Motorveilingen: Zo werkt het!

Motorveilingen: Zo werkt het!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Net als bij de vierwielers zijn motoren steeds meer het voorwerp van beleggingen. Uw zuur verdiende centen op een spaarboekje zetten brengt al jaren niks op. Reken je de inflatie erbij dan kost het zelfs geld. Dure auto’s werden al langer gebruikt als belegging en de afgelopen vijftien jaar zijn daar ook motorfietsen bijgekomen. De aanleiding tot dit artikel is de nakende veiling van een collectie offroadmotoren tijdens de Stafford Classic Bike Show op 27 en 28 april. 

Motoren verzamelen brengt niet altijd iets op. Regel nummer één is dat een motorfiets waarvan er massaal veel van gemaakt zijn niks opbrengt. Veilinghuizen gaan daarom op zoek naar unieke exemplaren, zo origineel mogelijk en waarvan de herkomst bepaald kan worden. Veilinghuis Bonhams veilt naast kunstobjecten ook motorfietsen. Dit beroemde Engelse veilinghuis is zowat de enige van de klassieke namen uit de kunstwereld met een aparte divisie voor motorfietsen. Deze afdeling wordt geleid door Ben Walker. 

Het gros van de duurste motoren ooit werd via Bonhams verhandeld. In 2011 verkochten Walker en zijn collega’s ongeveer 1.300 motoren wereldwijd. Daarvoor worden een achttal grote openbare verkopen georganiseerd. Elke veiling heeft zo zijn eigen karakter. De International Classic Motorcycle Show in Stafford is waarschijnlijk de grootste jaarlijkse verkoop voor klassieke motorfietsen in Europa. Een vaste afspraak voor topverzamelaars -vandaar de topprijzen- en liefhebbers van vooral vooroorlogse klassiekers. De tweede veiling in Stafford, in oktober, biedt een meer divers aanbod waar je naast de Britse klassiekers ook Japanse en Italiaanse motoren uit de jaren ‘50, ‘60, ‘70, en ’80 op de kop kan tikken.

Veilinghuizen en handelaars in klassieke motoren hebben mooie jaren achter de rug. Van 2006 tot en met 2009 bleven de prijzen jaar na jaar stijgen. Als het gaat om de crème de la crème van  collectiestukken gelden trouwens heel andere criteria. Historische relevantie is dan een doorslaggevende factor. Ron Christenson van MidAmerica Auctions uit Minnesota weet waarover hij spreekt. In 2008 verkocht hij de duurste motor aller tijden: een unieke Cyclone Boardtracker uit 1915. De prijs: 551.200 dollar.

Cyclone Board Track uit 1915. Foto: Hemmings Motor News

Veilinghuizen nemen doorgaans een ruime marge op de verkoopsprijs. Die schommelt rond de 30%.  Dat is ruim boven de marge die handelaars in klassieke motoren normaal hanteren. Bij Bonhams werkt het als volgt. Vooraf wordt met de verkoper zowel een geschatte prijs, een indicatie voor de minimale en maximale waarde en een reserveprijs overeengekomen. De prijsvork wordt afgedrukt in de catalogus.
Als potentiële koper weet je dat een motor weg zou kunnen voor die laagst opgegeven prijs. Soms is het wat meer, soms iets minder. Om de motor te
beschermen is er die reserveprijs, die wordt nooit bekendgemaakt omdat Bonhams nooit verkoopt onder de reserveprijs. Hoe goed je de markt ook kent er zijn altijd verrassingen. Sleepers noemen we die in het Engels. Motorfietsen die 2, 3, 4 keer meer opbrengen dan op voorhand geschat.

1925 COVENTRY-EAGLE 981CC FLYING-8

De eerstvolgende veiling die jullie zeker gaat interesseren is die van de “Sant Hilari collection”. Op de Stafford Classic Bike Show op 27 en 28 april gaan er een pak vintage offroadmotoren onder de hamer. Je kan het artikel hier nog eens nalezen. Uiteraard houden wij je op de hoogte van zodra de volledige collectie gekend is.

1. Wees niet te haastig

Liefhebbers van Klassieke motorfietsen, en dan vooral beginnende verzamelaars maken vaak de fout te
denken dat een klassieker in de aanbieding een
once in a lifetime opportunity is. En kopen dus overhaast en/of betalen te veel. Door niet al te snel in actie te schieten zul je echter ervaren dat de felbegeerde klassieker een beetje is zoals een tram: wanneer hij komt weet je niet, maar hij passeert. Meer dan één keer.

2. Koop goed materiaal

Tenzij je bruggepensioneerd bent én beschikt over gouden handjes en de juiste adressen om tegen betaalbare prijzen aan onderdelen te geraken verdient het aanbeveling om motorfietsen ‘met een beetje werk aan’ te laten voor wat ze zijn. Zelfs simpele ingrepen als wat spuitwerk, opnieuw verchromen of zoeken naar originele uitlaten happen vaak grote sommen weg waardoor de aankoopprijs plus het
‘beetje werk’ vaak een eindtotaal oplevert dat de marktwaarde ruimschots overstijgt. Koop liever een originele of piekfijn gerestaureerde fiets in rijklare staat en betaal wat meer. Scheelt een hoop centen, zorgen én rijplezier.

3. Stouw de garage niet vol

Klassiekermania is een raar beestje. Maar wie zijn garage vol heeft staan komt alras tot de conclusie dat de boeddhistische wijsheid ‘Alles wat je hebt, brengt zorgen met zich mee’ veel wijsheid bevat. Als je dan toch meerdere motoren wil, selecteer dan zorgvuldig wat wel en niet op het verlanglijstje staat en sla niet aan het verzamelen onder het thema ‘tweetakt uit de jaren ‘70’ of ‘Honda viercilinders’. Elke motor dient immers bereden en onderhouden te worden om kwaliteits- en waardeverlies te vermijden. En waarom het niet zo doen: koop een klassieker, gebruik ‘m een jaar en wissel ‘m het jaar daarna in voor iets nieuws. Motorrijden zonder afschrijving, en met wat geluk zijn zelfs de benzinekosten terugbetaald door
de waardestijging. Als je goed inkoopt, tenminste. 

4. Is de lucht in de banden origineel?

‘Originele staat’ is een fel begeerd criterium bij klassiekers. Dat gaat dan over lakwerk (niet herspoten) over originele uitlaten, stuur, overeenstemmende nummers van frame en motorblok enzovoort. Er is echter geen enkele reden waarom een goed gerestaureerd exemplaar minder plezier zou verschaffen dan een 100% origineel exemplaar. Vaak scheelt het nogal wat in prijs ook. Zolang de geest van het
oorspronkelijke model intact blijft is er niet zoveel aan de hand. Tenzij u klassieke motoren als een belegging beschouwt die een zeker rendement moet halen. Maar daarvoor dient een motorfiets eigenlijk niet. Het échte rendement ligt in tijd vrijmaken om er actief dingen mee te gaan doen. Een reis bijvoorbeeld, of een regelmatigheidsrit dan wel een echte endurance wedstrijd voor klassiekers. Levert gegarandeerd straffe verhalen op. 

Tekst: Tom Jacobs en Danny Hermans

Uw reacties