Sebastien Tortelli over zijn deelname aan de Farleigh Castle World Vets

Sebastien Tortelli over zijn deelname aan de Farleigh Castle World Vets
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Op 20 en 21 juli worden de Farleigh Castle World Vets gereden. Verwar deze wedstrijd niet met de gekende landenwedstrijd op dezelfde plek in september. De Farleigh Castle World Vets in juli wordt gereden met moderne motoren. Een van de oud-strijders die zal deelnemen is niemand minder dan tweevoudig wereldkampioen Sebastien Tortelli. De Fransman zal er deelnemen op een elektrische Stark Varg en dit tussen de reguliere verbrandingsmotoren. 

Sebastien Tortelli is een naam die welbekend is bij de meeste mensen die betrokken zijn bij onze mooie motorcross sport. Hij werd twee keer wereldkampioen motorcross in 1996 en 1998, één keer in de 125cc-klasse door Paul Malin te verslaan en één keer in de 250-klasse door Stefan Everts te verslaan.

Tortelli nam deel aan de wereldkampioenschappen motorcross van 1994 tot 1998 en aan de AMA motorcrosskampioenschappen van 1999 tot 2005. Hij keerde terug naar Europa om in 2006 deel te nemen aan het FIM wereldkampioenschap motorcross voor zijn laatste seizoen als professioneel motorcrosser. Tortelli staat bekend om het winnen van twee FIM wereldkampioenschappen motorcross. Hij was een van de weinige deelnemers die zowel Stefan Everts als Ricky Carmichael in hun beste jaren kon verslaan.

Tortelli won het wereldkampioenschap 125cc motorcross in 1996 op dominante wijze door 11 van de 12 Grand Prix-races te winnen en werd toen de jongste wereldkampioen motorcross ooit. Hij promoveerde naar het 250cc-wereldkampioenschap in het seizoen 1997 en won twee Grand Prix-races om het seizoen af te sluiten als vierde in het kampioenschap.

Tortelli nam deel aan zijn eerste Amerikaanse motorcrosswedstrijd tijdens de openingsronde van het AMA Supercross-seizoen 1998 in het Los Angeles Coliseum als een relatief onbekende deelnemer voor Amerikaanse toeschouwers. In een van de grootste verrassingen in de geschiedenis van de AMA Supercross won Tortelli de wedstrijd in modderige omstandigheden tegen AMA-toppers als Jeremy McGrath en Jeff Emig. De overwinning betekende de enige supercrossoverwinning uit Tortelli’s carrière.

Tortelli tekende een contract bij KTM om in 2006 deel te nemen aan de MX1-klasse voor 450cc-motoren. Hij had een contractclausule die hem een terugkeer naar de AMA-serie garandeerde als hij de FIM MX1-titel zou winnen. Hij toonde verrassende snelheid tijdens de openingsronde in België toen hij manche-overwinningen uitwisselde met Everts. Tijdens de derde ronde van het kampioenschap ontwrichtte hij echter zijn heup tijdens de Portugese Grand Prix en moest hij stoppen met het Grand Prix-seizoen 2006. In december 2006 kondigde hij op 28-jarige leeftijd zijn pensioen aan uit de professionele motorcross.

Nu, op 45-jarige leeftijd, heeft Tortelli een sterke band opgebouwd met het ontwikkelingsprogramma van Stark Future en helpt hij de Stark-rijders voor te bereiden op de competitie. In een onderneming die de toekomst van onze sport creëert, heeft Tortelli besloten om uit zijn pensioen te komen en zal hij op 20 en 21 juli deelnemen aan het World Vets Motocross evenement op Farleigh Castle.

Heb je nog geracet sinds je pensioen?

Tortelli: Niet echt. Ik heb aan Loretta Lynn meegedaan nadat ik met pensioen ging, omdat een aantal van de jongens die ik in Amerika trainde nadat ik met pensioen ging, aan die wedstrijd meededen en ze motiveerden me om mee te doen. Ik heb wat kleinere races voor Stark gedaan, niets serieus, gewoon hier en daar wat evenementen.

 

Ik heb je introductievideo gezien, erg grappig, maar neem je als voormalig wereldkampioen deze terugkeer naar het racen in Engeland serieus of is het gewoon voor de lol?

Tortelli: Ik race alleen voor de lol. Als je op een bepaalde leeftijd komt, weet je dat je niet jong meer bent, zeker de volgende dag als je pijn hebt. Ik zou zeggen dat ik het afgelopen jaar of de afgelopen twee jaar veel heb gereden om de Stark te ontwikkelen, maar sinds we vorig jaar zijn begonnen met racen, heb ik niet zoveel tijd meer. Ik rijd af en toe om richting te geven aan de ontwikkeling, maar ik richt me voornamelijk op de racekant van Stark.

Ik weet nog dat ik een interview deed met Jack (Brunell) nadat hij de Arenacross-titel had gewonnen op de Stark en dat het in Amerika werd uitgevoerd. Davey Coombs van RacerX vertelde me dat iedereen in de industrie in Amerika dat interview had gelezen. De Stark heeft voor een enorme belangstelling gezorgd en ik neem aan dat de race op Farleigh in juli ook voor veel belangstelling in de Britse media en industrie zal zorgen?

Tortelli: Nou, waarschijnlijk de maand ervoor en dan heb ik wat tijd op de motor om me voor te bereiden. Het mooie van de Stark is dat hij heel makkelijk te berijden is en ik word er minder moe van, dus ik weet dat ik niet in topvorm hoef te zijn om plezier te hebben. Een paar van de jongens die dat evenement rijden, hebben me gemotiveerd om te gaan racen. Ik wil gaan, een leuke tijd hebben met wat oude vrienden. Vandaag doe ik het meer voor mijn plezier.

Wat me opviel toen ik de foto’s van Stark kreeg, was dat je er hetzelfde uitzag als toen je op de Honda of Kawasaki reed. Je stijl ziet er hetzelfde uit, de blik in je ogen is hetzelfde. Voel je je comfortabeler op de elektrische motor dan op je racemotoren?

Tortelli: Ik voel me supercomfortabel op de Stark. Ik ben een oude man die al vele jaren racet, dus ik gebruik de voetrem van de Stark, dat is mijn natuurlijke beweging, maar ik rijd wel met de handrem als ik trail rijd, maar ik denk dat je rijstijl, je rijstijl is, of je nu snel gaat of niet. Van de buitenkant lijkt het op toen ik racete, maar dat is het niet. Het is net als fietsen. Mijn lichaam is in goede vorm en de blessures die ik heb opgelopen hebben me niet al te veel pijn gedaan en ik ben nog steeds sterk en heb er niet al te veel last van. Paardrijden is goed om de ochtendpijn weg te werken en het is een goed medicijn.

Weet je tegen wie je racet in jouw leeftijdsgroep, Jeff Emig misschien, Rob Herring, Mike Brown of Billy Mackenzie?

Tortelli: Ik heb geen idee. Ik ben 45, maar de jongens hebben me niet verteld in welke leeftijdscategorie ik zit, ze zeiden gewoon kom hier en laten we plezier maken. (Seb rijdt in de 40-groep met Mackenzie (die 40 is), terwijl Dobb, Herring, Brown en Emig in de 50-groep rijden).

Je ziet er nog steeds goed uit en je bent niet veel veranderd ten opzichte van je dagen in het wielrennen. Deze veteranenraces, de Stark die racet met verbrandingsmotoren, ik weet dat veel van de jongens in de Arenacross zeiden dat ze de Stark-motor niet konden horen en dat het ze een beetje afschrikte. Motorcross is sneller en heb je dat ervaren in de races die je hebt gereden, dat rijders die je passeert verbaasd zijn dat je er bent?

Tortelli: Ik heb een paar races gereden waar dat gebeurde. Ik heb geen problemen gehad, je moet vooruit kijken, maar misschien moet ik voor die oude mannen een toeter opzetten en toeteren als ik in de buurt kom (glimlachen).

Wat betreft hoe jullie het deden met Jack in de Arenacross en de prestaties, die waren duidelijk indrukwekkend. Jack racet toch ook?

Tortelli: Ja, maar hij racet op de 500 2-takt, hij is erg gemotiveerd voor deze race. Hij heeft een paar oude mooie 500 Honda’s en daar gaat hij mee racen.

Je kent Foxhill goed, je won er op de 125 en de 250 in 1996 en 1998, maar ben je ooit op Farleigh Castle geweest en zo niet, wat vind je dan zo leuk aan racen op dit legendarische circuit?

Tortelli: Nee, ik heb nog nooit op Farleigh gereden, maar ik weet dat het een iconisch circuit is en wat ik er leuk aan vind, is dat het een ouderwets circuit is, met een natuurlijke lay-out. Tegenwoordig zijn de circuits te veel sprongen en te kort, maar dit oude circuit is natuurlijker, een beetje smal en je krijgt er minder snelheid, maar het is goed voor een oude man als ik.

Weet je of je aankomt met een grote Stark set-up, of kom je gewoon aan met een klein busje om in het hele gevoel van het evenement te passen?

Tortelli: Op dit moment weten we dat niet. Het is nog niet besloten, maar ik denk dat we ook steun hebben van de dealer daar en het is twee maanden voor het evenement, maar we zullen binnenkort een beslissing nemen en we moeten de jongens die Supercross rijden in Frankrijk en de Enduro-mannen laten racen, dus we moeten het allemaal plannen. Als je naar Groot-Brittannië gaat, is het natuurlijk geen Europa meer, dus dat maakt het allemaal wat ingewikkelder.

Tekst: Geoff Meyer

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Lezing over de Motocross der Azen in oktober

    Lezing over de Motocross der Azen in oktober

    Marcel Hermans, auteur van o.a. het boekwerk “Motocross der Azen” gaat op dinsdag 15 oktober 2024 een lezing geven over hetzelfde tot de verbeelding sprekende item. De organisatie is in …
  • Christian Burnham stelt werk ten toon

    Christian Burnham stelt werk ten toon

    Ex-GP rijder Christian Burnham (o.a. Sarholz Honda en VOR Factory) kwam na zijn carrière in zwaar weer terecht. Een  zware drankverslaving leidde bijna tot zijn ondergang. Ondertussen is de viervoudige …
  • ECMX Cup Schwanenstadt: Bjorn Verdoodt en Iurie Vintea op het podium

    ECMX Cup Schwanenstadt: Bjorn Verdoodt en Iurie Vintea op het podium

    Afgelopen zaterdag werd de tweede ECMX Cup verreden in het kader van het Europees kampioenschap Classic Motocross. Place to be was deze keer de voormalige GP-omloop van Schwanenstadt in Oostenrijk. …
  • Eli Helsen triomphe en Twinshocks à Genk

    Eli Helsen triomphe en Twinshocks à Genk

    La caravane du BOTC s’est retrouvée hier, samedi 15 juin, sur le Circuit du Horensbergdam à Genk, pour la seconde fois consécutive, afin de disputer la 4ème manche du Championnat …
  • FOTO: Een eerste album van de oldtimercross in Genk 2

    FOTO: Een eerste album van de oldtimercross in Genk 2

    Gisteren waren de oldtimers opnieuw te gast op de Horensbergdam te Genk. Zoals altijd waren Ludo en broer Marc Vanwiddingen er om een industriële hoeveelheid beelden te schieten.  Helaas kunnen …