Techtime: Project Fantic Caballero Motocross deel 3

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Restauratieproject Fantic Caballero in woord en beeld

De Caballero zoals hij uit Italië kwam.

Na de introductie over het waarom en hoe en de inleiding over de Minarelli P6 krachtbron is het tijd geworden voor het serieuze werk. We gingen de Fantic ophalen in de buurt van Milaan en op maandag 10 juli stond hij bij ons in de werkplaats. De Fantic had ik al eens kort getest in Italië maar nu moesten toch even wat meer testwerk verrichten.

Helm op het hoofd gezet en een been over het zadel gesmeten en we waren er mee weg. De Fantic startte bij de eerste trap op de kick, dat geeft vertrouwen. De eerste versnelling bleek al meteen onbruikbaar, zo kort is die. De Caballero schakelt wel prima ondanks dat de pook telkens een forse tik nodig heeft. Tot en met vijf loopt alles lekker maar omdat ik niet voldoende snelheid heb en te snel opschakel naar de zesde versnelling valt de motor bijna dood in een te laag toerental. Die zesde is lang, heel erg lang. Conclusie: 1 en 6 zijn onbruikbaar, we moeten opzoek naar een motorcrossconfiguratie. De brommer loopt nogal zwaar op de hand, net of iemand me tegenhoud met een lange elastiek. Werk aan de winkel dus.

Nagel in de nop

Op de heftafel

De motor gaat nu op de heftafel om alles nader te aanschouwen. Net omdat de Fantic lekker origineel leek heb ik hem naar België gehaald om zo een goede basis te hebben om er een volbloed crosser van te maken. Zo te zien staat er een nieuwe Dell’Orto carburator op, jammer maar die kunnen we niet recupereren. Ondanks dat de fiets bijna 100% origineel is vallen me al meteen enkele afwijkingen op.

De achterband is veel te breed voor  een 50cc en daarom is een stuk van de kettingbescherming uitgesneden om plaats te maken voor de vette noppen (zie foto). De achterband zou niet misstaan op een 500cc, zo breed is de Metzeler.

 

Bovendien steekt er een knoert van een nagel dwars door een nop. Dat verklaart meteen dat raar tikje aan het achterwiel tijdens mijn testritje. Raar hoe die nagel op deze manier door de nop is gejaagd. De band is op deze manier niet lek natuurlijk. Even flits het door mijn hoofd om uit puur cynisme de nagel weer naar Milaan te sturen maar het drie seconden later blijkt het een dwaas idee.

Verder zie ik een lekkende voorvork aan de rechterkant, een lekke achterdemper aan de linkerkant, een benzinetank die verkleurd is door jaren blootgesteld te staan aan oliehoudende benzine en UV-stralen van de zon. Ik zie spatborden, schakelaars voor de verlichting, en andere atributen die onbruikbaar zijn voor de motorcross en dus niet kunnen gerecupereerd worden. Verder vind ik ook een gave uitlaat, deze is in drie delen, waarbij het deel dat aan de cilinder is bevestigd reeds een lasbeurt heeft ondergaan. Deze is terug gescheurd maar dat deert ons niet, de uitlaat wordt niet gebruikt in de crossuitvoering. Ter hoogte van de expansie is de uitlaat in perfecte staat, ook de demper lijkt nog in goede toestand.

Non tutto è in buone condizione

De voorste remschoenen.

Ook zie ik een frame dat de tand des tijds heel erg goed heeft doorstaan, hopelijk blijft dat zo wanneer alle delen na demontage goed zichtbaar zijn geworden. Ook de filterkast is nog maagdelijk en dat is een meevaller omdat deze erg zeldzaam zijn. De voorrem leek tijdens het testritje wel goed te werken maar ik moest nogal veel kracht zetten op het hendel. Daarom neem ik meteen het voorwiel eruit om een inspectie te doen.

De bewegende delen van de remschoenen lopen nog soepel maar het lijkt erop dat de twee veren op de remschoenen veel te zwaar zijn uitgevoerd. We moeten toch nieuwe remmen bestellen, er zitten nieuwe en juiste veertjes bij de schoenen. De remvoeringen zijn nog voldoende dik maar ze zijn wel wat vettig dus vervangen we deze voor en achter. Ook de achterkant lijken de veren te straf, ik moet hard op de rem trappen om remkracht te creëren.

Titanium

De vooras bewerkt met een Franse slag door een Italiaanse beul.

Bij de demontage van het voorwiel zie ik dat de vooras nogal ruw is behandeld met een hamer. Jammer maar misschien lossen we dit wel op door een titanium as te laten maken op een draaibank. Zo winnen we wat gewicht en ook wat sterkte. Waarom titanium: Vooreerst gebruiken de toppers uit de GP’s dit materiaal al jaren. Titanium is ultrasterk, licht van gewicht en bovendien roestvrij en zeer bestand tegen temperatuurschommelingen. Niks dan voordelen dus. Titaan of ook wel titanium genoemd is een scheikundig element met symbool Ti en atoomnummer 22. In 1791 ontdekte William Gregor een nog onbekend element in het mineraal ilmeniet. In 1795 herontdekte Martin Heinrich Klaproth het element, ditmaal in rutielerts en hij noemde het titanium naar de titanen uit de Griekse mythologie. Doordat het metaal bij hoge temperaturen makkelijk reageert met zuurstof en koolstof, is het moeilijk zuiver titanium te produceren. In 1922 lukte het Anton Eduard van Arkel zuiver metallisch titaan te bereiden (jodideproces of Van Arkel-de Boerproces). Het metaal wordt vooral gebruikt in vliegtuigen en raketten en is dus perfect geschikt voor mijn Fantic Caballero. Trouwens, elke crossmotor mag een speciaal element bevatten, noem het een folie. Bouwen we deze Fantic op met titaniumdelen of is dit folietje te duur? De toekomst zal het uitwijzen.

Titaniumkristallen

Uw reacties