Techniek: is een stalen koppelingshuis een voordeel?

Techniek: is een stalen koppelingshuis een voordeel?
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Iedereen is lovend over het CNC-bewerkte stalen koppelingshuis van een KTM. De koppelingsplaten slaan niet in de kooi waardoor de koppeling soepel blijft werken en veel langer meegaat. Maar hoe zit het met de andere merken?

De Japanse merken gebruiken allemaal een aluminium huis. Dat is een jarenlange traditie die nog steeds gangbaar is. Er is niks mis met een koppelingshuis uit aluminium maar het moet regelmatig vervangen worden. Bovendien verminderd de werking wanneer de koppelingsplaten dieper inslaan in de vingers van het huis. Bij het intrekken van de koppeling zullen de platen dan moeilijker beginnen glijden over de randen van de vingers.

Een goedkope maar tijdelijke herstelling bestaat erin om de vingers van het koppelingshuis weer te vlakken met een vijl of met een freesmachine. Daarmee zullen de platen weer vrij kunnen bewegen over de randen van het koppelingshuis maar zullen ze ook meer speling hebben.

Een andere oplossing is het koppelingshuis vervangen door een aftermarket exemplaar zoals bv van Hinson. De korf kan in dat geval van staal zijn of van een hoogwaardig aluminium met een harde coating. Ze zijn dus extreem slijtvast, hebben oliepoorten om de platen te smeren, en verbeteren de koppelingsprestaties. De vingers zijn ook zo vervaardigt dat de platen minder snel zullen kleven. Kies je voor een stalen koppelingshuis? Dan moet je er rekening mee houden dat deze ook een stuk zwaarder is.

Een zwaarder koppelingshuis is onderdeel van de aangedreven massa van de motor en wijzigt dus de motorkarakteristiek. Maar in werkelijkheid valt dat heel goed mee. In het slechtste geval neemt het de scherpste kantjes van de vermogensband weg. Het extra gewicht zorgt voor het beter oppakken van de motor bij het accelereren. Een bijkomend voordeel is dat door de verhoogde aangedreven massa je de motor minder snel dood remt.

In principe zou je kunnen stellen dat het extra gewicht van een stalen koppelingshuis lijkt op het verzwaren van een vliegwiel maar dat is niet geheel waar. Een koppeling draait langzamer dan de krukas waardoor het effect van een verzwaard vliegwiel voor een gedeelte teniet wordt gedaan. Een koppeling draait ook nog eens in de omgekeerde richting waardoor het meer werkt als een contragewicht.

Let op: een stalen koppelingshuis is niet verkrijgbaar voor elk model. Controleer het op de website van de aftermarketfabrikant.

 

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Motorcrosscircuit van Lierneux feestelijk geopend

    Motorcrosscircuit van Lierneux feestelijk geopend

    In het uiterste zuiden van de provincie Luik werd op 22 mei het circuit van Lierneux feestelijk heropend. Het geesteskind van eigenaar André Mathieu krijgt er overigens meteen een prestigieuze …
  • De 50ste editie van Enduropale Le Touquet heeft een datum

    De 50ste editie van Enduropale Le Touquet heeft een datum

    De organisatie van de beroemde Le Touquet Strandrace heeft de datums bekend gemaakt voor de volgende editie. Het evenement zal plaats vinden in het weekend van 7, 8 en 9 …
  • Arie den Haan overleden

    Arie den Haan overleden

    Vandaag hebben wij het bericht ontvangen dat gisteren, donderdag 23 mei, Arie den Haan is overleden. De Brabander (1950-2024) is de grondlegger van Haan Wheels in Schijndel, het bedrijf dat …
  • Arie den Haan est décédé

    Arie den Haan est décédé

    Nous avons le regret de vous informer du décès d’Arie den Haan. Nous avons appris la triste nouvelle aujourd’hui. Le décès est survenu hier, jeudi 23 mai. Le brabançon (1950-2024) …
  • 10 dingen die je moet weten over opgepompte armen.

    10 dingen die je moet weten over opgepompte armen.

    In de aanloop naar een nieuw motorcrossseizoen laten we u nadenken over een teer punt bij motorcrossers: Opgepompte armen! Sommigen hebben er weinig last van, anderen alleen tijdens de eerste races van …