Techniek: Deze dingen leer je niet op school

Techniek: Deze dingen leer je niet op school
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De weetjes in dit artikel leer je nooit in school maar eerder met vallen en opstaan. Voor een ervaren motorcrosser of monteur zijn ze vanzelfsprekend maar dat zijn ze zeker niet voor beginnelingen. Om jouw weg naar de top wat te versnellen geven we een aantal eenvoudige tips mee. 

Lange vingers: Als u overweegt om nieuwe handschoenen te kopen, zijn de kleur, het materiaal en de vulling minder belangrijk dan de lengte van de vingers. Koop nooit handschoenen met overtollig materiaal voorbij de toppen van uw wijsvinger en wijsvinger. Waarom? Wanneer u het gashendel stevig vastpakt en uw pols draait, kunnen de overtollige stukken stof onder de palm van uw hand vast komen te zitten. Het maakt het moeilijk om je gashandel weer dicht te draaien.

 

 

Losse spaken: Daar waar het wiel een steen of een ander voorwerp heeft geraakt zie al eens een deuk in je velg. Je mag verwachten dat de spaken op die plek voortdurend los zitten. Waarom? Omdat de velg enkele millimeters is ingedrukt, waardoor de standaard spaken speling hebben. Hetzelfde scenario kan zich ook voordoen ter hoogte van de bandenklem. Dat betekent dan weer dat je altijd eerst de spaken aan weerszijden van de bandenklem moet controleren.

Comfort voor uw handpalmen: Als u op zoek bent naar meer comfort of om trillingen van het stuur te verminderen, hebben traditionele handvatten (die je aanbrengt met lijm en/of borgdraad) twee keer zoveel rubber tussen uw handpalmen en het stuur als de schroefbare versie. Waarom? De zogenaamde lock-on handvatten hebben een plastic huls tussen de greep en het stuur om het klemmen mogelijk te maken. En dus is er minder rubber en dus wat minder comfort.

 

 

Inspecteer de binnenkant van je helm: Als je een zware crash hebt gehad maar de buitenschaal van je helm vertoont geen schade, betekent dat niet dat je helm niet beschadigd is. Trek de stoffen voering uit je helm en druk met je duim en wijsvinger tegen het EPS-schuim op de plaats waar je je hoofd hebt geraakt. Als de schuimvoering op die plek wak aanvoelt in vergelijking met het omringende schuim, heeft de EPS-voering zijn vermogen om je hersenen op die plek te beschermen verloren.

 

Lekke banden door montage: Als je banden wisselt en daarbij telkens de binnenband lek duwt is het beter om de binnenband gedeeltelijk op te pompen en in de buitenband te duwen voordat je de band op de velg monteert. Op deze manier loop je veel minder risico om met het bandijzer de binnenband kapot te duwen.

Het schuimrubber van uw crossbril: Als je de levensduur van je bril wilt verlengen, richt dan je aandacht op het schuim, want zweet is agressief voor dit soort materiaal. Een veelgebruikte truc is om je bril aan het eind van elke wedstrijddag in een emmer schoon water te dompelen. Daarna laat je hem op weg naar huis drogen op het dashboard van je auto.

 

De speling van uw koppeling: Als uw motor geen hydraulische koppeling heeft, moet u ervoor zorgen dat uw koppelingshendel voldoende speling heeft. Speling is de juiste hoeveelheid speling in de koppelingskabel om de koppelingsplaten volledig te laten ontkoppelen. Om die te controleren pakt u de koppelingshendel vast en trekt u hem in. Er moet 2 à 3 mm speling zijn (kijk in uw gebruikershandleiding). Als er geen speling is kunnen de platen slippen en verbranden ze.

 

Uw reacties

More MX Vintage news