De beroemdste benzinetank uit de motorcross-geschiedenis!

De beroemdste benzinetank uit de motorcross-geschiedenis!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het is 1973 en de laatste Grand Prix 500cc is in het Nederlandse Sint-Anthonis.  De Duitser Willy Bauer was leider in de tussenstand voor het wereldkampioenschap. Onze landgenoot moest vol aan de bak om de situatie om te buigen in zijn voordeel. 

Roger De Coster:Bauer had niet zo een grote voorsprong in het WK en mijn Suzuki liep lekker tegen het einde van het seizoen. Ook wist ik dat ik hem kon kloppen in het zand. Tijdens de tijdtrainingen op zaterdag nam mijn Japanse mecanicien de beslissing om het verbruik te controleren en kwam tot de dramatische conclusie dat de benzinetanks die we bij hadden niet voldoende inhoud hadden om de volle 40 minuten + 2 ronden uit te maken.

In het zand is er meer power nodig en dat zou extra benzine verbruiken. Mijn mecanicien barstte letterlijk in tranen uit toen hij vaststelde dat ik 3 ronden voor het einde zonder brandstof zou vallen. In de buurt van Sint-Anthonis was geen enkele werkplaats die dit euvel zou kunnen oplossen dus besloot ik om ingenieur Lucien Tilkens te bellen in België. Tilkens zei dat ik de tank naar België moest brengen en dan zou hij ze onmiddellijk groter maken in zijn werkplaats.  Lucien was het type mens dat een ganse nacht kon opblijven om iemand verder te helpen.

Ik ben in de wagen gesprongen en reed twee uur en half naar Lucien om de benzinetank aan te passen.  Hij deed de tank open zoals een sardienendoosje en bracht aan de bovenkant extra inhoud aan. Er kon nu anderhalve liter benzine extra in waardoor ik de reeks makkelijk zou kunnen uitrijden. Daarna reed ik weer terug naar Nederland in het holst van de nacht. Veel heb ik niet geslapen maar ik wist dat ik de wedstrijd moest winnen en had voldoende vertrouwen dat ik dat kon in het zand van Sint-Anthonis.  De dag erna tijdens de race verliep alles naar wens en werd ik voor de derde keer wereldkampioen.

Bron: Legendary Motocross Bikes/Terry Good

Tekst: Terry Good/Danny Hermans

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Save The MX-Tracks – In Depth Interview

    Maak kennis met de gezichten achter ‘Save the MX-Tracks’ – met hun acties strijden zij voor het behoud van onze geliefde motorcross circuits. In dit exclusieve interview delen ze hun inspirerende …
  • Mark Faber sprak met Brad Lackey

    Mark Faber sprak met Brad Lackey

    De Amerikaanse motorcrosslegende Brad Lackey onthult zijn Europese avontuur en leven na zijn actieve racecarrière. Mark Faber vuurde een aantal vragen af op “Bad Brad”. De antwoorden kan je hieronder …
  • Een portret van Eric Hubin

    Een portret van Eric Hubin

    Vorige week zou hij zijn 41e verjaardag vieren… Een eerbetoon aan Eric Hubin, AMPL en FMB motorcrosser en enduro rijder uit België, geboren op 18 april 1983 in Luik. Eric …
  • Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    Beach Race by Night op Loon Plage met oldtimers

    De motoclub MX Chrono de Loon Plage organiseert aanstaande zaterdag 27 april de “Dubreu Beach Race by Night”. Het is de eerste zandmotorcrosswedstrijd die ‘s nachts wordt gehouden! Voor de gelegenheid …
  • VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    VIDEO: Marcus Hansson wint op de Citadel van Namen

    Het is 7 augustus 1994 en Jacky Martens strijd voor de wereldtitel 500cc tegen de Zweed Marcus Hansson. Ook Joël Smets doet mee voor de titel en zit dat jaar …