Techniek: alles wat u moet weten over Dual Compound vorkdichtingen

Techniek: alles wat u moet weten over Dual Compound vorkdichtingen
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Crossmotoren zijn echte marteltuigen voor uw dichtingen. SKF heeft een goede reputatie voor het bouwen van duurzame vorkafdichtingen voor de motorcross. Nu gaan ze nog een stap verder met  haar nieuwste creatie: de Dual Compound dichtingen. Rond 1990 schakelden de fabrikanten van crossmotoren over op upside-downveringen en net voor dit type vering fabriceert SKF deze nieuwe dichtingen.

Elke motorcrosser krijgt er mee te maken: een lekkende vorkdichting. Dat betekent letterlijk vorkolie die de gemakkelijkste weg zoekt naar buiten en u die met een slecht werkende vering uw reeks moet zien te overleven. De nieuwe technologie van SKF trekt onze aandacht omdat de nieuwe afdichtingen een superieure afdichting beloven, een betere vuilafvoer, minder vorkstijfheid en een langere levensduur. SKF Dual-Compound vorkafdichting-technologie werd ontwikkeld om superieure afdichtingsprestaties te bereiken door twee verschillende compounds in één vorkafdichting samen te voegen.

Het groene compound rubber wordt gebruikt voor als vorkafdichtingswissers. Het is taai en duurzaam. Het rode compound wordt gebruikt tegen de vorkbuizen. Het is zachter, flexibeler en heeft een nieuw ontworpen afdichtingslip. Het zachtere rubber kan onvolkomenheden in de vorkbuis volgen om een goede afdichting tegen lekkage te behouden. Het dual-compound rubber is een metalen insert dat zorgt voor structureel geheel,  het vorkrubber heeft een zelfreinigende veer om de afdichtingsdruk van de wisser te verhogen.

Kayaba, Showa, WP, Ohlins of nog een andere vork? Lekken doen ze na verloop van tijd allemaal. Een vorkafdichting moet werken in een vuile omgeving waar hij een zeer lange slag moet doorstaan bij hoge snelheden met abrupte richtingsveranderingen. SKF Dual Compound vorkdichtingen zullen hun werk beter doen dan conventionele dichtingen en bovendien zullen ze volgens SKF dubbel zo lang meegaan. De meerprijs van dit type dichting is dan snel terug verdiend. Bovendien is de meerprijs verwaarloosbaar bij een servicebeurt op de vorkpoten van uw crossmotor.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Lezing over de Motocross der Azen in oktober

    Lezing over de Motocross der Azen in oktober

    Marcel Hermans, auteur van o.a. het boekwerk “Motocross der Azen” gaat op dinsdag 15 oktober 2024 een lezing geven over hetzelfde tot de verbeelding sprekende item. De organisatie is in …
  • Christian Burnham stelt werk ten toon

    Christian Burnham stelt werk ten toon

    Ex-GP rijder Christian Burnham (o.a. Sarholz Honda en VOR Factory) kwam na zijn carrière in zwaar weer terecht. Een  zware drankverslaving leidde bijna tot zijn ondergang. Ondertussen is de viervoudige …
  • ECMX Cup Schwanenstadt: Bjorn Verdoodt en Iurie Vintea op het podium

    ECMX Cup Schwanenstadt: Bjorn Verdoodt en Iurie Vintea op het podium

    Afgelopen zaterdag werd de tweede ECMX Cup verreden in het kader van het Europees kampioenschap Classic Motocross. Place to be was deze keer de voormalige GP-omloop van Schwanenstadt in Oostenrijk. …
  • Eli Helsen triomphe en Twinshocks à Genk

    Eli Helsen triomphe en Twinshocks à Genk

    La caravane du BOTC s’est retrouvée hier, samedi 15 juin, sur le Circuit du Horensbergdam à Genk, pour la seconde fois consécutive, afin de disputer la 4ème manche du Championnat …
  • FOTO: Een eerste album van de oldtimercross in Genk 2

    FOTO: Een eerste album van de oldtimercross in Genk 2

    Gisteren waren de oldtimers opnieuw te gast op de Horensbergdam te Genk. Zoals altijd waren Ludo en broer Marc Vanwiddingen er om een industriële hoeveelheid beelden te schieten.  Helaas kunnen …