduro rijder uit België, geboren op 18 april 1983 in Luik. Eric …
  • Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    De motoclub MX Chrono de Loon Plage organiseert aanstaande zaterdag 27 april de “Dubreu Beach Race by Night”. Het is de eerste zandmotorcrosswedstrijd die ‘s nachts wordt gehouden! Voor de gelegenheid …
  • VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    Het is 7 augustus 1994 en Jacky Martens strijd voor de wereldtitel 500cc tegen de Zweed Marcus Hansson. Ook Joël Smets doet mee voor de titel en zit dat jaar …