Jeremy Van Horebeek met Belgisch team naar VMXdN in Foxhill

Op 26 en 27 augustus wordt de tweede editie gereden van de VMXdN in Foxhill gereden. Vorig jaar trok B&I Vintage, het Belgisch team van Bart en Ilse Verelst, al het kanaal over om er deel te nemen en dit jaar doen ze dat met een team dat bestaat uit Jeremy Van Horebeek, Tom De Belder en Mike Vanderstraeten.
Ook dit jaar wordt er gestreden onder de vlag van B&I Vintage: Bart en Ilse nemen dus opnieuw de organisatie van de Belgische ploeg op zich. Al vier jaar hebben zij zich als een uit de hand gelopen hobby op het Vintage motorcrossen gestort, met inbegrip van het restaureren van motoren en de verkoop van onderdelen. Eén adres dus voor wie in de problemen komt!
Puur sportief mogen de ambities worden uitgesproken, want na de 7de plaats in het landenkampioenschap in 2022, is het gewoon de bedoeling om dit jaar beter te doen! Want de drie motoren waarmee zal gestreden worden zijn alle drie door Bart’s handen gegaan. Al blijft plezier natuurlijk de eerste insteek; zowel Jeremy als Mike en Tom gaan er wel hun kop voorleggen …
Tijd dan om de drie rijders even voor te stellen.
Iedereen kent natuurlijk Jeremy Van Horebeek, want zijn doorbraak kwam er in 2007 toen ie met Clément Desalle en Steve Ramon de laagste podiumplaats pakte in de Motorcross der Naties in Buds Creek (USA). Sindsdien was Jeremy er tot en met 2022 altijd bij op de MXON, uitgezonderd in 2011 toen in geblesseerd moest toekijken. In zijn topjaren in het WK werd hij derde in 2012 en vice-wereldkampioen in 2014. Met nummer 21, wordt hij onze man om in de gaten te houden!
Mike Vanderstraeten werd vorig jaar zo gebeten door de Vintage microbe dat hij er opnieuw wilde bij zijn. Een gemotiveerde deelnemer is er twee waard! Het begon voor Mike allemaal in 1996, toen ie zijn eerste cross reed op een Yamaha PW50. Vier jaar later werd ie BK bij de 60 cc categorie. Via de 125 cc en een rookie titel ging het in 2009 naar zijn wedstrijd in de MX2-klasse in Lommel. Later werd Mike een vaste waarde bij de VLM tot in 2019. Sinds vorig jaar rijdt ook hij rond op een Kawasaki KX500 en zal ie dit jaar ook deelnemen aan het Oldtimer kampioenschap in België in de kleuren van B&I Vintage op een Kawasaki KX 250 cat. Masters. Uitkijken dus naar nummer 20 in Foxhill en het BOTC.
En onze derde rijder is Tom De Belder – terug van weggeweest. 20 jaar lang gecrosst, maar de jongste jaren dus niet meer. Toch is Tom gemotiveerd om de conditie van vroeger weer te pakken te krijgen. Als je weet dat ie op alle grote circuits van Europa heeft rondgereden, dan kan dat talent – en die regelmatige top10 plaatsen – niet weg zijn. Tom, nummer 19, zal met de Kawasaki KX 250 rijden en ook voor de broodnodige punten zorgen.
Uw reacties
More MX Vintage news
Transborgaro 2023: Marc Velkeneers tweede na Broc Glover
Vorig weekend werd de 41ste editie van de Transborgaro gereden op een boogscheut van Turijn. Vier klassen kwamen er aan de start, de piloten uit de jaren ’70, ’80, ’90 …Techniek: Wat meet je met een Durometer?
Een durometer mag je rechtstreeks in verband brengen met de banden van je crossmotor. Het toestel, dat lijkt op een meetklok, doet niks anders dan de hardheid van rubber meten. …World Vets Motocross Farleigh Castle les 20 et 21 juillet 2024
Comme ce fut le cas cette année, l’événement “World Vets Motocross” de Farleigh Castle sera aussi au calendrier de la saison 2024. L’épreuve se déroulera les 20 et 21 juillet …VIDEO: Zo restaureer je een motorblok van een Suzuki RM250
Suzuki maakt al jaren geen tweetaktcrossers meer. Dat betekent dat hun succesvolle machines van destijds af en toe onderhevig zijn aan restauratie. De gele machines blijven hoe dan ook populair …Triss Sharp maart 1934 – 23 oktober 2023
De broers Bryan en Triss Sharp waren in de jaren 50 en 60 toon aangevende scramblers/motocrossers. Hun vader Triss Sharp senior was een gerespecteerd Speedway rijder bij het Crystal Palace …