Michelin Tracker: Wij deden de test op een BSA B50!

Michelin Tracker: Wij deden de test op een BSA B50!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De Franse bandenfabrikant Michelin is al decennia lang thuis in de motorcross en heeft haar sporen verdiend in deze sport. De nieuweling is door hen aangekondigd als een alleskunner voor motorcross en enduro met homologatie voor op de weg. Wij kregen een setje ter beschikking gesteld en onderwierpen de sloffen aan een grondige test.

De reden voor deze test was erg simpel: Nergens anders is een band die op alle soorten ondergrond presteert zo belangrijk dan in de vintage motorcross. Deze populaire tak van de sport heeft geen boodschap aan dure en tijdrovende bandenwissels aangepast aan de noden van het circuit. Vintage motorcrossers willen zich kunnen uitleven op hun oude motor zonder al te veel beslommeringen voor en na de wedstrijd. De Michelin Tracker was dus een perfecte band om aan een test te onderwerpen.

De BSA-beul!

Wij lieten de banden monteren op de motor van Marco Martens, regerend Belgisch kampioen Pré 73 oldtimercross. De bijnaam van Marco is geeneens gestolen want de BSA-beul weet als geen ander alles uit zijn machine te halen. Hij zoekt altijd de grenzen op van mens en machine en dus was hij de geschikte piloot om deze banden over een motorcrossbaan te jagen. Hij nam dan ook deel aan drie wedstrijden voor het BK Oldtimercross op deze rubbers. We kozen voor de zandomloop in Retie, de betonharde baan in Warsage en de meer gematigde ondergrond van ’t Fort van Koningshooikt.

Marco Martens van ons eigen OVI Vintage motocross Team.

De zandbak

In Retie was het verdict erg positief. De BSA liep perfect daar waar hij de motor wou hebben. Er was veel grip in de bochten, de voorband gaf dan ook veel vertrouwen in zowel het trage als het snelle bochtenwerk. Ook in de tweede reeks bleek de Tracker perfect zijn werk te doen ondanks de al wat diepere sporen die er kwamen na de vele reeksen. De starts in beide reeksen verliepen ook prima. Er was veel grip voorhanden zonder overbodige wheelspin. De noppen van de achterband zijn lichtjes afgerond in de hoeken om brute reacties af te vlakken.

Warsage

De week nadien trok de karavaan naar Warsage voor een heel ander soort circuit. De hittegolf beukte ongenadig op ons in en met de harde kalkachtige ondergrond van de regio was het een hele uitdaging voor de organisatoren om het circuit stofvrij te houden. Dat lukte perfect. De twee Trackers van Marco trokken onze volle aandacht want hoe zouden ze het doen op deze harde baan? Tijdens de trainingen verliep alles naar wens. Ook in beide reeksen kon hij de BSA naar een podiumplek sturen. De banden deden het prima maar toch leek de voorkant van de motor af en toe een eigen willetje te hebben. In de snelle bochten van Warsage ging de Michelin soms andere oorden opzoeken. Dit deed hij echter met een kleine waarschuwing vooraf waardoor de band toch vertrouwen kweekt. Daardoor kwam het nooit tot een valpartij. Wellicht is de samenstelling van het rubber te zacht voor dit soort van werk. Toegegeven, weinig piloten durven zulke hoge bochtensnelheden aan.

Het lichtjes legendarische Fort van Koningshooikt was de derde locatie die we aandeden met deze banden. Het circuit heeft een erg aparte lay-out met zanderige en ook hier daar wat hardere delen. De vele langzame bochten bevielen de Trackers prima. Geen klachten wat dat betreft. Het bewijst dat de Michelins goed uit de voeten kunnen op zulke omlopen.

Het verdict

Michelin heeft de Tracker gemaakt voor een bredere doelgroep. De band is er voor de amateur die flink uit de voeten kan met een crossmotor. Hij is er ook voor de mannen die graag een paadje off-road rijden met hun enduromachine. De band doet alles wat de amateur nodig heeft voor een veilige rit en hij mag ook op de weg. Vergeet niet dat u niet teveel van de banden vergt op straat want daarvoor is de rubber te zacht. De Tracker heeft niks extreems, je zal hem dan ook niet vinden om de velg van een MXGP-rijder. Michelin maakte met deze band een toffe en betaalbare alleskunner. Rij je voor de titel en ga je op de limiet in harde snelle bochten? Dan kies je best voor een meer geschikte noppenband uit het gamma van de fabrikant. De Tracker is ook verkrijgbaar in 18 inch maten en dat is niet onbelangrijk voor rijders met oudere motoren. De banden kunnen ook worden uitgerust met de gekende Bib Mousse.

 

Related Post

Uw reacties