Joël Robert wordt wereldkampioen met een Mercedes!

Joël Robert wordt wereldkampioen met een Mercedes!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het is 1969 en het wereldkampioenschap 250cc wordt in alle hevigheid uitgevochten tussen onze landgenoten Joël Robert en Sylvain Geboers. De enige die een beetje in het spoor van de kemphanen kan blijven is Suzuki-rijder Olle Pettersson. De Zweed heeft het echter niet onder de markt met een motor die in volle ontwikkeling is.

De laatste GP vindt dat jaar plaats in Yukki, een klein dorpje net buiten Leningrad. De GP van de USSR is op zondag 17 augustus maar twee dagen voordien reed Joël Robert nog een internationale race in het Franse Laguépie. De Belg moet na de wedstrijd in allerijl naar het vliegveld van Toulouse-Blagnac om zijn vliegtuig naar de USSR te halen en op tijd op de grand-prix verschijnen voor de zaterdagse trainingen.

Joël Robert en zijn “compagnon de route” Serge Schellens rijden naar de luchthaven maar moeten tot hun grote verbijstering vaststellen dat de vlucht naar Leningrad geannuleerd is. Schellens is de manager van Joël en regelt al jaren de praktische en financiële kant van de motorcrosser en voelt zich verantwoordelijk. Als er geen vliegtuig is zal er ook geen wereldtitel zijn en dus wordt er driftig gezocht naar oplossingen. De twee vrienden krijgen te horen dat het vliegtuig naar Leningrad zal opstijgen vanuit de luchthaven van Orly. Robert en zijn maatje twijfelen niet en springen in de Mercedes en rijden de ganse nacht om de 700 km te overbruggen tussen de twee luchthavens. Joël zit aan het stuur en duwt het gaspedaal stevig in. De Mercedes loopt gedurende lange periodes aan topsnelheid maar geeft gelukkig geen krimp.

Na een nachtje racen op de A62 en de A10 komen de twee aan op de luchthaven Orly nabij Parijs. De motorcrosser raakt tijdig op zijn vlucht die via Kopenhagen naar Leningrad verloopt. De situatie in het wereldkampioenschap 250cc was van die aard dat Robert minstens binnen de eerste vijf moest finishen om kampioen te worden. Sylvain Geboers moest dan beide reeksen winnen. Geboers moest dus al rekenen op pech voor Robert maar dat liep even anders. Het was net Geboers die in Leningrad met pech kreeg af te rekenen. De koppeling van de CZ begaf het in de tweede reeks waardoor Joël Robert zijn derde wereldtitel kon vieren. Vladimir Kavinov won de GP van de USSR. Robert werd in de eerste reeks vijfde en in de tweede reeks tweede. Enkele maanden nadien vloog de Waal naar Japan en tekende daar een contract met Suzuki.

Tekst: Danny Hermans

Foto: Gilbert De Geyter

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Maak kennis met de gezichten achter ‘Save the MX-Tracks’ – met hun acties strijden zij voor het behoud van onze geliefde motorcross circuits. In dit exclusieve interview delen ze hun inspirerende …
  • Mark Faber sprak met Brad Lackey

    Mark Faber sprak met Brad Lackey

    De Amerikaanse motorcrosslegende Brad Lackey onthult zijn Europese avontuur en leven na zijn actieve racecarrière. Mark Faber vuurde een aantal vragen af op “Bad Brad”. De antwoorden kan je hieronder …
  • Een portret van Eric Hubin

    Een portret van Eric Hubin

    Vorige week zou hij zijn 41e verjaardag vieren… Een eerbetoon aan Eric Hubin, AMPL en FMB motorcrosser en enduro rijder uit België, geboren op 18 april 1983 in Luik. Eric …
  • Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    De motoclub MX Chrono de Loon Plage organiseert aanstaande zaterdag 27 april de “Dubreu Beach Race by Night”. Het is de eerste zandmotorcrosswedstrijd die ‘s nachts wordt gehouden! Voor de gelegenheid …
  • VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    Het is 7 augustus 1994 en Jacky Martens strijd voor de wereldtitel 500cc tegen de Zweed Marcus Hansson. Ook Joël Smets doet mee voor de titel en zit dat jaar …