Seizoensoverzicht Team MXVintage: het eerste jaar.

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het wel en wee van een nieuw motorcrossteam bij de oldtimers.

team mxvintageIn de winter van 2015/2016 werden er tussen pot en pint vage plannen gesmeed om deze website nog wat meer kleur te geven. Al snel bleek dat we met een drietal sponsors een vijftal piloten in dezelfde outfit konden steken en zo geschiede.

Het motorcrossteam MXVintage werd boven de doopvont gehouden op de eerste wedstrijd van het seizoen 2016 met volgende piloten: Frank Schiepers, Noël Jacobs, Gaston Vaes, Eddy Vanderstukken en Jos Mewissen.

De eerste wedstrijd in Tildonk was voor iedereen wat aftasten wat het zou worden, ook wat de motoren betreft. Ook de kersverse teamanager (Danny Hermans) moest nog wat zijn weg zoeken om de piloten te motiveren naar buitenaardse prestaties. Achteraf bleek dat niet nodig omdat deze vijf bol stonden van de motivatie. Het eerste seizoen voor Team Mxvintage werd er eentje met ups en downs en dit vooral door blessures. De technische kant verliep dan weer perfect: er viel geen enkele uitvaller te noteren. Een overzicht:

 

img_1114-3Frank Schiepers. De Honda-rijder in de klasse pré 80 125cc was met ambitie begonnen aan het seizoen 2016. Dat kon je aflezen aan de fysieke paraatheid op de eerste BOTC-wedstrijd in Tildonk. Heel wat uren in de fitness deden vermoeden dat de ambities wat werden aangescherpt in het tussenseizoen. Frank kwam dicht bij podiumplaatsen tot hij in de tweede reeks in Retie onschuldig ten val kwam en zijn pols brak. Deze breuk betekende meteen het einde van het seizoen voor de crosser uit Millen-Riemst. Wellicht zien we hem volgend jaar nog sterker terug komen.

img_1114-7Noël Jacobs. De Yamaha rijder komt uit in de pré 82 Enduroklasse met een TT500 crosser. Hij verscheen voor het eerst aan het starthek in 2015 en beschouwde dat eerste jaar als een verkenningsronde. In 2016 werd de lat hoger gelegd en kwam de tussenstand van het Belgisch kampioenschap regelmatig ter sprake waardoor bleek dat er pogingen werden gedaan om op te schuiven in de rangschikking. Vanaf augustus zag je de vooruitgang en zeker de regelmatigheid heel goed waardoor hij netjes in de top tien eindigde in het Belgisch kampioenschap.

img_1114-4Gaston Vaes. Ook hij zit op een Yamaha TT500 in de Enduro-klasse. Vaes kon in het tussenseizoen moeilijk verbergen hoe de vork aan de steel zat en moest toegeven dat hij een podiumplek ambieerde aan het eind van het seizoen 2016. De op en top geprepareerde Yam (door GS-Tuning) bleek tijdens de eerste wedstrijd nog wat fijntuning nodig te hebben maar daarna was het hek van de dam. In Tildonk behaalde hij nog een tweede plaats maar in Moresnet en Wichelen was de overwinning voor hem. In de periode van de vele afgelastingen in juni kreeg Gaston dan een spijtig arbeidsongeval waardoor hij de handdoek in de ring moest gooien voor de rest van het jaar. Een schuchtere poging in Kersbeek liet zien dat de wonden niet geheeld waren waardoor het seizoen 2016 abrupt tot een einde kwam. Jammer maar helaas.

img_1114-5Eddy Vanderstukken. Good old Eddy is al jaren een vaste waarde in de klasse 125cc maar recentelijk is hij overgestapt naar de pré 77 klasse +50 jaar aan boord van de betrouwbare Husqvarna 250cc. Eddy is een verstokte Husky-fanaat en dat zal wellicht nooit veranderen.Tot zijn eigen verbazing wist Vanderstukken zelfs enkele podiumplaatsen uit de brand te slepen. In de eindstand van het Belgisch kampioenschap kon hij vijfde worden en dat mag het beste verhopen voor het seizoen 2017.

img_1114-6Jos Mewissen. Niet van de jongste maar het heilig vuur blijft branden bij Jos. Hij staat altijd klaar om de crossmotor aan te stampen en zijn rondjes af te malen. Dat doet hij al jaren aan boord van zijn trouwe Suzuki DR500 en voorlopig weet hij niet van ophouden. Hij rijd dan ook mee in de pré 82 Enduroklasse. De Suzuki gaat nooit stuk en dat betekent dat Mewissen een ongekende regelmaat heeft. Dat resulteerde in een keurige twaalfde plaats in de eindstand van het Belgisch kampioenschap. Een val in de voorlaatste proef in Wambeek zorgde ervoor dat de finale in Reet niet kon worden mee gereden.

Een dikke proficiat aan alle team-piloten voor hun inzet en prestaties en een dankwoordje gaat ook uit naar onze sponsors Crosscenter DSM Alken, Josram Oilcenter Hasselt en Paesen Trucks Zolder. Zonder hen was dit niet mogelijk geweest. De drie sponsors zullen de kleuren van Team MXVintage ook ondersteunen in 2017.

dsm

Crosscenter DSM Alken

 

Paesen Trucks Zolder

Paesen Trucks Zolder

 

Josram Oilcenter Hasselt

Josram Oilcenter Hasselt

Uw reacties

More MX Vintage news