Techtime: Op bezoek bij B&G Handcrafts te Zichem.

Techtime: Op bezoek bij B&G Handcrafts te Zichem.
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Specialist met gouden handen maakt aluminium tanks en nog veel meer.

Berichten als deze schrijven we niet elke dag maar bedrijven zoals B&G Handcrafts zijn dan ook dun gezaaid. Dus togen wij naar Zichem om één en ander uit te vissen.

Zaakvoerder is Bart Geerts die als piloot sinds 2007 meedraait in de oldtimercrosswereld. Zijn eerste wedstrijd was de internationale oldtimercross te Bolderberg van dat jaar. Toevallig, maar ook dat was mijn eerste wedstrijd. Bart maakt al jaren aluminium tanks en zowat alles is mogelijk. Recent kwamen daar ook herstellingen en bouw van frames bij. Hij is een vakman van het zuiverste ras. In zijn werkplaats waan ik me even bij een traditionele Engelsman met gouden handen maar ik ben wel degelijk in het Belgische Zichem bij Scherpenheuvel. Vakkundig worden we meegesleurd en krijgen we uitleg op al onze vragen. En geniet onderaan dit bericht vooral mee van zijn kunstwerkjes.

Het Engels wiel.

Bart is een selfmade man en ontwierp zijn eigen “Engels wiel”. Voor de leken: Een Engels wiel is een tool om een vlakke plaat een bolling of ronding te geven. Het is een uit de kluiten gewassen gereedschap dat door heen- en weer gaande bewegingen tussen twee metalen wielen een plaat op een geleidelijke manier een ronding geeft.

Proper laswerk van B&G Handcrafts

De zaakvoerder van B&G Handcrafts kan ook braseren met koper, maakt olietankjes en luchtfilterkasten uit aluminium. Uiteraard last hij ook aluminium en kan hij nummerborden uit het zelfde materiaal vervaardigen. Ook racezitjes vervaardigen behoort tot de mogelijkheden. Frames worden gemaakt in het bekende chroom-molybdeenstaal. De frames worden TIG gelast of hardgesoldeerd (brazed). Ook doet hij allerlei laswerken met aluminium, rvs en varianten, staal, carters, blokdelen, contructies, buizen en dergelijke. De afgewerkte producten zijn gepolierd tot een ongekende hoogglans.

Een traditionele tankdop

Het spreekt voor zich dat deze vakman een fabrieks-benzinetank uit aluminium helemaal namaakt en dit tot in detail. Zelfs de draad van de schroefdop is gelijk aan het origineel.  Ook traditionele sluitingen zoals voor de Engelse merken (BSA, Triumph enz) zijn mogelijk. In zijn werkplaats sta ik met open mond te kijken naar welk hoog niveau hier behaald wordt. Dit is klassewerk van de bovenste plank. Hij gaat in de toekomst nog veel mensen blij maken met zijn puik werk. De link naar de webstek van B&G Handcrafts vind je hier. Meer info nodig? Bel naar 0494/08.49.63 of mail naar geerts_bart@telenet.be

B&G Handcrafts

Uw reacties

More MX Vintage news

  • VIDEO: de GP 250cc van Italië is voor de Belgen

    VIDEO: de GP 250cc van Italië is voor de Belgen

    Dit zijn nog eens geweldige beelden van wijlen zesvoudig wereldkampioen Joël Robert in zijn beste periode. Hij verslaat  Sylvain Geboers, Roger De Coster en andere legendarische pioniers, waaronder de Brit …
  • VIDEO: is de Honda CR500 de beste crossmotor ooit?

    VIDEO: is de Honda CR500 de beste crossmotor ooit?

    Het staat buiten kijf dat de Honda CR500 een legende geworden is. Deze rode raket is samen met enkele soortgenoten één van de meest iconische crossmotoren ooit. Maar in de …
  • 12 Vragen aan Joël Smets

    12 Vragen aan Joël Smets

    Heel wat wereldtoppers passeerden hier eerder de revue en uiteraard kan ook Joël Smets niet ontbreken aan dit steeds langer wordende lijstje. De Leeuw van Dessel trok heel wat tijd …
  • VIDEO: buurtbewoners HondaPark organiseren petitie voor behoud

    VIDEO: buurtbewoners HondaPark organiseren petitie voor behoud

    Het lijkt erop dat het intrekken van de vergunning van het motorcrosscircuit in Olmen een serieuze wake-up call is voor iedereen die rechtstreeks en onrechtstreeks betrokken is met de sport. …
  • VIDEO: het pionierswerk van Jacky Martens

    VIDEO: het pionierswerk van Jacky Martens

    Elke motorcrossliefhebber met wat jaren op de teller herinnert zich het moment wanneer Jacky Martens beslist om over te stappen op een Husqvarna met een viertaktmotor. Dat was begin jaren …