Techniek: alles wat je moet weten over brandstof stabilisator

Techniek: alles wat je moet weten over brandstof stabilisator
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het additief brandstof stabilisator of fuel stabilizer wordt toegevoegd aan de benzine om een aantal problemen op te lossen. Moderne benzine heeft last van een aantal minpunten en het additief tracht deze te verkleinen of op te lossen.

Sinds de Europese Unie de verplichting heeft ingevoerd om benzine loodvrij te maken ontstonden er al een aantal problemen bij oudere benzinemotoren en tweetakten. Nadien kwam daar nog de verplichting bij dat benzine voortaan een gedeelte bio-ethanol moet bevatten. De bio-ethanol wordt gewonnen uit suikerriet en is ingevoerd als een milieuvriendelijke niet-fossiele toevoeging aan benzine. De huidige E10 (voorheen euro 95) bevat maximaal 10 % bio-ethanol, de E5 (voorheen euro 98) bevat maximaal 5 % van het goedje.

 

 

Tot hiertoe niks dan goed nieuws. Het probleem is echter dat bio-ethanol een aantal slechte eigenschappen heeft. Zo trekt bio-ethanol water aan uit de omgevingslucht. Het is dus hygroscopisch. De combinatie met vocht maakt bio-ethanol corrosief op materialen zoals rubber, kunststof en aluminium. Nog een flink nadeel is de zogenaamde gomvorming bij het stallen van het voertuig tijdens de wintermaanden. Ook kan er condensvorming in de tank optreden en die is erg schadelijk voor motoren die uitgerust zijn met injectie of brandstofinspuiting.

 

 

Weinig mensen weten dit maar moderne benzine is gemaakt om slechts 30 dagen te kunnen bewaren. Daarna breekt de brandstof af. De bio-ethanol onttrekt water uit de lucht, er treed gomvorming op en het octaangetal gaat naar omlaag. Zodra de brandstof het benzinestation verlaat, begint het af te breken en vermogen te verliezen. Als u elk weekend of zelfs om de week vers gas gebruikt, hebt u waarschijnlijk geen brandstofstabilisator nodig, maar het gebruik van een brandstofstabilisator kan de brandstofdegradatie na verloop van tijd sterk verminderen. De oplossing is brandstof stabilisator toevoegen aan de benzine en zeker als je je motor in de winter niet gebruikt en de brandstof niet verwijdert uit de carburator en tank.

De zogenaamde gomvorming van E10 brandstof in een carburator.

 

Om alle fabeltjes uit de wereld te helpen: het additief verhoogt alvast niet het vermogen van je crossmotor. Ook het octaangetal wordt niet verhoogd. Brandstofstabilisator toevoegen zal geen merkbare verbetering aanbrengen aan hoe de motor loopt. Het goedje dient vooral om de nadelen van moderne benzine weg te werken of te vertragen. Het product zorgt er letterlijk voor dat de brandstof langer kan bewaard worden. Dat kan in sommige gevallen oplopen tot twee jaar indien opgeslagen in de juiste omstandigheden.

Het stopt ook het proces dat water uit de omgevingslucht onttrekt en vormt aanwezige condens in de tank om zodat het onschadelijk is voor de gebruikte brandstofsystemen. U moet het zo zien: op het moment dat je gaat tanken aan het benzinestation zal de brandstof beginnen afbreken. Het is zo dat viertaktmotoren meer last hebben van dit afbraakproces dan tweetakten. Dat komt omdat synthetische esters en andere componenten die in een tweetaktolie worden aangetroffen beter beschermen tegen afbraak.

 

Brandstof stabilisator komt het best tot zijn recht als je je motor voor langere tijd weg zet. Met een langere tijd bedoelen we dus meer dan een maand. Doe eerst stabilisator in je jerrycan en dan pas de benzine. Zo is het product in de juiste verhouding gemengd en klaar voor gebruik. Mix nooit oude benzine met verse benzine. Zowat elke motorcrosser bewaart zijn benzine in een plastic jerrycan. Als je deze brandstof in enkele weken opgebruikt is er geen probleem. Als je minder frequent op de motor zit is het echter raadzamer om metalen exemplaren te gebruiken. Metalen jerrycans ademen veel minder dan de plastieken versie.

Brandstof stabilisator is een must als je je motor winterklaar maakt zonder de oude brandstof af te tappen. Hoe vochtiger de omgeving is hoe meer voordeel je eruit haalt. Laat de motor ook enkele minuten draaien met stabilisator in je benzine, zo heeft het hele circuit nut van het additief. Heb je meerdere motoren die maar af en toe bereden worden? Gebruik dan immer en altijd brandstofstabilisator. Voor de prijs hoef je het niet te laten want met 250 ml additief kan je afhankelijk van de dosering tot 200 liter benzine maken.

Uw reacties

More MX Vintage news