Joël Roelants over vergunningperikelen HondaPark

Joël Roelants over vergunningperikelen HondaPark
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Enkele dagen geleden kwam het droevige nieuws dat de Raad Van State de vergunning van het motorcrosscircuit HondaPark in Olmen heeft ingetrokken. De motorsportwereld reageerde furieus en emotioneel over deze onbegrijpelijke beslissing. Ook Joël Roelants liet op Instagram zijn gedachten de vrije loop.

De beslissing om een permanent circuit zoals dat van Olmen te sluiten zou ook wel eens gevolgen kunnen hebben voor de twee andere omlopen in Genk en Lille. Het is koffiedik kijken of de motorcross nog een toekomst heeft in België en daarom publiceren we graag de heldere kijk van Joël Roelants.

Joël Roelants: “IK ZAL NIET OPGEVEN, NOOIT. De sport die mijn leven en dat van allerlei mensen een doel gaf en nog steeds geeft. De sport die mijn werk werd en nog steeds doet voor duizenden mensen direct of indirect. De sport die de laatste tien jaar een stuk schoner, strenger en stiller is geworden. Het racen met motoren/auto’s gaat hand in hand met de ontwikkeling van snellere, kleinere, lichtere, schonere en duurzamere motoren. Zonder de racerij zouden we niet eens in de buurt komen van waar we nu staan als het gaat om energie-efficiëntie.

Jammer genoeg kost het honderden kilometers afleggen om op open circuits te rijden meer brandstof dan de paar liter die we tijdens het oefenen zelf verbruiken. Het is niet langer een kwestie van alles veranderen aan onze sport (het heeft nog steeds veranderingen nodig, begrijp me niet verkeerd), maar het is een mentaliteit geworden bij sommige mensen dat we “criminelen” zijn.

Een van de redenen waarom ik elke dag opsta en hard train is om mijn lichaam voor te bereiden om af en toe eens te gaan rijden op een relatief veilige manier. Ze kunnen onze sport in België ruïneren maar ik zal blijven rijden, zelfs als dat betekent dat ik erg ver moet rijden om te kunnen trainen. Geef onze sport alstublieft een kans en geef perspectief aan veel van de betrokkenen. Begin met het redden van de baan in Olmen (HondaPark) die er al vele jaren ligt en alleen maar stiller is geworden dus als het al die jaren mogelijk was, dan is het dat nu nog steeds.

Bedankt voor het lezen en delen,

Joel Roelants

IK ZAL NIET STOPPEN, NOOIT.”

Foto: FB Stefan Everts

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Maak kennis met de gezichten achter ‘Save the MX-Tracks’ – met hun acties strijden zij voor het behoud van onze geliefde motorcross circuits. In dit exclusieve interview delen ze hun inspirerende …
  • Mark Faber sprak met Brad Lackey

    Mark Faber sprak met Brad Lackey

    De Amerikaanse motorcrosslegende Brad Lackey onthult zijn Europese avontuur en leven na zijn actieve racecarrière. Mark Faber vuurde een aantal vragen af op “Bad Brad”. De antwoorden kan je hieronder …
  • Een portret van Eric Hubin

    Een portret van Eric Hubin

    Vorige week zou hij zijn 41e verjaardag vieren… Een eerbetoon aan Eric Hubin, AMPL en FMB motorcrosser en enduro rijder uit België, geboren op 18 april 1983 in Luik. Eric …
  • Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    De motoclub MX Chrono de Loon Plage organiseert aanstaande zaterdag 27 april de “Dubreu Beach Race by Night”. Het is de eerste zandmotorcrosswedstrijd die ‘s nachts wordt gehouden! Voor de gelegenheid …
  • VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    Het is 7 augustus 1994 en Jacky Martens strijd voor de wereldtitel 500cc tegen de Zweed Marcus Hansson. Ook Joël Smets doet mee voor de titel en zit dat jaar …