Techtime: Project Fantic Caballero Motocross deel 5

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Restauratieproject Fantic Caballero in woord en beeld

Intussen is het motorblok volledig gedemonteerd. Via handgemaakte en geleende trekkers is het blokje gesplit. De binnenkant ziet er wonderwel goed uit. De versnellingsbak ziet er puntgaaf uit en de cilinder en zuiger zijn in prima conditie.

Helaas gaan we weinig onderdelen uit het blok gebruiken. De carters hebben wel wat geleden in de buurt van het tandwiel dat de ketting aandrijft maar het is niet onoverkomelijk. Een groter probleem wordt de ombouw naar een korteslagblokje. De nieuwe krukas past niet in het oude carter, de krukwangen hebben 2mm meer plaats nodig dan de oude. De oude carters laten aanpassen is een mogelijkheid. Opzoek gaan naar carters van het type “corsa corta” is de andere. Deze beslissing leg ik graag in handen van een Minarelli-specialist.

Intussen zijn er een pak onderdelen onderweg vanuit Italië: Een lichtgewicht koppeling uit Ergal aluminium, een primaire en secundaire as met crossverhoudingen, een achternaaf, nummerborden en dergelijke. De corsa corta-cilinder met bijbehorende gesmede zuiger van Mahle vonden we nagelnieuw in Nederland. Met al die koerierbedrijven die hier aan de deur stoppen is de ecologische voetafdruk van deze Caballero niet netjes maar het kan niet anders.

Het frame is nu volledig kaal en krijgt een doorgedreven inspectie op roest, breuken en andere gebreken. En dat is een meevaller want buiten een heel klein beetje roest is dit frame maagdelijk en klaar om te schuren. De achterbrug heeft meer aandacht nodig. We slijpen de supports van de kettingbescherming eraf, die hebben we niet meer nodig en het is weer wat gewicht gewonnen. De verankering van de achterste remplaat laten we vakkundig lassen want die hing er maar flauwtjes aan. De achterste kettinggeleider net voor het achterste tandwiel is volledig aan gort. Dit onderdeel is niet meer verkrijgbaar en we bestellen een universele geleider en die passen we wat aan tot hij past. Dat valt prima mee en is snel gebeurd. Intussen is het tijd om het frame te schuren. We gebruiken afwisselend een multitool en onze handen om het frame mat te zetten.

Er is bitter weinig roest te bespeuren waardoor deze klus lekker vooruit gaat. Zandstralen gaat natuurlijk sneller en beter maar in een eerdere aflevering legden we uit waarom we niet gaan stralen. Het frame wordt netjes ontvet na het schuren en er komt een laagje grijze grondverf op. In de avonduren surf ik me suf opzoek naar onderdelen. In België vind je helemaal niks van deze Fantic, het is vooral in Italië te doen. Ik moet vol aan de bak met Google Translate want mijn Italiaans is erbarmelijk. Ik krijg honderden mails in het Italiaans binnen om te kunnen verifiëren of ik de juiste onderdelen in de smiezen heb. Maar die Italianen zijn erg aardig voor me en maken op mijn verzoek detailfoto’s. Nippend aan een lekker Chianti kijk ik naar mijn notitieboekje. Dat staat al aardig volgeschreven.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Ook dit jaar geen Flutlicht motocross in Kleinhau

    Ook dit jaar geen Flutlicht motocross in Kleinhau

    Voor het tweede jaar op rij moet MSC Kleinhau de handdoek in de ring gooien en kunnen ze geen Flutlichtcross organiseren. Andermaal doet het vermaledijde virus de zo roemruchte vintage …
  • VIDEO: een CR250 van 1995 vergeleken met een CRF450R

    VIDEO: een CR250 van 1995 vergeleken met een CRF450R

    Crossmotoren zijn het voorwerp van een constante evolutie. In de geschiedenis zijn er drie mijlpalen met telkens een grote sprong in de gebruikte technieken. De eerste grote stap kwam er …
  • VIDEO: de oldtimercross in Bertem van 2018

    VIDEO: de oldtimercross in Bertem van 2018

    Het is 21 april 2018 en voor het eerst strijkt het BOTC-gezelschap neer in Bertem voor een wedstrijd tellende voor het BK oldtimercross. Het circuit ligt er hard en droog …
  • VIDEO: de GP 125cc van 1985 in Hoeselt

    VIDEO: de GP 125cc van 1985 in Hoeselt

    Het is 28 april 1985 en de weergoden hebben een slechte bui want de Demervallei in Hoeselt ligt er glad bij. Tussen de bomen van deze beemd droogt de Limburgse …
  • Waalse bond AMPL sluit aan bij FMWB

    Waalse bond AMPL sluit aan bij FMWB

    De raad van bestuur van AMPL heeft dinsdag besloten de federatie aan te sluiten bij de FMWB. De AMPL wordt een club die aangesloten is bij de Waalse vleugel van …