Techniek: alles wat je moet weten over Loctite

Techniek: alles wat je moet weten over Loctite
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Elke zichzelf respecterende klusser heeft Loctite in zijn gereedschapskist zitten. Loctite is eigenlijk de alom gebruikte merknaam voor een draadborgmiddel. Loctite wordt ook gebruikt in de motorcross en daarom zetten we dit handige product even in de spotlights.

Een draadborgmiddel moet niks meer doen dan een bout/moerverbinding behoeden van lostrillen. Loctite legt het zo uit op hun website: “Mechanische borgmiddelen (zoals veerringen, moeren met nylon inserts, sluitringen) werden ontwikkeld om een vaak voorkomend probleem op te lossen, namelijk ‘het vanzelf loskomen van schroefverbindingen’. In werkelijkheid kunnen deze mechanische borgmiddelen de klemspanning echter niet bewaren, omdat verbindingen die mechanisch “geborgd” zijn, vaak loskomen door trillingen, warmte-uitzetting en/of een onjuist aandraaimoment.

Blauw, rood, paars of groen?

Loctite heeft verschillende types van draadborgmiddel maar de bekendste en meest gebruikte is de blauwe versie. Deze gebruik je op bouten en moeren die regelmatig los gedraaid worden. Twee drupjes op de schroefdraad laten vallen is voldoende om het schroefje niet te laten lostrillen op je crossmotor. Gebruik blauwe Loctite voor bouten die u met standaardgereedschap verwijdert. Er is ook rode Loctite maar dit is een middel voor permanente verbindingen of van bouten en moeren vanaf 10 mm en meer. Rode Loctite heeft een hoger losbreekmoment dan blauwe. Gebruik warmte om een verbinding met rode Loctite te lossen. De paarse versie is er voor minder sterke verbindingen met b.v. aluminium, koper of inox. Groene Loctite wordt gebruikt om voorgemonteerde bevestigingsmiddelen, bv. elektrische connectoren en stelschroeven, te borgen.

Motorcrossers werken dus vooral met de blauwe versie (nummer 243). Wil je een niet druipende versie dan is er de handige stick (nummer 248) met dezelfde eigenschappen. Doe echter niet aan elke schroef van je crossmotor Loctite. De bouten van de radiatorkappen draaien bij veel crossmotoren in moeren die in de plastic benzinetank zijn verankerd. Als de Loctite de bouten op hun plaats houdt, zal de moer in de plastic benzinetank draaien als je te veel kracht gebruikt. Als de moer eenmaal losdraait uit zijn plastic holte kan je niks anders doen dan je tank vervangen. Blauwe Loctite heeft een losbreekmoment van 3 Nm bij boutjes van M6. Bij een bout van M10 is dat 26 Nm en bij een M16 is dat al 44 Nm.

U moet restanten van een oude Loctitelaag verwijderen voordat u verse Loctite aanbrengt. Oude Loctite onder nieuwe laag Loctite zal een valse torsiemeting geven, waardoor de bout los kan komen. Telkens als de bout wordt verwijderd, moet de schroefdraad worden schoongemaakt. Blauwe Loctite heeft ongeveer 30 minuten nodig om een minimum werking te garanderen. Na 24 uren is er een volledige werking gegarandeerd. Tussen twee reeksen je boutjes insmeren met een draadborgmiddel is dus geen goed idee.

Een draadborgmiddel gebruiken doe je alleen als bouten en moeren loskomen wanneer het juiste aanhaalmoment gebruikt werd bij montage. Hou daarom altijd uw gebruikershandleiding bij de hand of druk een pagina met al uw aanhaalmomenten af en hang ze op in uw werkplaats. Gebruik altijd Loctite wanneer de constructeur van uw motor dat voorschrijft. Loctite is geen middel om versleten bouten en moeren een tweede leven te geven. Twee of drie druppels is genoeg om een goede werking van Loctite te garanderen, teveel product toevoegen geeft geen groter losbreekmoment.

 

Uw reacties

More MX Vintage news