Paris-Dakar: De Yamaha XT500 en zijn pioniersrol in de woestijn! Slot

Paris-Dakar: De Yamaha XT500 en zijn pioniersrol in de woestijn! Slot
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Vorige week kon je lezen hoe Yamaha en de Franse importeur Sonauto halsstarrig achter een nieuwe overwinning joegen in de woestijnrally Paris-Dakar. Het was een ongenadig harde strijd met Japanse en Duitse concurrenten om eindelijk weer op het podium te staan aan het bekende Lac Rose in Dakar. 

Na heel wat ereplaatsen was het hoog tijd om weer met het succes aan te knopen in de zwaarste rally ter wereld. In 1991 bracht het merk met de gekruiste stemvorken niet minder dan acht rijders in stelling om deel te nemen aan de Dakar rally. Dat zouden ze doen aan boord van de YZE750T Super Ténéré (introfoto). Dat jaar werd dan ook een groot succes voor de blauwe garde. Yamaha wist de drie eerste plaatsen te bemachtigen met de Super Ténéré. De winnaar was Stephane Peterhansel die tien jaar na datum het merk weer aan de top kon brengen.

Peterhansel over deze glorieuze overwinning: “Ik herinner mij het moment dat ik op het podium stond om de eindoverwinning te vieren. Jean-Claude Olivier pakte mijn hand vast en moest huilen van geluk. Het was wellicht het mooiste moment van mijn carrière, het was een erg emotioneel moment. Sinds ik ingelijfd werd door Yamaha was hij het die me altijd steunde en in me geloofde. Na vier jaren bij Yamaha lukte het eindelijk. Olivier en ik hadden een soort van vader-zoon relatie. Hij was erg goed voor mij.”

Stephane Peterhansel

In 1994 wijzigden de regels en werden fabrieksteams niet meer toegelaten. Olivier lag daar niet wakker van en liet door Sonauto 30 motoren klaarstomen zodat privérijders konden deelnemen aan de Dakar. Het jaar nadien werd de regel weer geschrapt en nam Peterhansel weer deel aan de rally. Hij won afgetekend aan boord van de XTZ850R. Ook in 1996 won Yamaha maar dan met Edi Orioli. In 1997 en 1998 was het weer de beurt aan Peterhansel om Yamaha de overwinning te schenken. Uiteindelijk kon de Fransman zes maal de legendarische woestijnrally winnen aan boord van een motorfiets. Ook bij de vierwielers won hij drie maal.

Na de overwinning in 1998 was het koninkrijk uit voor Yamaha. In 1999 en 2000 kon BMW tweemaal de race winnen en dan was het aan de Oostenrijkse offroadspecialist KTM om de fakkel over te nemen. Sinds 2001 kon KTM de wedstrijd onafgebroken winnen. Ondanks de pogingen van Honda en Yamaha en een aantal andere merken konden ze niet verhinderen dat de Oostenrijkers een ongeziene reeks overwinningen konden behalen. Ook toen de rally in 2009 verkaste naar Zuid-Amerika was er geen houden aan.

Door de successen van KTM is Yamaha niet langer de recordhouder van het aantal overwinningen maar de strijd gaat nog steeds door. Dit jaar zijn Adrien Van Beveren, Franco Caimi, Xavier de Soultrait, Rodney Faggotter en Anthony Boursaud de mannen die voor Yamaha naar Chili trekken. Het merk is zijn roots in de woestijn niet vergeten en blijft met een nooit geziene verbetenheid vechten voor een volgende overwinning. De XT500 blijft de voorvader van de Yamaha’s die in 2019 door de Chileense woestijn klieven. Bij het ter perse gaan van dit bericht stond Adrien Van Beveren op een keurige zevende plaats op 10 minuten van leider Joan Barreda. U kan de Dakar rally elke dag volgen bij onze collega’s van mxmag.be.

The earlybird XT500 van de eerste Dakars

 

De 2019 versie van de Dakar Yamaha.

Tekst: Danny Hermans

Foto’s: Yamaha Global

Uw reacties